Recenze: VZPOURA POKOŘENÝCH ANDĚLŮ (Roman Cílek)

Dvanáct povídkových zastavení

Vzpoura pokořených andělů (Roman Cílek, nakladatelství Epocha), detektivní povídky

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Epocha.

Roman Cílek je bezesporu jedním z neplodnějších autorů. Na svém kontě má desítky knih. Pokud připočteme i jeho časopiseckou tvorbu Přísně tajné, dostaneme se dle databází k číslu převyšující tři sta. Některá díla se dočkala i filmového zpracování. Mezi nejznámější zřejmě patří Olga Hepnarová: Zabíjela, protože neuměla žít. Soubor detektivních povídek  s podtitulem Tucet příběhů s tajemstvím vyšel u nakladatelství Epocha.

Záhadné zmizení, nalezená mrtvola, vypálený dům. Možností, jak se vypořádat s nechtěným svědkem či problematickým společníkem, je spousty. Spisovatel nám ukazuje, jak tenká je hranice mezi zákonem a podsvětím. Stačí chvíle a koupete se ve vlnách oceánu. Dvanáct příběhů nás různými cestami zavádí mezi podvody, manželské rozepře i touhu po moci.

Jednotlivé povídky:

Ne dost přítomnosti, žádná budoucnost – Ruka ruku myje, ale někdy je potřeba ji useknout. Pokud jste malá ryba, nevyplácí se zaplétat do podvodů. Pak se může rodinná dovolená odvíjet úplně jinak, než byste si přáli. Průměrné téma, velmi liknavé zakončení.

Lotova žena z Jižního předměstí – Státní zástupce spáchal sebevraždu. Skandál! Sice je to váš manžel, ale spíše než s sebou žijete vedle sebe. Jeho milenky tolerujete, ale přesto si na to náhle vzniklé ticho ve svém loži nezvyknete. S jeho smrtí se však objeví i kompromitující materiál, jenž by mohl velmi uškodit zesnulému i zbytku rodiny. Nezbývá nic jiného, než začít jednat…Čtivé s pěkným tempem, přesto vyznění do ztracena, bez výraznějšího efektu udivení.

Strach umí lidskou bytost sevřít jako krunýř. O to úporněji, jedná-li se o strach nikoli jen o sebe, ale o lidi blízké, ba nejbližší, ba dokonce i o ty, kteří se ještě nenarodili. Marie Soukeníková pochopila, že je zatlačena do slepé uličky, neviděla z ní v reálném čase nahmatatelné východisko, nechtěla se v obrazném slova smyslu stát Lotovou ženou proměněnou dle biblického mýtu v nehybný solný sloup – a začala tudíž jako dálkově ovládaný stroj. Ať mi všichni ostatní se svými problémy vlezou na záda, hlavně když ochráním ty, které mám ráda. (str. 31)

Samé peří a pták nikde – Je hrozné žít s nálepkou „manžel té úspěšné podnikatelky“. Obzvlášť když si je toho vědoma a nenechá si ujít příležitost připomenout vám, jaká jste nula. Jenže Tobiáš toho už začíná mít plné zuby a říká si, že jednou by jeho drahá mohla na svou přílišnou lásku k alkoholu doplatit… Konečně skvělý a překvapivý text, jehož konec vám důkladně zamotá hlavu

Vzpoura pokořených andělů – Svět na pomezí podnikání a zločinu aneb když se dva perou, třetí se směje. Je vlastně na škodu, když se zavede model Chicago jako na konci dvacátých let a gangy se začnou vzájemně likvidovat? Kombinace zločineckého pohledu a policejního pátrání tvoří těžký podprůměr, kdy kromě rychle přečtených stránek nevidíte důvod ke vzniku.

