Přehlídka lidských osudů, i prohlídka historie
Mamánci říkáme my odložený, pohozený, podstrčený a nalezený těm, co poznali svý rodiče. Nebo aspoň jednoho. Alkáče, feťáky, kurvy, psychouše, kariéristky, gamblery a nejrůznější jiný kvítka. Byli od nich taky v hlavě i na těle dost potlučený a rozbolavělý. Většinou v sobě měli něco, co jsme já, Tedor nebo Prcek neznali. Takový to ponížený čoklovský přikrčení. Jako kdyby v jednom kuse čekali, kdy na ně někdo zařve nebo jim jednu ubalí. (str. 10)
Za recenzní výtisk děkuji společnosti Albatrosmedia.
Chci zakoupit tento titul!
Mikuláš je dítě devadesátek žijící v dětském domově v pohraničí. Na prahu ho zanechala osoba bez jakýchkoliv dokladů, takže o svém narození či minulosti nemá nejmenší tušení. Nikdo mu neřekne jinak než Miku. Po dovršení plnoletosti se musí protloukat na vlastní pěst. Ve světě, v němž má nálepku „ten přičmoudlý“. Od budoucnosti mnoho neočekává. Stačí mu žít v bývalé prádelně panelového domu a nechat život postupně plynout. Vše se změní v okamžiku, kdy mu na okno zaklepe zoufale vyhlížející žena, žádající o pomoc…
Nestor Butko pochází z ukrajinské vesnice. V mlynářské chalupě napjatě očekává na příchod svého prvorozeného potomka. Jenže nastává válečný rok 1914 a i on je naverbován. Na frontě vyhlíží chvíli, kdy dostane propustku a znovu uvidí svou rodinu. Okolnosti se však ubírají jiným směrem a přivedou mu do cesty tajemnou dívenku na poníkovi. Společně se protloukají a i přes jazykovou bariéru si k sobě vytváří pouto.
Jednotlivé miniatury chlapce či raka nám představí, komu bude věnována následující kapitola. Mikulášovy pasáže nám přibližují jeho dvanáctileté já, kdy pobýval v dětském domově, i dobu současnou. Rak symbolizuje Nestora, dívku Taryk, i minulost dalších postav, které s ním souvisí.
„Za dobrými knížkami bývá víc než jenom samotný příběh. Buď nám o světě a lidech sdělujou něco úplně novýho, nebo nám věci, které známe, ukazujou v jiným světle. Vždycky by ses měl snažit v každé knížce něco takovýho hledat.“ „To mě nezajímá,“ přiznám popravdě. „Pro mě je knížka místo, kam můžu utéct před světem i lidma. Jsem rád, že na ně nemusím myslet a můžu být někde úplně jinde.“ Čtu tři až čtyři knížky týdně. Na lavičce v parku, na louce nad Dírou, na zábradlí u školy a kdekoliv jinde, kde se dá v klidu posadit. (str. 312)
Autor pracuje na vícero úrovních. Kromě pestrého prostředí Ukrajiny, Slovenska, Ústí či Prahy mísí i mnoho časových rovin. Divoké devadesátky s přelomem do milénia reflektují tehdejší dobu. Mafie, prostituce, drogy a svět tvrdých chlapů. Oproti tomu 19. a potažmo celé 20. století vykresluje války i vztahy mezi lidmi. Nárůst antisemitismu, zabavování majetku, zbavování se nepohodlných lidí a poúnorová transformace do komunismu.
Na jedné straně máme ryze realistické linky, na druhé příběh protkávají magické drobnosti, jež mohou vyznívat až fantaskně. Pokud tedy nemáte rádi prvky magického realismu, v určitých částech můžete být trochu zmatení.
Dílo taktéž obsahuje vyprávění „Co se stalo v Martalohově lese“, jenž je vyveden na černém podkladu s bílým písmem. V plném znění nám dokresluje skutečnosti, jež jsme se dozvěděli jen tak mezi řečí v hlavní části.
Raci v hlavě jsou mnohovrstevnatým románem, jenž sice má své protagonisty, ale i celou řadu drobnějších hrdinů, s nimiž prožíváme jejich osudy a sledujeme proměnu společnosti skrz stoletími.
Dle kapitol můžeme vnímat i změnu perspektivy vypravěče. Mikuláš sděluje vše ze svého pohledu převážně hovorovou češtinou, oproti tomu Nestora a další popisuje nezainteresovaný pozorovatel. Ten používá spisovnou češtinu, k hovorové se obrací pouze v dialozích.
Může se zdát, že titul je nacpán silnými momenty a máte pravdu. Nejde o to, že by se kniha nečetla lehce, spisovatel naopak bravurně pracuje s jazykem, nicméně překládá témata, která jsou těžká a hůře stravitelná. Posunuli jsme se jako lidstvo někam, nebo stále budeme určité skupiny nálepkovat? Co znamená mít domov? Rozhodují o našem směřování náhody? Do jaké míry děti z dětských domovů předurčujeme svým chováním k tomu, aby se daly na šikmou plochu zákona?
Psychologický román s prvky magického realismu perfektně zachycuje životní peripetie a různé možnosti jejich řešení. Střídá jednotlivá historická období, uvěřitelně popisuje charaktery a se skvělou jazykovou výbavou bez gramatických či stylistických chyb zamíří do lazaretu, cirkusového stanu i vedení gangu.
„Většina lidí v týhle zemi a nejspíš i na celým světě jsou pitomci, co svý šance zaspí, a když se pak vyhrabou z peřin, rozčilujou se, že žádný nedostali,“ objasní Dodo o pár měsíců později Nestorovi svůj náhled na lidstvo poté, co si ve Ztratené krčmě dají pátou borovičku. (str. 204)
Jedinou menší výhradu mám v tom, že mě úplně nepřesvědčila Mikulášova motivace. Podniknout tak výrazné kroky kvůli neznámé ženě? Další bod vidím v až přehnaném zakončení příběhu Taryk. Některé ponory vyžadují velké rozpoutání vaší představivosti.
Komplexní mnohovrstevnaté dílo představuje zdánlivě nesouvisející události se snovými výjevy, aby v konečném důsledku vytvořilo promyšlený a vzájemně propojený závěr. Součástí jsou i černobílé ilustrace Sabiny Chalupové, vzbuzující dojem linorytu. Podtrhují melancholický až depresivní motiv.
Pokud hledáte psychologický román, jenž zatřese vaším srdcem, Raci v hlavě nesmíte minout. Takhle si představuji hodnotnou českou literaturu.
Rudolf Král rozšířil edici Tvář o další kvalitní titul. Přestože je autorem dvou dětských knih, na poli literatury pro dospělé je debutantem. V současnosti přispívá do různých periodik a pracuje na pozici editora magazínů a tištěných publikací v pražské komunikační agentuře. Vystudoval scenáristiku a dramaturgii na FAMU.
Osobně jsem byla nadšená. Postava Mikuláše, jehož pohled byl mnohem moudřejší, než by se dalo vzhledem k věku očekávat, tak použití názvů, které zcela odpovídají (City, Díra apod.) Krásná čeština, zajímavé kulisy a maximálně zostřené emoce. Nic není černobílé, naopak myšlenky obsahují hloubku. Oceňuji, že žádná linka nepokulhává, naopak obě jsou vyrovnané, a tak nehrozí, že by vás jedna bavila méně.
Závěrečné hodnocení: 95 %
Žánr: psychologický román s prvky magického realismu
Počet stran: 448
Vazba: pevná
Komentáře
Okomentovat