Recenze: POŠLI SVÍCI PO ŘECE (Vlaďka Sacká)

Dobrodružství ve Vietnamu

Pošli svíci po vodě (Vlaďka Sacká, nakladatelství Fortuna Libri)

Za recenzní výtisk děkuji autorce Vlaďce Sacké.

Vlaďka Sacká se narodila v Karviné a vystudovala sociální práci, které se několik let aktivně věnovala. Svůj vztah ke společenským tématům můžeme vidět i v jejím debutu Pošli svíci po řece. Autorka v něm zúročila zážitky ze svého několikaměsíčního pobytu ve Vietnamu.

Obálka zaujme na první pohled krásnými sytými barvami, které zcela korespondují s náladou díla.

Třicátnice Aneta má čerstvě po rozvodu a neví, co se životem. Kamarádka Marta žijící ve Vietnamu ji přemluví k návštěvě. Zprvu obyčejná dovolená se vlivem okolností mění v dobrodružnou výpravu. Aneta se seznamuje s fotografem Petrem Šmídem. Záhadný muž skrývá nejen city, ale i dosti riskantní pracovní náplň. Jelikož je Petr ve Vietnamu jako doma, naskytne se Anetě dovolená úplně jiného charakteru než je zvyklá. Nezávaznou romantiku střídá ohrožení stejně rychle jako tajfun bezvětří.

Autodiegetický vypravěč ironicky komentuje Anetin život, do vyprávění vstupují její myšlenkové pochody a tvoří tak zajímavou premisu příběhu. Jsou znázorněné pomocí kurzívy a sarkasmus z nich přímo srší. Vnitřním hlasem hrdinka sama sebe sráží, její život jí připadá k ničemu a pateticky popisuje své vlastní prohry. Nízkou sebedůvěru maskuje mnohdy až agresivním a rýpavým vystupováním, obzvláště je-li posilněna několika sklenicemi alkoholu.

Obecnou češtinu hojně protkávají vulgarismy působící poněkud prvoplánově. Dialogy jsou strojené a nepříliš autentické. Velkým problémem je, že jak protagonistka, tak její přítelkyně Marta, jsou každá z jiného konce republiky, jejich repliky však hojně využívají pomoravštěných slovesných koncovek. Jako rodilá Ostravačka Aneta takový akcent rozhodně neoposlouchala ani v Praze, kde léta žila s exmanželem. Tento rys ubírá na autenticitě a působí rušivým dojmem.

Text je okořeněn o neotřelé básnické figury a známá lidová rčení. Negativem jsou krkolomnější stylistické konstrukce, kterým by slušela důslednější korektura.

Martin partner plánoval do týdne se vrátit z Japonska do Hanoje. Navíc, finance začaly ubývat. Ačkoliv nemusela platit za bydlení u Marty, stále měla platby doma v Česku, které se nezastavily jen proto, že odjela. (str. 243)

Ústředním tématem je touha nalézt znovu duševní harmonii a vyrovnání se s rozpadem partnerského vztahu.
Aneta hledá ztracenou rovnováhu v lahvích alkoholu, cigaretách a zapadlých ulicích Hanoje.

Komorní složení charakterů nabádá k jejich rozvinutí, ovšem zůstávají ploché. Sacká jde pouze po jejich povrchu, nikoliv do hloubky, což je škoda. Hlavní hrdinka iritujícím způsobem sabotuje vše dobré, co jí přijde do cesty, z chyb se jí nedaří poučit. Petr poukazuje na klišé nahodilých letních známostí. Romantická linka není dostatečně rozvinuta, postavy nedisponují uspokojivou dynamikou a neexplicitnost erotických scén ubírá na dravosti. Potenciál je nevyužitý a dějových zvratů se dočkáme až v poslední třetině knihy. Závěrečná pointa vyznívá do ztracena a chybí jí komplexnější uchopení, čtenář na své otázky nedostane patřičné odpovědi.

Velký plusem je cestování napříč Vietnamem včetně vyobrazení historických památek. Získáme neobyčejnou šanci se dovzdělat zábavnou a nenucenou formou.

„Most Long Biên. Dlouhý osmnáct set metrů a ve své době nejdelší most v Asii. Postavily ho Francouzi, v době, kdy byl Vietnam jejich,“ odpověděl její český průvodce Hanojí, v tu chvíli předloktími opřený o zábradlí. (str. 110)

Zajímavostí je symbolika syrovosti této země, snoubící se s drsným charakterem Petra
. Jeho nálady se mění stejně jako podnebí z vteřiny na vteřinu a jsou velmi nepředvídatelné.

Moje doporučení patří mladší generaci čtenářek, jež v Anetiných peripetiích najdou snadno samy sebe. Jedná se spíše o oddychovou literaturu hodící se jako dovolenkové lehké čtivo.

Román mě příliš nenadchnul, hluchá místa jsou vyplněna popisnými pasážemi o pocitech Anety a jejích kamarádek, z nichž se vlastně nic nedovíme. Aneta neustále spílá mužskému pokolení, ale své chyby nevidí. Sacká se potřebuje více věnovat práci s textem a najít šikovnějšího korektora.

Závěrečné hodnocení: 45 %

Když si manžel sbalil věci a odešel za jinou, mohla třicátnice Aneta udělat dvě věci – propadnout depresi, nebo sebrat síly a restartovat svůj život. A pak jí kamarádka nabídla, aby za ní přiletěla na návštěvu do exotického Vietnamu, a ona neváhá ani chvíli a vydává se do neznáma, aby si splnila dávný sen a v klidu zhojila rány. Zatímco si užívá chutí a vůní daleké Asie a pomalu propadá jejímu divokému kouzlu, netuší, že ji čeká setkání s tajemným mužem, které převrátí její dosavadní život naruby.  Kým je ve skutečnosti šarmantní fotograf Petr? Zbyl v Anetě ještě prostor pro důvěru, odpuštění a upřímný cit? Když Aneta objevuje temnější stránku světa, v němž se ocitla, a odkrývá Petrova tajemství, v ohrožení se ocitá nejen křehký vztah, ale i její bezpečí. A Aneta se musí rozhodnout, co obětuje – lásku, nebo svůj život?

Nakladatelství: Fortuna Libri
Počet stran: 256
Žánr: společenský román