Recenze: KORPORACE (Pavel Hénik)

Postupuj vzhůru, nebo máš vyhazov

Korporace (Pavel Hénik, nakladatelství Pelmel)

Za recenzní výtisk děkuji autorovi Pavlu Hénikovi.

Pavel Hénik je spisovatel a zakladatel nakladatelství PelMel, pod jehož hlavičkou vyšla část jeho tvorby, např. již zrecenzovaná Konspirace. Celkem má na svém kontě čtyři romány a povídkovou audioknihu. Ve svých dílech rád kritizuje chování společnosti. Jakých narážek se můžete dočkat v Korporaci?

Přestože Korporace vyšla již v roce 2019 a Konspirace až o dva roky později, má na ni volně navazovat. Pořadí ale není důležité, poněvadž postavy jsou rozdílné. Podstatnější je atmosféra mezi lidmi a směřování společenství jako celku.

Ocitáme se v nespecifikované blízké budoucnosti, nicméně dle textu ze strany 286 „Ty vole, devatenácet-padesát-dva! zahuhlá letopočet. Vonnegut předběhl svou dobu o více než pětasedmdesát let“, ji můžeme směřovat do let 2027 a dál. Do děje nás uvede neznámý Gered Makowitz, s nímž se později seznámíme blíže a jenž vyprávění i uzavře. Chce rekonstruovat příběh Adama Krammera a mít tak pocit, že se podílí na dekonstrukci zdánlivě ideálního systému. Nedostali jsme se však do fáze, že svobodná volba je jen naše iluze?

Kdo je vlastně Adam Krammer a proč by nás měl zajímat? Jedná se o typický příklad ambiciózního muže, který jde přes mrtvoly. Hlavní náplň svého času vnímá v odvádění kvalitních pracovních výsledků. Sídlo Korporace je prakticky jeho domovem. Název subjektu skrývá i způsob fungování. Zaměstnanci jsou do velké míry anonymní a snadno nahraditelní. Tvoří jen kolečko ve velkém stroji, kde pokud se něco pokazí, vymění se za novou součástku. Uchazečů je dlouhá řada. Jenže jednou se Adam probudí a vypadá to, že všechno je naprosto špatně. Zaspí, cítí se zvláštně a začnou se dít podivné věci…

A co ten nový člen týmu – Sander? Vy odpovíte protiotázkou: A co jako s ním? Marta zbystří, protože začíná tušit, že dnes máte nějak nezvykle navrch. Myslíte totiž na svou báječnou Alinu a její pružný zadeček. Sander vás dokáže vykolejit, ale parádně jste se z toho vykecali zrovna včera večer. Takže nenuceně pokračujete: Spíš průměrný člen týmu. Měl bych na něj víc tlačit, ale v jeho případě by se to asi minulo účinkem. Ale jinak nemám se Sanderem žádný problém. Vážně? já že nemám problém se Sanderem? Jasně, že mám. Sander je totiž megačurák! (str. 66)

Vliv Korporace na veřejnou sféru je obrovský. Digitalizace šla kupředu mílovými kroky a platit v hotovosti, je známkou bohatství, protože výběr z bankomatu obnáší nemalou přirážku navíc. Každý nepracující občan dostává peněžní částku nezbytnou k přežití, ženy si mohou jako bonus nechat zamrazit oocyty a pro mateřství se rozhodnout až ve chvíli, kdy pomine jejich pracovní tempo. Garantované sociální jistoty, naopak zaměstnání jako privilegium. Implementované čipy kontrolují vaše zdraví, zkrátka on-line mód rozvinutý v celé své kráse.

Vypadá to, že Adam o všechnu prestiž přišel, ale vůbec nechápe důvod. Na své cestě za poznáním potkává řadu postav a nastává otázka, kdo z nich je vlastně blázen a komu věřit. Máme před sebou úmyslně nespolehlivého vypravěče, nebo jen přepracovaného člověka?

Titulem nás provází padesát čtyři kapitol. V úvodu každé z nich je zvýrazněno jméno aktuálního protagonisty, jen ty z pohledu Gereda Makowitze takto nefungují. Součástí jsou i audiozáznamy, které jsou taktéž číslované, nicméně ne chronologicky. Odlišeny jsou i tmavší barvou stránek. V nich je nám postupně odkrýváno, co přesně se s Krammerem dělo před jeho nestandardním dnem. Adam, bývalá přítelkyně Karolína, prostitutka Alina, psychicky nestabilní Dantos či železná lady Korporace Lucy Skilling.

Kniha je psána převážně v přítomném čase, bez složitých větných konstruktů. Sem tam nějaká vulgarita. Převažují dialogy nad popisem.

