Recenze: OPRAVDOVÉ ZLOČINY (Lucie Bechynková)

Panoptikum světové hrůzy

Opravdové zločiny (Lucie Bechynková, nakladatelství Albatrosmedia – CPress)

Za recenzní e-knihu děkuji portálu Palmknihy.

Lucie Bechynková pracuje od roku 2016 jako moderátorka radia Evropa 2. Mezi její koníčky patří cestování, černý humor a četba detektivních románů. Její největší vášní je však krimi. Se svou kolegyní a kamarádkou Barborou Krčmovou mají fascinaci vraždami společnou. Založily tedy v roce 2020 podcast s názvem Opravdové zločiny. Můžete je sledovat jak v audioformě na Spotify a jiných platformách tohoto typu a taktéž i jako videa na YouTube.

Podcastů tohoto druhu je více než dost, ale Opravdové zločiny vynikají jednak zábavným přednesem obou děvčat, jednak jejich ostrovtipem. Holky vybudovaly i Klub zločinožroutů, kde je fanoušci mohou za skromný členský příspěvek podpořit v jejich práci a nakoupit si i oblečení a doplňky s logem.

Dnes si představíme knihu, která z internetové relace vychází. Za jejím vznikem stojí pouze Bechynková, protože jak sama říká, napsat knížku bylo vždy jejím snem. Jak se jí to povedlo, to se podíváme v následující recenzi.

Publikace je rozdělena do dvou částí. V té první se dočteme o vybraných skutečných kriminálních případech. Celkem se jedná o třicet osm přestupků proti lidskosti, jsou mezi nimi „lehčí“ kauzy, jako například krádeže, ale také ty, z nichž doslova mrazí. Najdeme nechvalně proslulá jména sériových zabijáků, ale i méně známé činy, dokonce i ty, které jsou doposud nevyjasněné. Druhá část je méně obsáhlá a ke slovu se dostávají odborníci. Jedná se o tzv. zločinožrouty, kteří vystupují jenom pod křestními jmény a svou pracovní pozicí, konkrétně autorka vyzpovídala právní zástupkyni, vězeňského dozorce a kriminálního vyšetřovatele.

Formát je takový, jaký ho známe z internetu. Kratší úderné texty, které osvětlují jednotlivé činy. Koncepce je přehledná, vše je předem připraveno tak, aby byly podané informace co nejstručnější a čtenář se dozvěděl hlavní fakta. Velký význam je přičítán dětství jednotlivých kriminálníků. Jejich cesta na hranu zákona má totiž své počátky právě v raném věku. Psychologie vrahů tady detailně rozebrána sice není, ale stručnost kvalitu zvyšuje, není totiž prostor na nudné zdlouhavé popisy, spisovatelka jde přímo k jádru věci.

Jazyk je neformální, s častým výskytem hovorových výrazů, což přidává na čtivosti. Typický je styl Bechynkové i ve využití různých lidových rčení a mnohdy i familiárních slovních obratů.

Rodinnou firmu nazvanou Pecan Prince založila Deanova matka se svým druhým manželem. A jako každá správná firmička se zrodila v garáži vlastního domu. Zatímco nevlastní otec prodával cukroviny na cestách, matka vedla firmu a Dean se svým bratrem pomáhali s obsluhou strojů, které vyráběly cukrovinky. Když se matka v roce 1963 rozvedla i se svým druhým manželem, museli oba chlapci víc přiložit ruku k dílu. (str. 78)

Vyprávění je plné anglických výrazů a odkazů na filmy, seriály a dokumenty inspirované danými osobami a jejich životními příběhy. Za zápor považuji, že nejsou přeloženy do češtiny.

Na konci však najdeme všechny použité zdroje a jejich abecední přehled.

Časté předěly v jednotlivých příbězích a frekventované využití trojtečky mezi nimi dodávají příjemnou napínavou atmosféru. Nejdůležitější informace jsou vyznačeny tučným fontem velkými písmeny, tak aby byly snadno zapamatovatelné.

Jako negativum může čtenář vnímat kratší část rozhovorů s experty, určitě by bylo lepší, kdyby ji Bechynková rozšířila a obohatila tak dílo o odbornější náhled. Pokud počin srovnám třeba s tvorbou Andreje Drbohlava, zůstává ve velmi neformální rovině.

Cílovou skupinou jsou již zmínění zločinožrouti a milovníci krimi. Publikace fanouškům internetového pořadu sice nepřinese nic nového, ale kdo miluje tuto tematiku, osvěžení jednotlivých osudů mu přijde vhod. Nejedná se o biografii mordů ani literaturu faktu jako takovou. Čtení je uzpůsobeno jak pro úplné laiky, tak pro lidi, kteří této oblasti rozumí.

Můj subjektivní názor? Jako velkou fanynku mě velmi potěšil čtivý svěží styl psaní, avšak nic nového jsem se nedozvěděla. Bechynková vydává koncem srpna druhý díl, doufám, že bude obsahovat více odborných informací. Na každý pád si ho pořídím, toto téma je pro mě srdcovou záležitostí.

Závěrem přidám jedno varování: nejspíše se po dočtení budete bát jít sami parkem a rozmyslíte si rozmíšku s agresivními sousedy, ale někdy může paranoia dokonce zachránit život.

Závěrečné hodnocení: 70 %

Detaily a zákulisí nejznámějších zločinů podle úspěšného podcastu Záhadné, promyšlené, brutální, drzé… nejslavnější zločiny v dějinách jsou jakékoli, jenom ne nudné. Lucie Bechynková, moderátorka a spoluzakladatelka napínavého podcastu Opravdové zločiny, vás vezme do nejtemnějších koutů lidské duše. Výběr těch nejzajímavějších světových zločinů, co se kdy odehrály, doplňuje zasvěcený pohled kriminalisty, vězeňského dozorce i právničky. A jedním si můžete být naprosto jistí: tyhle případy vám nedají spát.

Nakladatelství: CPress
Žánr: literatura faktu
Počet stran: 280