Recenze: HOTEL ROYAL (Jan Folný)

Neobyčejný den několika obyčejných osob

Hotel Royal (Jan Folný, nakladatelství Euromedia – Knižní klub)

Za recenzní výtisk děkuji společnosti Euromedia.
Chci zakoupit titul v Knižním klubu!

Spisovatel Jan Folný, původním povoláním učitel českého a ruského jazyka, nyní žije v Londýně, kde se také odehrává děj jeho nejnovější publikace s názvem Hotel Royal. V knize Od sebe / k sobě (LePress, 201) zas předal něco ze svého pobytu v Irsku. Buzíčci (Host, 2013) se naopak odehrávali v České republice, zatímco s publikací Víkend v Londýně (Host, 2018) jsme opět v Anglii. Kdekoliv autor je, čerpá odtud zážitky a šikovně je představuje ve svých knihách. Momentálně se rozhodl vyobrazit různé pozice zaměstnanců Hotelu Royal a spolu s nimi vám představit také různorodé osobnosti a jejich životy, jdoucí až na dřeň.

Kniha se dělí na několik úseků, tedy povídek, které na sebe navazují především tématem a odehrávají se z různých úhlů pohledů. Podobnost naleznete především v surově představované realitě, která obsahuje silné, především negativní, emoce od zoufalství až po bezmoc.

První část Check In představuje soubor zdánlivě náhodných textů v er-formě, dotýkající se tématu hotel. Ne každý hned pochopí účel, který měl autor na mysli, jelikož pasáže jsou krátké a ne všechny přesvědčí o své hodnotě. Ovšem důvod mají a jsou působivě provázané s celou publikací. Dozvíte se kupříkladu, jak je to těžké na směně s ani ne polovinou personálu, co dělá po nocích bulharský vrátný a poslíček či co dělá hotelový údržbář. Možná přijde mnohým čtenářům tento knižní úvod docela zbytečný, jelikož se jedná o opravdu krátké vhledy, které z různých stran zobrazují hotel, a nejdou do hloubky, jenže jejich smysl oceníte především během čtení a v závěru.

Vykradačka hrobů pojednává v er-formě o polské pokojské Goše, jejíž příběh sice začíná v hotelovém pokoji, kdy narazí na něco nečekaného, ale košatě se větví až do její minulosti a představuje tak vlastně podstatné milníky hrdinčina života i krátké epizody, které zformovaly její charakter. Jak napovídá název, nejedná se o lehké čtení, naopak je plné hutných motivů od smrti až po krátký příběh z Osvětimi. Čtenáře může zaskočit, že je to trochu páté přes deváté a od jednoho skáče Folný rychle ke druhému, ale přesto má vše návaznost. Navíc jsou Gošiny zážitky syrové, jdoucí až na dřeň, a poutavé, takže se od nich odtrhnete až po dočtení. V závěru se vysvětluje nejen název povídky, ale také úvod. Náhle vše dává smysl a z posledních vět až mrazí.

V ich-formě získáváme náhled na životní etapu řeckého nočního manažera Dimitrise, která je plná intimností, osobních myšlenek i názorů. To všechno působí opravdu hodně osobním dojmem a máte pocit, že se před vámi odvíjí skutečnost. Tématem je nejen život samotný, ale i osamělost a především spánek, na který také naráží pojmenování Jepice a jestřáb, a rovněž i práce v hotelu. Co všechno obstarává noční manažer, jste asi doposud netušili. Depresivní a pro někoho i nepříjemné zážitky ruku v ruce opět s jistou kontroverzí mají opět závěr k zamyšlení, z něhož některým čtenářům zatrne.

Mezi příběhy je krátké intermezzo Pavouk z Marsu. V er-formě Folný představuje velmi krátce bubeníka Woodyho, zpěváka i hotelovou uklízečku. Každý z nich koná podle svého uvážení a autor na to naráží i o několik let později. Text však nemá takovou sílu, jak nejspíš předpokládal, i když potenciál rozhodně má.

Anglická růže prezentuje život britské ženy Rose, která se rozhodně necítí být šťastná. Sled myšlenek v ich-formě je velmi rychlý, zobrazuje přelétavé a zašmodrchané ženské myšlení velmi autenticky a uvěřitelně. Povídka je prostá přímé řeči, proto vyznívá zcela jinak než předešlá, má zcela jinou atmosféru a také příchuť. Navíc přibližuje zcela jiné povolání, tentokrát recepční hotelu Royal. Takový jeden všední den v podání Rose, která je skutečně zajímavým charakterem. Její povídka je doplněná o vytučněné části, umělecká okénka, jejichž důvod pochopíte spíše v závěru. Konec je opět zvláštní, tentokrát hutný a dramatický, nutné domyslet, ale zase surový a podnětný.