Pozdní láska docentky Jánské – Když už jste žena v letech a na prahu domu objevíte nákupní košík a v něm romského chlapečka, nejdříve nevíte, co si myslet. Doprovází ho vzkaz, že jakožto odbornice na problematiku výchovy mládeže v sociálně nevyzrálém prostředí, budete kompetentní osobou na jeho péči. Biologická matka se na to totiž necítí. Docentku Jánskou nenapadne kontaktovat policii, ale najme si soukromou detektivní agenturu. Jaroušek, jak dítě pojmenovala, jí přirostl k srdci a chce minimalizovat možnost, že by jí měl být odebrán. Pátrání nás zavádí do prostředí drsných chlápků a prostituce. Skvělé téma, které hodilo udičku na několik napínavých scén, bohužel skončilo prostým oznámením, jak vše dopadlo. Už jen chyběla věta, že žili šťastně až do smrti.

Palba na nekrytý cíl – Žena stojící na balkoně s ročním dítětem vyhrožuje, že skočí. Manžel ji podvádí, ona ale žádá návrat, omluvu a záruky, že už se nic podobného nebude opakovat. Policejní vyjednavač to má obtížné, jenže pak na stojící postavy někdo začne střílet. Z jejich řad střelba nevyšla. Proč by se někdo rozhodl zneškodnit právě tyto cíle? Kromě přestřelky a vysvětlení, že se špatnými lidmi se nemáte zaplétat, nedostanete nic.

Neukojitelná – Chlapík z knihkupectví se po dlouhé době rozhodne začít sbližovat se s ženským pohlavím. Jaké je jeho překvapení, když po styku ho vyvolená odvede do auta, ať tam na ni počká, protože ona se potřebuje vrátit a ještě na sobě zapracovat. Její sexuální apetyt je nastaven tak, že málokdo ji dokáže plně uspokojit. Předem netušil, že špatný sex bude mít za finální následek smrt. Nešťastný okamžik na špatném místě dá do pochodu škálu rozličných příhod. Detektivní linka lehce okořeněna o humorné prvky. Krásná práce se zesilovaným napětím i rafinované ukončení.

Tajný výlet do Švýcar – Divný sňatek střídá rychlá smrt. Magdalena Rýznerová-Mautzová zažila 20. století v celé své síle. Možná intuice ji napověděla, že na budoucí choti vnuka Alberta něco nesedí. Když záhy zemřel v horách, jí se ztenčilo příbuzenstvo a vnukova manželka s množstvím cenností prchla neznámo kam, rozhodla se zjistit, o koho se vlastně jedná. Gabriela Jarolímková, bývalá policistka a současná zaměstnankyně detektivní agentury, podnikne cestu právě do Švýcar. Pěkná gradace i pointa.

Močení do žhavého popel – Desatero osobní nenávisti, aneb jak vzít spravedlnost do vlastních rukou. Karel a Jan, dva kumpáni co dělají špinavou práci. Když si je najme inženýr Krakovský, hned od začátku cítí průšvih. Ten chlap je blázen a jít s ním do spolupráce  znamená vstupenku do vězení. Vše se ale nakonec nějak vyřeší… Kam až může být vystupňovaná zhrzenost? Slušná povídka ze života s důrazem na mezilidské vztahy.

Poloprázdným čínským bistrem, kde seděli, prolétl znepokojivý závan pocitového mrazu. Karel a Jan, jak si ti dva při obchodním styku nechávali říkat a dodávali k tomu názor, že příjmení je dekadentním přežitkem minulosti, rozhodně nebyli odchovanci katolického lycea, ale i tak je vyjadřování jejich potenciálního zákazníka vyvedlo z míry. (str. 145)

Vše, co jste řekli ve tmě… – Odhalené válečné tajemství. Asi nejzbytečnější úkaz z celého souboru. Jak jinak si vysvětlit, že vynaložíte úsilí pro zjištění pravdy, aby ve stejný čas daný aktér odhalil své karty sám od sebe? Velké zklamání.