Dostali jste se do první linie psychologické války, je to kdo s koho. Začíná vám být jasné, že tuhle válku sám nevyhrajete. A tak se znovu přihlásíte na stránky nabízející luxusní a prověřený eskort a tentokráte už to číslo vytočíte. Vezmete to podle abecedy. A tak se stane, že narazíte na Alinu, loajální kurvičku, která je nejen svolná k análnímu sexu, ale i ochotná vytrpět vaše psychické výlevy. Takže jste nakonec v klidu – vystříkaní, s hladinkou testosteronu pěkně pod kontrolou a vypovídaní. A další sen znovu. A pak znovu. Brzy se z toho stane zvyk. Rutina. Možná závislost. (str. 66.)

Spisovatel pracuje s dystopickou vizí budoucnosti, v níž se jako lidstvo vůbec nemáme dobře
. Tedy za předpokladu, že si jako člověk vážíte svobody. Výkřiky samozvaných mesiášů, okamžitá vystopovatelnost, reklama na míru. Nevšimla jsem si zmínky, že by prostředím byla naše republika, jen název Unie. Těžko říct, jestli jsme součástí většího celku (myšleno Evropské Unie) či samostatná jednotka s jiným pojmenováním.

Předností této knihy je nepředvídatelnost. Nelze odhadnout, kdo na jaké straně stojí, ani úmysly dotyčného. Tempo je dynamické, zvraty až thrillerové, nicméně nechybí ani erotické pasáže. Pokud si něco hrdina myslí, je to doslovně uvedeno, takže nechybí drobná syrovost. Je jedno, zda se jedná o milostné fantazie, pracovní pohledávky či popis přístupu k jinému kolegovi, vše se dozvíte jasně a bez zbytečných tanečků.

Sci-fi zaměřené na sociální otázky společnosti. Manipulace, nahraditelnost, volný čas, fungování a kvalita mezilidských vztahů. Co je důležité a kterým oblastem dáváme zbytečně přednost? Kdy máme dát technologiím stopku a vrátit se ke svým kořenům?

Přechod od prvobytně pospolné společnosti do digitálně pospolné společnosti byl úspěšně dokončen. Evoluce, inovace, stagnace, degenerace – to jsou vývojová stádia lidského druhu. Mýtický bod Omega už jsme dávno přešli. (str. 286)

V první řadě je evidentní, že autor chce být do určité míry kontroverzní. Jak jinak si vysvětlit úvodní text Filozofický thriller inspirovaný skutečnými událostmi z blízké budoucnosti. Kdo chce vidět některé paralely s politickými opatřeními během a po pandemii koronaviru, má možnost. Avšak pokud si nechcete kazit čtení, můžete na titul pohlížet jako na běžný román daného žánru, kde se specifická předem stanovená osnova předpokládá.

Přestože to na stavbu a promyšlenost nemá zásadní vliv, místy se v krátkých úsecích opakují slova, je špatné skloňování a pravopis. Např. nainstalovaná pohybové čidla, na konta odborový bossů, nestandartní, mýtický. Prohřešků však není mnoho. Velmi mě zklamala vazba, která se po jednom čtení rozpadla a na konci jsem si mohla jednotlivé listy libovolně vytahovat. I u brožovaného vydání bych očekávala kvalitnější zpracování. Přitom patřím mezi maximálně opatrné čtenáře.

Možná trochu zvláštní, ale i když Korporace vyšla dříve než Konspirace, přišla mi zdařilejší. Pavel Hénik své myšlenky netlačí tolik úporně a dává čitateli prostor pro vlastní úsudek.

Počin plný originality, filozofického zamyšlení a akce. Nudit se rozhodně nebudete. Není podmínkou, abyste byli milovníci sci-fi, protože dílo je přístupné i mainstreamovějšímu publiku.

Závěrečné hodnocení: 89 %

O občana je zcela postaráno. Má zajištěný nepodmíněný příjem, dotovaný byt a nejrůznější sociální jistoty, zkrátka vše, kromě jediného – práce. Ta ani zdaleka není pro každého a stala se výsadou privilegovaných, zejména pokud se jedná o post ve strukturách obří KORPORACE. Pro hlavního hrdinu románu Adama je jeho kariéra vším. Uspět v rámci KORPORACE pro něj znamená uspět v životě a je schopen pro to obětovat vše. Zdá se, že jeho postup vzhůru po strmém kariérním žebříku nemůže nic zastavit, až do momentu, kdy jedno ráno zjistí, že je všechno jinak.

KORPORACE je kvazi-dystopický thriller, mnohými čtenáři přirovnávaný k Orwelově dystopii 1984. Děj je prošpikovaný akcí, napětím a filozofickými proklamacemi samozvaných mesiášů. Byť se jedná o „sociální sci-fi“ (řečeno slovy jednoho z hrdinů románu), jde o velmi aktuální příběh, který nabral ještě více na aktuálnosti ve světle extrémních sociopolitických opatření v důsledku koronakrize.

Nakladatelství: Pelmel
Žánr: sci-fi, dystopie
Počet stran: 312