Recenze: OCELOVÉ SRDCE (Albert Čuba)

Jedné noci v srdci černého města

Ocelové srdce (Albert Čuba, ilustrace: Aneta Havlíková, nakladatelství Albatrosmedia – XYZ), krimi noir

Za recenzní výtisk děkuji společnosti Albatrosmedia.

Albert Čuba je českým hercem, divadelníkem, režisérem a zároveň spisovatelem. Vystudoval Janáčkovu konzervatoř v Ostravě a roku 2017 založil nejmladší ostravské profesionální divadlo – Divadlo Mír. V roce 2020 mu u nakladatelství Bílý Vigvam vyšla jeho prvotina s názvem Herec k nepřežití. My se dnes společně podíváme na jeho nejnovější literární počin Ocelové srdce.

Pasák, prostitutka, zkorumpovaný politik, vtíravý rádoby investigativní novinář, kriminalista a herecká hvězda z Prahy. V jiném světě se možná jedná o postavy z nějakého nekorektního vtipu, avšak v tomto románu jsou součástí příběhu, který jedné noci rozhodne o osudu nejednoho z nich.

Martin je pasák žijící převážně po setmění. Noční život a lidé mu vyhovují více, a tak se není čemu divit, že se s ním poprvé setkáváme právě v tomto denním čase v baru. Nikol, jejíž skutečné jméno zní Vivien, je jeho prostitutkou a řekněme, že zde měla svou vlastní práci. Když se na Martina během krátké doby obrátí jeden zákazník s důležitým úkolem, jeho přijetím dá nevědomky do koloběhu události, po nichž už nic nebude jako dřív.

A Martin si tehdy začal přát, aby náměstek opravdu cítil, co způsobil. A aby toho litoval. Aby toho litoval po zbytek svých dní, aby až do smrti proklínal den, kdy se rozhodl, že rozehraje tuto hru. Až teprve tehdy se v Martinovi zrodila ta pravá touha po pomstě. (str. 123)

Děj je popisován z pohledu vševědoucího vypravěče. Čím hlouběji se do dění ponořujeme, tím jasnější vám bude, že v tom všem musel tento člověk taktéž sehrát roli. Přestože je kniha zasazena do určitého ocelového města, samotné vyprávění úplně konkrétní není. Autor vám přesně neřekne, kde se daná scéna odehrává, ale pokud jste z Ostravy, snadno si místo domyslíte. Dovolím si tady tedy konstatovat, že Ostraváci budou mít zásluhou znalosti prostředí drobnou výhodu.

Co vás může zaskočit a zároveň překvapit, je absence přímé řeči. Zamyslíte-li se nad tím, dává to smysl. Náš vypravěč s největší pravděpodobností nebyl u jednotlivých rozhovorů přítomen, proto konkrétní dialogy mezi postavami nemůže znát. Na autentičnosti to nicméně neubírá. Nesetkáte se ani s typickým rozdělením do kapitol. Příběh se tak od začátku do konce nezastaví, což autorovi umožňuje budovat postupně napětí. Tento prvek odpovídá starým noir filmům. Nemělo by vás tudíž ani zaskočit, že jsou některé události čas od času přitaženy za vlasy. U tohoto žánru je to přece jen běžné.

Velmi rád bych vám zprostředkoval rozhovory, které ti dva tehdy vedli. Rád bych napsal, co za slova znělo v jejich bytě, než odjeli do jiného města. Určitě by vás bavilo číst, co si povídali, když jeli v autě, o čem mluvili při večeři a čemu se smáli na zpáteční cestě, ale asi by to nebylo správné. Slova, která mezi nimi tehdy padla, patří jen jim, a tak jim je nechme. (str. 64)

Postavy jsou velmi dobře charakterizovány, stejně tak i jejich vzájemné vztahy. Dozvíte se vše potřebné pro pochopení kontextu a mnohdy i něco navíc. Záleží pak na každém čtenáři, zda mu tento styl sedne, či ne. Jen těžko jde všechny aktéry dění popsat, aniž bych nevyzradila něco podstatného. Chtěla bych aspoň zmínit, že každý z nich hraje ve finálním rozuzlení svou roli, i když se to zprvu nemusí zdát. Osobně se mi moc líbil způsob, kterým byl popsán vztah Martina a Nikoly. Byli pro sebe vším a zároveň ničím? Geniální. Nad Nikolou se ovšem musím na chvíli pozastavit. Propříště by možná neuškodilo, kdyby její osobnost nebyla položena na tolika známých klišé. Žen, kterými by každá chtěla být a každý muž chtěl mít, je v literatuře posledních let ažaž.

Ocelové srdce považuji za velmi vydařený debutový román. Albert Čuba se ukázal být více než zdatným vypravěčem s dobře zvoleným námětem. V jeho podání vám ani nebude vadit, že se občas věty a slova v odstavci opakují, neboť tímto způsobem buduje tu správnou atmosféru. Neměla bych problém počin doporučit každému, kdo by se chtěl vydat do samotného srdce černého města.

Nakonec bych chtěla vyzdvihnout vizuální stránku titulu. Obálka přímo láká k bližšímu prozkoumání a během četby narazíte na perokresby od Anety Havlíkové zobrazující popisované scény. Tento prvek rozhodně přispěl k vyššímu hodnocení.

Závěrečné hodnocení: 85 %

Pasák a jeho prostitutka, noční recepční v jediném velkém hotelu ve městě, herecká hvězdička z Prahy, zkorumpovaný politik a jeden rádoby investigativní novinář. To nemůže dopadnout dobře! Krátká akce, která měla být dílem jediné noci, se tak trochu zvrtne. Někdo přijde o život hned a někdo až později. A někdo se nad sebou zamyslí až za mřížemi. Děti noci jinak ani nekončí. Tohle je jejich příběh. Tak tedy vítejte ve městě, kterému se říká černé...

Nakladatelství: XYZ
Žánr: noir detektivka
Počet stran: 184