Recenze: MILÉNIUM! (Johana Fundová)

Sympatické retro pro dvacátníky a třicátníky

Milénium! Jak jsme žili první roky tisíciletí (Johana Fundová, nakladatelství Albatrosmedia – CPress), populárně-naučná

Za recenzní výtisk děkuji společnosti Albatrosmedia.

Johana Fundová vystudovala žurnalistiku na Univerzitě Karlově. Její doménou je (content) marketing, komunikace a sociální sítě. Na nových médiích vytvořila i projekt Pure devadesátky & milénium. Zakladatelka prohlašuje, že „sbírá fenomény a buduje komunity“. Nadšení pro retro s ní sdílí desetitisíce sledujících, a i proto se rozhodla dát tomuto vděčnému tématu knižní podobu.

V prvotině Devadesátky! z roku 2019 se, jak už název napovídá, věnuje čistě poslednímu desetiletí minulého století. Loni spatřil světlo světa román Hezký, ale narovnej se, zasazený do roku 2000. Ve své novince Milénium! se na časové ose posunula do prvních let 21. století, konkrétně tedy 2000 až 2005.

Mým přáním bylo (stejně jako u Devadesátek!) vytvořit knihu, která může sloužit jako takový tištěný stroj času. Když ji čtenář otevře na kterékoli náhodné straně, ocitne se díky příběhům, fotkám a vzpomínkám pocitově o dvacet let zpátky. A to i ten, kdo jinak knihám moc neholduje. (str. 7)

Komu se do rukou dostaly Devadesátky!, toho nepřekvapí, jak je Milénium! koncipováno. Autorka se zaměřila celkem na jedenáct oblastí, v nichž došlo právě tehdy k podstatným změnám ve srovnání s dřívějškem a (nebo) v nich rovnou vznikaly fenomény, které se pro mnohé lidi staly symbolem daného období. Některé kapitoly se oproti předchozí knize nezměnily, a to televize, móda, časopisy, reklama, politické, kulturní a sportovní události.

Milénium! Jak jsme žili první roky tisíciletí (Johana Fundová, nakladatelství Albatrosmedia – CPress), populárně-naučnáMilénium! Jak jsme žili první roky tisíciletí (Johana Fundová, nakladatelství Albatrosmedia – CPress), populárně-naučná

Jiné přibyly právě díky svým specifikům. Internet v devadesátých letech ještě zdaleka nebyl normální součástí každého dne, o Alíkovi, Spolužácích či chatování na Lidé.cz jsme si mohli nechat jen zdát. Rozmach nákupních center a multiplexů přišel rovněž teprve s nástupem nového tisíciletí, a tak se jim dostalo prostoru až nyní. Naopak v gastronomii se žádný milník typu kuřecí prso s broskví či katův šleh nekonal, proto zřejmě například toto téma nebylo zařazeno.

První dekáda nového tisíciletí je érou rozkvětu a enormní obliby nákupních center, která přitom na Západě byla už dávno známým fenoménem. Česko zažívalo v období milénia doslov obchodní revoluci, která byla napříč všemi třídami a sociálními bublinami doprovázena nákupní horečkou. (str. 145)

Je třeba hned v úvodu zdůraznit, že se stejně jako v případě Devadesátek! nejedná o žádnou vyčerpávající historickou publikaci. Ono by se i o samotném pojmu „historie“ dalo diskutovat, jelikož události staré přibližně dvacet let má většina z nás zařazené v živé paměti. Jde tedy spíše o jakýsi průřez životem běžného člověka v této době a její připomínku.

Úkolem Milénia! není pojmout všechna data, vztahující se na výše uvedená léta, nýbrž spíše obsáhnout (z pohledu autorky) nejdůležitější události a elementy, jež byly nedílnou součástí zmíněné éry. Proto tak možná některým čtenářům může připadat, že dílo takzvaně „klouže po povrchu“ a nic „nerozebere“ pořádně.