Plaváček – Blíží se vánoční období a řeka vyplaví svého umrlce. Čí duše se pod ztuhlým tělem skrývala? Co způsobila, že ji někdo střelil do týla, hrudi a ještě jí údery poškodil obličej? To je otázka kriminalistů, na níž se snaží nalézt odpověď. Zajímavý popis poctivé detektivní práce

Syndrom vyhoření – Ludmila Strážská je zvyklá mít majetek. Ten začíná být ohrožen manželovým syndromem vyhoření. V práci nedbale podepisuje důležité listiny a zájem nejeví prakticky o nic. To má čekat, až udělá katastrofální kiks? Nehodlá snížit své společenské nároky a k účelu využije i milence – zubního lékaře.

Společným znakem je zobrazení soužití partnerů, z nichž jeden se zaplete s odvrácenou stranou zákona. Zneužívání justičních spisů, děravost některých kontrolních útvarů, ale i žárlivost a nevěra. Autor využívá tuzemské i zahraniční kulisy.

Nelze jednoznačně určit, v jakém časovém horizontu nacházíme. Na jedné straně ženské kvóty pro profese a feminismus, na druhé zastaralé vyšetřovací techniky. Dlouhá souvětí, leckdy až příliš, zhoršují orientaci v textu. Lidový jazyk okořeněný drobným humorem i řadou dialogů. Vypravěč je takovým okem kamery, jež sleduje, komentuje a někdy zabíhá do subjektivnějších prožitků

Spisovatel si libuje v používání vysokoškolských titulů a prakticky každá postava je buď inženýr, magistr, docent apod. Zajímavě zakomponovává slova se staromilským nádechem (vartovali, politbyro.)

Přestože je titul čtivý a plynulý, s trefně zvolenými názvy, moc více toho nenabízí. U většiny částí mi chyběla jakákoliv pointa. Ten pocit, kdy si řeknete, jak dobře to bylo vymyšlené a zapadlo to na správné místo. Autor sice rozvinul zajímavý námět, ale ukončení spíše oznámil. Máte chuť na lehké a šťavnaté kuře, místo toho dostanete vysušenou tresku. Šťáva se nedostávala ani těmto příběhům.

Kratší rozsah nenahrával pro rozpracování a na tak malém prostoru se nepodařilo dostatečně zaujmout. Po jazykové stránce nemohu nic vytknout, bohužel obsah zaostával.

Domnívám se, že se jedná o ideální čtení v čekárně praktického lékaře. Nezatíží vám hlavu, než se dostanete na řadu, přečtete pár či více povídek a se zaklapnutím stránek nebudete umírat touhou pokračovat dál. Osobně řadím do ranku neurazí, nenadchne.

Vzpoura pokořených andělů je souborem průměrných textů s několika světlými výjimkami. Pravidelnému čtenáři detektivek přijmou úsměvné. Pokud plánujete návštěvu zdravotního střediska, nezapomeňte si knihu přibalit, když ji tam omylem zapomenete, smutnit nebudete. Na dobrovolné domácí čtení vyberete určitě zajímavější titul.

Závěrečné hodnocení: 55 %

Osvědčený autor detektivek a literatury faktu uplatňuje ve dvanácti strhujících dramatických příbězích letité zkušenosti z obou těchto žánrů. Zavádí čtenáře do exkluzivních i zdánlivě obyčejných prostředí doma a ve světě, sugestivně popisuje prapodivné zákruty v lidském myšlení i konání a vše vždy završí překvapivou pointou. Jsou to povídky zcela jiné než ty běžné, které začínají u mrtvého těla a končí v policejních poutech. Mnohé napovídají již samotné názvy některých příběhů: Syndrom vyhoření, Palba na nekrytý cíl, Vše, co jste řekli ve tmě... či Neukojitelná. Jedno je jisté: zcela určitě se ve společnosti této knihy nudit nebudete.

Žánr: detektivní povídky
Počet stran: 224