Recenze: TERIBEAR – TAJEMSTVÍ MODRÉ KRABICE (Alena Mornštajnová)

Každý má své místo na světě

Teribear – Tajemství modré krabice (Alena Mornštajnová, ilustrace: Vladimír Žák, nakladatelství Albatros)

Za recenzní výtisk děkuji společnosti Albatrosmedia.

Alena Mornštajnová je česká spisovatelka a překladatelka. Dlouhá léta se věnovala překladu textů a výuce anglického jazyka, nyní se živí především psaním. Do podvědomí čtenářů se dostala díky svému prvnímu počinu, Slepé mapě. Nepíše pouze pro dospělé, její první kniha pro děti, Strašidýlko Stráša, vyšla v roce 2018. My se dnes společně podíváme na její další publikaci určenou dětem s názvem Teribear – tajemství modré krabice. Ta vznikla ve spolupráci s Nadací Terezy Maxové, jejíž maskotem je právě tento červený medvídek.

Jak už název napovídá, titul vypráví příběh jednoho červeného medvídka Teri Beara. Toho najde veverka Simonka v modré krabici na zahradě mezi stromy. Brzy se z nich stanou kamarádi a začnou společně hledat, kde by mohl Teri bydlet. Z této výpravy za domovem se nakonec vyklube jedno velké dobrodružství, na které nikdo ze zúčastněných jen tak nezapomene.

„Nesmysl,“ zavrtěla hlavou Simonka. „Nikdo nebydlí v krabici. Papírová krabice se v dešti rozmáčí a v zimě do ní určitě táhne.“
„Tak nevím,“ pokrčil smutně rameny Teri. „Asi nebydlím nikde.“
„Každý musí někde bydlet,“ namítla veverka a zamyslela se. „Jestli chceš, můžeš bydlet u mě.“ (str. 13)

Tato publikace je textovo-obrazového typu. Hlavními postavami jsou zvířata, a tak se v ní setkáváme s antropomorfismem, protože jsou těmto zvířecím postavám přisuzovány lidské rysy. Veverka Simonka nosí například brýle, aby dobře viděla, a náš protagonista jezdí na koloběžce. Všechna zvířátka se mezi sebou navzájem domluví a rozumí si i s lidmi, kteří mají v příběhu taktéž svou roli.

Vyprávění probíhá v er-formě a použitý jazyk je pro dětského čtenáře velmi sympatický. Přestože se objevují středně dlouhá souvětí, nevyskytují se v nich žádná těžká slovíčka. Párkrát pouze narazíte na různá rčení, která mladším recipientům mohou posloužit k rozvinutí slovní zásoby.

Kniha je rozdělena do několika kapitol, jež doprovází vzkazy Terezy Maxové, patronky zmiňované nadace. Jsou směřovány ke čtenářům a vztahují se k ději. Klíčovým tématem je hledání domova, ale narazíte taktéž na motiv přátelství, odvahy a vzájemné spolupráce. Teri pátrá po ideálním místě k žití, kde by mu bylo dobře a zapadl tam. Neumí lézt po stromech, aby bydlel se svou kamarádkou veverkou, v cirkusu zjistí, že se nerad předvádí před publikem, a podobných uvědomění jej čeká ještě několik. Protože se jedná o pohádku, určitě nikoho nepřekvapí, když prozradím, že po čem pátrá, nakonec najde. Cesta k němu nebude jednoduchá, avšak bude obsahovat několik cenných lekcí, ze kterých si něco odnesou malí i velcí.

„Nevěděl jsem, že plyšoví medvědi patří do lesa,“ podivil se Tom.
„Právě že asi nepatří,“ odpověděl Teri. „Jak se zdá, nepatří vůbec nikam. Pro červené plyšové medvědy není na světě žádné místo.“
„To je nesmysl, na světě je místo pro každého,“ řekl Tom a veverka Simonka s liškou Eliškou a manželi Sojkovými divoce přikyvovali. „Pátral jsi pořádně?“ (str. 122)

Ilustrace jsou zasazeny do obrysu medvěda a setkáváme se s nimi několikrát v průběhu kapitoly.
Odpovídají dění v textu a díky využití sytých barev působí živě a vesele. Vladimíru Žákovi, jejich autorovi, se podařily zachytit emoce jednotlivých postav, což napomáhá s jejich porozuměním. Příjemce je tak schopen rozpoznat, jak se kdo v daném momentě cítí. Osobně mě velmi zaujal jejich způsob provedení. Považuji jej za originální a zapamatovatelný.

Teribear – tajemství modré krabice je vhodnou volbou ke zpestření četby. Otevírá témata, nad kterými se dá s dětmi vést rozhovor, a dále je rozvíjet. Navíc předává krásné poselství o tom, že každý má své místo na světě, i když se samotná trasa k němu může zdát klikatá.

Závěrečné hodnocení: 80 %

Proč jsou blechy užitečné? Potřebují veverky brýle? Kolik ořechů se vejde do zeleného batohu? A kdo je to vlastně ten Teri?

Teribear je méďa hrdina! A také je to už dlouhé roky maskot Nadace Terezy Maxové. Teprve nyní ale ožívá v příběhu od Aleny Mornštajnové. Napínavé chlupaté dobrodružství započne v modré krabici, poté Teri navštíví zoologickou zahradu, les a dokonce i cirkus. S kým se při tom seznámí? Jaké překážky překoná? A podaří se mu najít domov? Ilustrované vyprávění o přátelství, odvaze a odhodlání ukáže rodičům i dětem, že ke štěstí může dojít, doskákat nebo dojet na koloběžce úplně každý. Ať už je živý, nebo plyšový

Nakladatelství: Albatros
Žánr: dobrodružství pro děti, pohádka
Počet stran: 128