Recenze: HISTORKY Z TINDERU (Lucie Macháčková)

Co všechno člověk může zažít při (online) seznamování

Historky z Tinderu (Lucie Macháčková, nakladatelství Grada – Cosmopolis)
Chtěly jsme prince na koni s mečem, a místo toho máme match s týpkem, který napíše tvrdé y ve slově víkend. Najít vážný vztah na Tinderu je jako najít práci, když máte vystudované dějiny umění – jde to, ale blbě. (str. 217)

Za recenzní výtisk děkuji Nakladatelskému domu Grada.

Moderní technologie pronikly v posledních letech i do oblasti seznamování
, což s sebou přineslo zážitky více než zajímavé. Stand-up komička Lucie Macháčková sepsala krátké příběhy o hledání druhé polovičky – nejen ze svých vlastních zkušeností, ale i ty, s nimiž se jí svěřili přátelé a známí. Název se však může zdát mírně zavádějícím. Kromě příhod z online prostoru totiž zařadila i takové, jež se udály při klasickém randění bez internetu, či později v dalších fázích.

Mám asi všechny seznamovací aplikace, které existují – Tinder Badoo, Uber, prostě všechno. Aplikace miluju. Víte, že existuje aplikace pro návštěvníky kina, kam zadáte název filmu a ona vám vyhodí přesný čas, kdy je nejlepší jít na toaletu, aby vám uteklo co nejméně zásadního děje? Zkusila jsem tam zadat Babovřesky – aplikace mi poradila jít rovnou a nevracet se. (str. 50)

Kniha sestává z téměř čtyř desítek mini-kapitol, přičemž každá z nich se věnuje jinému tématu spojenému s (online) vztahy. Speed dating (rychlé rande), nevěry nejen přes síť, vztahoví podvodníci, trapasy všeho druhu, seznámení s rodiči – autorka najde vtipnou historku snad ke všemu. Mimo jiné se člověk dozví, k čemu se dá využít Tinder, různé statistiky o této platformě i jaké typy mužů na ní může najít. Jako bonus dostane „kopačkového průvodce“, deset výmluv, jak na poslední chvíli zrušit rande anebo typologii mužů podle rasy psa, kterého venčí.

Někteří muži na to jdou přes sentiment: Životem zklamaný muž se zlomeným srdcem hledá nenáročnou ženu. Hm, hodně sexy. Kámo, nevím, jestli ti mám poslat SMS, anebo DMS. Jiní svůj inzerát pojmou jako výčet požadavků: Hledám ženu, která umí vařit, uklízet, žehlit, baví ji péče o hospodářská zvířata a bude se mnou sdílet dobré i zlé. (str. 66)

Lucie Macháčková v sobě komičku rozhodně nezapře. Způsob, jakým dokáže vtipně podat i zdánlivě naprostou katastrofu, je obdivuhodný, stejně jako schopnost dělat si legraci sama ze sebe. Dále prokazuje i nesmírný vypravěčský talent. Popisy a dialogy prokládá glosami a úsměvnými postřehy. Udržuje kontakt se čtenářem, jehož často oslovuje, a tím i vtahuje do děje – zřejmě dovednost získaná při stand-upu. Její příhody jsou téměř ve všech případech perfektně vypointované a kompozičně vystavěné.

Rovněž kapitoly, v nichž dějová stránka ustupuje do pozadí ve prospěch různých výše zmíněných výčtů či žebříčků, si udržují vysokou úroveň. Pisatelka až na výjimečné případy nesklouzává k trapnosti. Její styl a humor se stále dají označit za poměrně inteligentní, byť mírně jadrný. Na tomto místě musím upozornit, že u Historek z Tinderu je nutné čas od času počítat s peprnějšími výrazy. Autorka ovšem rozhodně nepatří k těm, kteří si přemírou vulgarismů musejí něco dokazovat a razí motto „čím víc, tím líp a vtipněji“. Sprostá slova jsou tedy použita, jen když si to kontext žádá – což se, mezi námi, ve vztahové problematice občas holt děje.

Dílo se jazykově i stylisticky dá hodnotit jako velmi zdařilé, zejména s přihlédnutím k faktu, že se nejedná o profesionální spisovatelku. Čte se lehce a plynule. Macháčková se do svých vyprávění nijak nezamotává, jen sem tam zakomponuje povedenou slovní hříčku či trefné přirovnání.

Vyměnili jsme si s panem Kuřetem několik zpráv a dohodli se, že si nebudeme zbytečně vypisovat a rovnou si půjdeme někam sednout, abychom věděli, jestli si sedneme tak, že si jeden z druhého sedneme na prdel. (str. 34)

Historky z Tinderu mají potenciál oslovit široké publikum, a to nejen mladší generaci, jež je leckdy na Tinderu jako doma. Ať už single či ve (šťastném) vztahu, pár milostných eskapád při seznamování nebo těsně po něm zažil určitě každý. Proto se také většina lidí v knize najde a s velkou pravděpodobností i od srdce zasměje.

Lucie Macháčková svůj komediální talent ve své prvotině rozhodně využila. Absolventka oboru scenáristika a dramatika nasála atmosféru stand-upu poprvé na stáži ve Velké Británii. Vystupovat začala v roce 2014 s pražskou stand-up skupinou Underground Comedy. Později založila vlastní projekt Koko Comedy a začala se objevovat na kanále Prima Comedy Central a internetových televizích Stream.cz a Mall.tv. Moderuje nejen v češtině, ale i angličtině a francouzštině. Dále točí skeče na YouTube, píše scénáře, věnuje se režii a občas i sama hraje.

Osobně jsem od počinu jako zástupce oddechové literatury upřímně příliš nečekala. Musím ale uznat, že jsem byla velmi příjemně překvapena jeho celkovou úrovní. Při čtení jsem také pěkně procvičila bránici, nejvíce zřejmě u kapitoly Upřímné první rande.

Závěrečné hodnocení: 80 %

Příběhy o lásce, sexu a dalších katastrofách Z nejhorších rande jsou ty nejlepší historky – protože neštěstí nechodí po horách, ale po single holkách! Populární stand-up komička Lucie Macháčková s humorem a nadsázkou glosuje milostné karamboly. Vtipná kniha plná ironie i optimismu přináší postřehy nejen ze světa seznamovací aplikace Tinder. Příběhy o lásce, randění i pořádných trapasech vás rozesmějí a zahřejí na duši – ať už jste single, zadaní, anebo něco mezi.  Dozvíte se: co se stane, když se zabouchnete na divokém večírku co dělat, když při šnorchlování v moři omylem narazíte na svého ex jak nejlépe rozchodit rozchod proč rozhodně nikdy nechodit se synem své psycholožky jak to chodí na speed datingu proč (ne)fungují převozníci jak přelstít seznamkového podvodníka.

Nakladatelství: Cosmopolis
Žánr: humor
Počet stran: 240