Recenze audioknihy: KLIKAŘ BENY (Simona Bohatá)

Těžkosti dospívání v šedivých osmdesátkách

Audiokniha Klikař Beny (Simona Bohatá, čte Jan Zadražil, vydavatelství OneHotBook), satira

Za recenzní audioknihu děkuji vydavatelství OneHotBook.

Profesní život Simony Bohaté je velmi pestrý. Jak sama uvádí, pracovala leckde – od cestovní kanceláře přes Národní knihovnu až po soukromé firmy. Nejprve psala jen do šuplíku. Její prvotina Máňa a my druzí, v níž reflektuje své dětství a dospívání, spatřila světlo světa před pěti lety. Následovala satirická novela Všichni sou trapný, v níž reflektuje Žižkov 80. let očima několika adolescentů. Do stejného prostředí zasadila i svou novinku Klikař Beny.

Beny se usmál. Myslel na to, jakou má kliku, že Fabrikanta potkal. A taky Hanyho. Myslel na všechny fotry, co mlátěj svý děti. Na všechny matky, který kdyby nebyly, vyšlo by to nastejno. Myslel na to, že nikdy nechce bejt jako fotr, a znovu zalitoval, že děda umřel tak brzy. (citace ze čtvrté kapitoly, 8:30)

Sotva dospělý Beny odchází po dokončení učiliště z domova, pryč od násilnického otce a lhostejné matky. Jeho jediným cílem je stát se fotografem, přičemž své vášni podřizuje celý svůj život. Doba však nepřeje svobodomyslným mladíkům, a tak se Beny musí hodně snažit, aby neskončil ve vojenském táboře kdesi na Slovensku nebo ve vězení za příživnictví. Naštěstí má i přes zdánlivou nepřízeň osudu štěstí na správné lidi – ať už to jsou kamarádi Fabrikant a Hany, již se mu stanou jakousi náhradní rodinou, lékař, jenž mu vystavil žlutou knížku, či benevolentní mistr v továrně, který se mu postará i o kontakty potřebné k nastartování kariéry.

Rukou přejel po tašce. Byla tam. Jeho jistota. Jeho jediná holka, bez který by nedal ani ránu. Praktika, do který si ráno založil novej film, a při pohledu na městský mrholení už ho v duchu plnil fotkama. Slyšel celuliodový šustění přetáčenejch snímků a těšil se, jak se s károu zaleje až ke koleji, a zkusí konečně ulovit pár dobrejch fotek. Odpích si ve vrátnice přesně minutu před začátkem směny a nereagoval na poskoka za ním, co mu povykoval do ucha: Dělej, vole, musím si cinknout před celou, vole, jinak se Heřman zase posere." (citace ze sedmé kapitoly, 05:20)

Klikař Beny nás zavádí do ponuré atmosféry Československa osmdesátých let a ilustruje dobře známé divy socialismu. Všichni měli práci, i když všichni měli práci, nikdo nic nedělal… Normalizační šeď je leitmotivem románu, jenž zachycuje letargii, rezignaci, nulovou pracovní morálku, veksláctví a jiné charakteristiky tolik typické pro tuto dobu. Příběh kluka, jenž je navzdory ne příliš dobře rozdaným kartám ochotný jít si za svým snem a stát se nezávislým, tak stojí v přímém kontrastu s výše uvedeným.

Je zcela očividné, že spisovatelka vyrůstala právě v tomto období naší historie, neboť jeho atmosféru se jí podařilo vykreslit naprosto bravurně. Kniha je prošpikovaná suchým, místy až černým humorem, jenž ovšem perfektně pasuje k tématu. Vedle satiry zesměšňující danou éru však zvládla nenásilně zakomponovat i vážnější, smutnější rovinu – domácí násilí či život na okraji společnosti bez skutečné rodiny.

Beny se musí zalíbit snad každému – sotva odrostlý chlapec, jenž svádí tichý boj proti systému i své rodině. Než by doma čelil ránám, raději bydlí ve sběrně surovin a nechá se zaměstnat jako poskok ve fabrice za pár peněz, jen aby měl čas na focení. Ani tak nezapomíná na malého bratra, jehož se snaží chránit před tím, co se děje za domovními dveřmi. Vyjma jeho nehezkého vztahu k ženám jej můžeme považovat za velmi sympatického hrdinu. Z ostatních charakterů vystupují do popředí zejména Fabrikant a Hany, jeho přátelé ze stejné sociální třídy, či laxní mistr Heřman. Každý z nich ztělesňuje určitý prvek dobových poměrů, díky čemuž působí dílo naprosto uvěřitelně.

Autorka se nebojí drsnějšího jazyka, nespisovných výrazů, slangu či dokonce argotu, což dohromady výborně pasuje k celkovému pojetí počinu a dodává mu tak ústy jeho postav na uvěřitelnosti.

Samostatnou kapitolou je interpret Jan Zadražil, jehož výkon místy hraničí až s divadelním představením. Jeho lehce ironický podtón je v souladu s koncepcí knižní předlohy a podtrhuje její vyznění. Stejně tak i lehce řezavý, ale melodický hlas. Jednotlivé kapitoly jsou odděleny krátkou znělkou v různých obdobách, která svým lehce drzým vyzněním pasuje do celkového konceptu.

Klikař Beny má rozhodně potenciál zaujmout široké publikum, a to nejen ty, kteří v dané době vyrůstali a mnoho jejích absurdit tak zažili na vlastní kůži. Svérázný humor společně se Zadražilovým pojetím ocení snad každý posluchač.

Osobně dílu nemůžu snad nic vytknout, snad s výjimkou – z mého pohledu – přemíry postav, díky čemuž nebyla počáteční orientace v audioknize úplně snadná. Kromě satiry pozitivně hodnotím i obsažení vážnějších témat a v neposlední řadě i bezchybnou interpretaci.

Někdy je každej den štědrej, a jindy se zase všechno sere. Podle Fabrikanta se to děje, aby byl svět v rovnováze. (citace ze třicáté šesté kapitoly, 06:52)

Závěrečné hodnocení: 85 %

Ušmudlaný, rozpadající se svět dělnických kolonií, hospod a sběrných surovin osmdesátých let minulého století a živoucí svět bizarních postaviček, které jej obývají. Mladík Beny odejde z domu před násilnickým otcem a nachází útočiště ve sběrně svérázného Fabrikanta. Spolu s invalidou Hanym, fluktuantkou Julčou a bráchou Víťanem tvoří jakousi podivnou rodinu, v níž má každý své tajemství i temné stránky, ale také onu hrabalovskou perličku na dně. Beny se potřebuje vyvázat ze základní vojenské služby, vydělat trochu peněz, najít si práci a bydlení a hlavně čas, aby se mohl věnovat své jediné vášni — fotografování. To, co se zdá být dnes banálně jednoduché, představovalo za reálného socialismu raných osmdesátých let dobrodružství na hraně, či spíše za hranou zákona. Zvlášť když je vám sotva dvacet a s ničím si moc nelámete hlavu.

Vydavatelství: OneHotBook
Interpret: Jan Zadražil
Žánr: satirický román