Příběh Španěla Iniga – Krvavá horchata – je psaný zvláštně. V ich-formě, ale i z úhlu pozorovatele, kdy o sobě mluví v jiné osobě, což může čtenáře mást, na druhou stranu jde o ozvláštnění děje. Stejně jako v předešlých příbězích, i tentokrát autor představuje život ústředního hrdiny, který obsahuje rovněž kontroverzní témata. Zcela jiná než předchozí tvorba, takže se Folný nijak neopakuje. S ohledem na styl i námět máte před sebou zcela něco nového a objevujete hotel tentokrát z pozice portýra.

A jak už to v hotelech bývá, tak na závěr nesmí chybět Check Out. Stejně jako v úvodu se jedná o krátké úseky, které na sebe na první pohled vůbec nenavazují, a přesto nesou jisté poselství. Na začátku to bylo matoucí, nyní už čtenář přesně ví, oč se jedná, a věřím, že stejně jako mě, ho nadchne návaznost a propracovanost obou částí – prvotní i závěrečné.

Mimo Check In a poslední pasáže má každá povídka podstatné informace na samostatné stránce hned v úvodu, které vás uvedou do dané hotelové pozice. Dozvíte se, kolik se na jakém postu platí, zdali se jedná o práci na smlouvu, jestli obsahuje benefity či noční směny a především jakou národnost ústřední postava má.

Ačkoliv se jedná o krátké povídky, jsou plně funkční, působí hodně obsáhlým dojmem a silně představují charaktery postav. Šikovné je, že vedlejší hrdinové se vlastně nemění. Nacházíte ty samé lidi, když jste pozorní. Navíc skutečně poznáváte všechna výše řečená zaměstnání, jejich klady i zápory. Závažná témata jsou vždy jiná, stejně jako atmosféra provázející různorodé příběhy, a přesto je spojuje prvek surovosti. Vše se odehrává během jednoho dne z různých úhlů pohledu. Je rozhodně fascinující, jak všechno zapadá do sebe. Můžete vnímat drobné nuance, které svou propojeností dostávají dílo na vyšší level. Rozhodně fascinující zpracování námětu, který by jinak nebyl zřejmě tak přitažlivým, jako je nyní.

Zajímavé je, že některé texty se zdají být podobné. Stejně začínají, ale mění se a jsou zdánlivě zavádějící stejně jako netradiční úvodní pasáž Check In, kterou čtenáři pochopí spíše až po dočtení knihy. Drobnosti, které tuto publikaci dělají o to zvláštnější, si však uvědomí spíše všímavější čtenáře. Je vidět, že autor do své knihy vložil hodně a věnoval se jí zřejmě nejvíce ze svých děl, jelikož ten nápad je neskutečný a ztvárnění se rovněž ohromně povedlo.

Folný psát umí, bez debat. A to, co předvedl zde, byl jen další, nesmírně vyvedený kousek, nejpůsobivější a nejlépe podaný, který však nepotěší všechny, neboť je vhodný pro náročnější čtenáře, mající rádi silně reálné náměty s notnou dávkou bezútěšnosti. Jestli vás však zaujala anotace či recenze, určitě si nenechte počin ujít.

Děkujeme, že jste strávili svůj čas v hotelu Royal. Doufám, že se vám u nás líbilo! (str. 281)

Já jsem od autora mimo Víkendu v Londýně četla všechno. Od sebe / k sobě si mě příliš nezískalo, ale osudy v antologii Buzíčci mě silně oslovily a hodnotím je pěti hvězdami. Podobně jako tento titul, který je syrovým lidstvím doslova nabušený a mnohdy mi z něj nebylo dobře, jelikož takové silně reálné příběhy příliš nemusím. Ovšem spisovatel umí bravurně psát a jeho knížky dokážou vždycky zapůsobit. Tentokrát strhávám pár procent za lehkou zmatečnost, ale jinak… nádhera. Hodně oceňuji originální zpracování, provázanost a promyšlenost. Něco takhle zpracovaného ze všech úhlů, detailně a na úrovni, s tolika různými tématy, a přesto s jedním společným motivem, jsem neměla možnost nikdy číst a jsem ráda, že jsem si mohla tak neobyčejný zážitek dopřát.

Závěrečné hodnocení: 95 %

Vítejte v Hotelu Royal! Je nám potěšením vás ubytovat v našich povídkách, črtách a mini situacích z prostředí luxusního londýnského hotelu. Podobně jako naše pokoje tak i naše příběhy mají různou velikost, různé naladění, v každém se budete cítit jinak. A podobně jako všechny hotelové chodby (úzké, tmavé, odlehlé a nepříjemné, ale i ty velké a majestátní) vedou do hotelové recepce, tak i jednotlivé části knihy vedou k něčemu většímu a sjednocujícímu. Nabízíme Vám pohostinnost, prvotřídní služby a zábavu, ale také úzkost, násilí a podivnost…

Nakladatelství: Knižní klub
Žánr: povídkový román
Počet stran: 288