Přestože se nejedná o odbornou literaturu, bylo by vhodné ohlídat si některé údaje. Papež Jan Pavel II. nezemřel 22., nýbrž již 2. dubna 2005 (str. 185).  První zlatou medaili ze zimní olympiády po rozdělení Československa pro Českou republiku nezajistil Aleš Valenta na ZOH v roce 2002, ale hokejisté v legendárním Naganu 1998 (str. 270). Rovněž poněkud podivně působí opomenutí čtvrtého porotce Milana Hermana v premiérové řadě pěvecké soutěže Česko hledá superstar (str. 20).

Co si však rozhodně zaslouží velkou pochvalu, je grafické zpracování. Množství obrazového materiálu (tak jako u Devadesátek!) vyvolává okamžitě dobovou atmosféru počátku třetího tisíciletí, a to je nepochybně splněný záměr Fundové.  U některých z nich, zejména obálek časopisů či novin, musel být zřejmě i pěkný oříšek je získat – což přidává body za propracovanost.

Dalším důvodem, proč Milénium! stojí za pozornost, jsou autentické vzpomínky přes třiceti více či méně známých osobností, zařazeny vždy na závěr každé kapitoly. Není třeba se bát, že by se stále dokola přetřásalo, jaké bylo dopívání bez Facebooku jiné a jak jsme nemohli odtrhnout zrak od Vyvolených či Superstar. Prostor dostal například Pavel Šafr, bývalý šéfredaktor MF DNES, jenž popsal okamžiky v redakci 11. září 2001 a překotné přípravy mimořádného vydání novin. Petr Fejk, někdejší ředitel pražské ZOO, se podělil o svou živou noční můru v podobě povodní v roce 2002 a (ne)úspěšnou záchranu zvířat.

Ráda vzpomínám na natáčení úvodních titulků. Natočily se dvě různé verze a my dostali od režiséra volnost udělat si to po svém. Zadání znělo: Až se objeví postava, kterou dabuješ, tak si vymysli zvuk č citoslovce a potom v charakteru postavy řekni své jméno.“ Opravdu moc jsme se tenkrát pobavili! Úplně nejraději jsem ovšem měla natáčení Phoebeiných písní. (str. 37 – Stanislava Jachnická, dabérka)

Milénium!
je napsáno svižným stylem, a proto se čte velmi lehce. Fundová zná svou cílovou skupinu, a té přizpůsobuje i jazyk, přičemž se nevyhýbá ani hovorovým výrazům. Často používá wir či ihr formu, čímž se čtenářem chytře navazuje kontakt. Člověk tak má pocit, jako by naslouchal vyprávění kamarádky, a v myšlenkách se ještě více přiblíží dané epoše.

Internet byl začátkem nové dekády ještě v plenkách, ale nám to tak samozřejmě nepřipadalo. Byli jsme nadšení, že si připojení a surfování můžeme vyzkoušet alespoň občas, ať už z kanceláře, nebo ze školy. (str. 115)

Třetí knihu Johany Fundové lze hodnotit veskrze pozitivně. Svému publiku, jehož dětství či dospívání se datuje právě do let 2000 až 2005 (ale možná i dříve narozeným), se z výše uvedených důvodů bude určitě zamlouvat. Snad jen již zmíněné nepřesnosti představují vadu na kráse, jinak sympatické publikace.

Osobně jsem jako cílová skupina byla nadšená, s výjimkou uvedených chyb. Dílo se mi postaralo o několik hodin příjemné nostalgie, ale zároveň mi i rozšířilo obzory. Konkrétně díky oddílu o kinematografii jsem se dozvěděla o kontroverzním dokumentu Český sen, mapujícím reakce lidí na otevření fiktivního supermarketu plného slev. Tento počin je mimochodem označován jako zajímavý sociologický a marketingový výzkum či sonda do naší společnosti.

Závěrečné hodnocení: 81 %

Devadesátková party skončila, vstupujeme do nového tisíciletí! V televizi běží první řada soutěže Česko hledá Superstar, kterou brzy následuje reality show VyVolení. Vypadl zrovna váš favorit? Není nic jednoduššího než si postěžovat kámošům prostřednictvím ICQ. Tak natáhněte zvonáče, popadněte empétrojku, pusťte si třeba Eminema a ponořte se do událostí, které ve velké míře předznamenaly podobu současného světa.

Nakladatelství: CPRESS
Žánr: populárně-naučná
Počet stran: 288