Recenze: VIKYHO VODNICKÉ PRÁZDNINY (Petra Santlerová)

Dobrodružné prázdniny s vodníkem

Vikyho vodnické prázdniny (Petra Santlerová, ilustrace: Marie Koželuhová, nakladatelství Lika Klub)

Za recenzní výtisk děkuji autorce Petře Santlerové.

Autorka Petra Santlerová se zaměřuje na knížky pro děti. Na sociálních sítích je její autorská stránka pod názvem Stelinka a kouzelné příběhy. „Stelinka a Viky píšou kouzelné příběhy, aby dělali radost dalším dětem,“ takhle zní úvodní informace, a tak předpokládám, že spisovatelčiny ratolesti pomáhají vytvářet báječné pohádkové příběhy.

Stelinka a kouzelné kamínky je čtením převážně pro dívky, obdobně jako Vikyho vodnické prázdniny potěší naopak spíše chlapce. Za to ovšem publikace Lev Alex na bruslích a Bobři jsou dobří už je čtením pro všechna dítka, která mají ráda zvířátka.

Krátká pohádková knížka v úvodu popisuje chystání se na prázdniny za prarodiči do Číměří, české vesničky. Během pobytu u dědy a babičky Viky zažije spousty zábavy a pohádkové dobrodružství, převážně s přátelským a sympatickým vodníkem Bedřichem. Ten učí své žáby zpívat žabí sonáty nebo připravuje závody. No, rozhodně se s ním žádné dítko nenudí. Závěr se vztahuje k návratu domů, kam dokonce vodník Bedřich pošle i dopis po hmyzím kamarádovi.

Jednoduché, více či méně zajímavé a lehce humorné příběhy, jsou vhodné pro děti na prvním stupni základní školy. Jsou nenásilné a nenáročné. Podporují dětskou představivost a snaží se jim pomoci i v této době věřit na pohádky a pohádkové bytosti. Prostřednictvím dobrodružných povídek si tak děti mohou užít kouzelné prázdniny opředené legendou o Rudolfovi či chůzí pod hladinou rybníka.

Viky je roztomilý hrdina, který se nebojí užít si všechno, co mu prázdniny nabízí. I když tentokrát vyrazil k dědovi a k babičce bez rodičů a své sestry, neobává se ničeho a na strávený čas s prarodiči se moc těší. Je zvídavý a hodný. Správný typ na letní dobrodružství v pohádce. Věřím, že vaše ratolesti se s ním snadno ztotožní a budou ho s radostí doprovázet na jeho cestičkách.

Opravdu velkým plusem jsou barevné a zaoblené kresby ilustrátorky Marie Koželuhové. Jsou sice tvořeny grafickým programem, což je viditelné, ale přesto působí příjemným dojmem. Některé kresby grafického ražení bývají až příliš umělé, tohle naštěstí není ten případ. Ke všemu se M. Koželuhové podařilo ztvárnit opravdu sympatické hrdiny, ať už jde o Vikyho, či vodníka, vílu a tak dále. Kresby jsou převážně celostránkové a prakticky na každé dvojstránce.

Na předsádce jsou v kresbách šikovně vloženy fotografie zpěváka a herce Jiřího Korna a herce Josefa Dvořáka v podobě vodníků. Oba této knize věnovali pár vět. Text Jiřího Korna se zřejmě titulu netýká, ale Josef Dvořák pověděl velmi krásné poselství a popřál, ať se kniha všem dětem líbí. Proč tito dva herci? Josefa Dvořáka známe jako vodníka všichni, že i Jiří Korn byl v této roli, mě překvapilo, ale právě proto, že oba hráli vodníky, tady mají své místo, což je svým způsobem opravdu moc milé.

Závěrečná předsádka patří ilustrátorce a autorce. Petru Santnerovou zahlédnete na fotografii i s malými autory Vikym a Stelinkou, zatímco ilustrátorka Marie Koželuhová se velmi vhodně nechala zbarvit do zelena. I tohle je velmi pěkně zpracované. Následuje ještě pasáž Poděkování, kde se nám spisovatelka svěřuje se svou inspirací - tou je její rodná ves Číměř na Třebíčsku, kam nás pomocí pohádky zavedla, a místní vodníci rybníka Válov. Poslední pasáž je věnována sponzorům, kteří dopomohli k vydání publikace.

Vikyho vodnické prázdniny jsou moc milým, nenásilným a hezkým příběhem pro děti, jež mají v oblibě vodníky a typicky české pohádkové prvky, což věřím, že stejně jako já mnozí ocení. Jestli toužíte ve svých ratolestech podpořit českou mentalitu, není nic lepšího než sáhnout po českých knihách, které se inspirují tuzemskou kulturou a prostředím, stejně jako právě tento titul.

Můj malý prvňáček byl knihou také nadšený. Moc se mu líbily obrázky a prostředí, jelikož se odehrávalo v Čechách. Vikyho si oblíbil jako kamaráda a říkal, že by se s ním klidně vydal na prázdniny. Vysvětlit bylo nutné jen souvětí s textem „Pro strýčka Příhodu“, neboť tohle už se v dnešní době u nás moc nevyužívá a tak netušil, oč se vlastně jedná. Možná by neškodilo s ohledem na děti přizpůsobit jazyk více dnešní generaci, ale na druhou stranu se zas naučí něco nového a obohatí svůj slovník, takže určitě nevadí, když se přijdou občas poptat na význam.

Závěrečné hodnocení: 75 %

Nevěříte, že vodníci existují? Tak věřte, protože Vikymu se o prázdninách u babičky a dědečka jeden ukázal. Jmenuje se Bedřich, vozí se na sumci Fouskovi, ale jinak je to vlastně úplně obyčejný kluk, jenom zelený, s kouzelnou fajfkou a žije v rybníce. A když se Viky prošel ve vodnické bublině po dně rybníka, a poznal další obyvatele toho mokrého světa, stali se z nich nerozluční kamarádi. Teď takové léto plné dobrodružství můžete s nimi v Číměři prožít i vy.

Čtvrtá kniha populární autorky opět zaujme i kouzelnými ilustracemi.

Nakladatelství: Lika Klub
Žánr: pohádky pro děti