Recenze: MOJE VODÁCKÉ HOLKY (Tomáš Hlavica)

Sexuální dobrodružství na vodě

Moje vodácké holky (Tomáš Hlavica, nakladatelství Jonathan Livingston), sbírka povídek

Za recenzní výtisk děkuji autoru Tomáši Hlavicovi.

Tomáš Hlavica je brněnský rodák, jehož patriotství k tomuto městu je zakořeněno jak v hantecu, tak v nevraživosti k Pražákům. Ačkoliv se věnuje servisování klimatizací, rozhodl se v třiapadesáti zabrousit i do spisovatelského řemesla. Jeho prvotinu Moje vodácké holky si dnes představíme.

Obal knihy nám ukazuje jednotlivé fragmenty, které k zážitkům na vodě neodmyslitelně patří.

Do ruky se čtenářům dostává soubor povídek, v nichž hlavní roli vždy hraje dívka, a ne ledajaká. Jak už napovídá název, bude to děvče, které se neostýchá sjet českou říčku a spát pod stanem či širákem. Seznámíme se se spoustou českých řek a několikrát sjedeme chvalně proslulou Vltavu a prožijeme s Hlavicou večery v kempu u táboráku, kde často nechybí kytara. Moje vodácké holky obsahují pět kratších próz, které jsou tematicky propojené.

Vodácké nebe a peklo

Třicetiletý Hlavica je pár let po rozvodu a spolu s kolegy se vydává na teambuildingovou akci na Vltavu. Většina spolupracovníků řeku sjíždí poprvé, a tak s nimi zažijeme nejeden úsměvný karambol. Jak už to tak bývá, parta hojně popíjí a po alkoholu jsou mravní zásady ty tam. Vodácké a pracovní lásky však mají omezenou životnost. Vtipná a neotřelá přirovnání a originální básnické figury jsou kořením této příhody.

Maminka mi vždycky říkala, že pokud se v autobusu hned za Zvonařkou vybalí zbaští řízky z domova, nemůže jakákoliv cesta dopadnout špatně. V tomto případě jsem ale tu svačinku úspěšně nahradili kolujícími lahvemi s rozlišnou škálou tvarů, barev a chutí, které se pravidelně zjevovaly jako svatí na orloji nad opěradly sedadel před námi. Těm vysokým štíhlým jsme začali říkat Cyril a těm menším baňatým zase Metoděj. (str. 8)

Vodácký pravěk aneb Úplně poprvé na vodě

Náš hrdina jde tento sport okusit poprvé. I přestože je jím nepolíbený, nezdráhá se do party přibrat svou choť a dvouletého synka. Zakoušejí dobrodružství na peřejích a prvních jezech a zrodí se tak cit k vodě, který ho bude provázet už celým životem. Romantika s manželkou už zdaleka tak růžová není. Konečně se nám dostane lehkého vzdělání v oblasti odborné terminologie a dějová linka se vyjasní.

Vodácká realita

Náš vypravěč je již po rozvodu a na sjíždění vodních ploch vyrazí se svou dlouholetou partnerkou Janou. Tato dovolená však může pro páry, které mají ve vztahu trhliny, být tou poslední. Háček a kormidelník si totiž musí navzájem plně důvěřovat. Vše se točí okolo nemorální a bohužel dost předvídatelné romantické linie. Explicitní vyobrazení však nehledejte, Hlavica si detaily nechává pro sebe.

Kolem jedné vodácké holky

Motivem se vracíme k prvnímu příběhu, i zde se setkáváme se stejnou bandou ze zaměstnání, kde se opět stmeluje kolektiv. Možná až příliš. Tentokrát nás spisovatel zavede na náročný, leč dobrodružný výlet na kole a naši účastníci se v lodi ocitnou jen nakrátko. Budou si však pamatovat navždy, že co se na řece událo, odplouvá s ní. Velmi zdařilá romantická linka, i přes absenci lechtivých scén se budete červenat. Minusem jsou až příliš peprné výrazy.

Grilování v šidílně

Jediná povídka, která se neodehrává na vodě. Zabrousíme do pracovních začátků Hlavici a jeho nelehkého údělu jakožto mladého údržbáře mezi zkušenými lačnými ženštinami, šičkami v jejich dílně. Tady je jasně vidět umělá snaha Hlavici vyzdvihnout vulgaritu žen. Nic se tu vlastně nedozvíme a sledujeme pouze kratičkou událost v jeho raných pracovních letech, nikde žádní vodáci ani vodačky.

Jednotlivé povídky jsou vyprávěny v ich-formě a skládají se z autorových vlastních zážitků, na kolik jsou přibarveny, aby byly více humorné, je otázkou. Text je plný oslavných popisů českých luhů a hájů a hlavně řek. Hlavica se nebojí ostrých slovních obratů, které často korespondují s vypitým alkoholem všech zúčastněných, a tak dialogům dodávají na autenticitě. Hojně se vyskytují hovorové výrazy, v některých částech dokonce i brněnský hantec. Problémem je vodácké výrazivo, které nezkušení neznají a autor jej vysvětluje velmi pozvolna. Z kontextu je však lze pochopit, jejich seznam by byl vhodným doplněním, a dokonce i edukativní příležitostí

Postavy jsou celkem ploché, ale v krátkých údobích, kdy se děj odehrává, to jinak ani nejde. Negativem je sklouzávání do genderově stereotypních, až přímo nelichotivých rolí. Když však tento počin vezmete s nadsázkou, pobavíte se. Ve všech historkách je protagonistou Hlavica v pozici vůdčího muže, na což je náležitě hrdý. Jemnější pohlaví tu vystupuje buď jako něžná květinka, nebo naopak zhýralá zoufalka, jež vezme zavděk kohokoliv, kdo se namane a je ochotný ji poslouchat.

,,Ale tohle není důležité. Záleží na tom, co mám uvnitř,“ pokračuje Zuzka. „Musím ji pořád ukrývat, protože je moc citlivá a zranitelná, ale věřím, že ty ji najdeš a objevíš její podstatu.“ Michal tupě přitakává a uhranutě zírá do ještě se vlnícího výstřihu. Zůza pokračuje. „Až ji objevíš a rozevřeš, tak teprve poznáš, jak je krásná a čistá. Ale nejdřív ji musíš najít, a ty už víš co máš hledat, že? “ Michal odtrhne oči z výstřihu a vítězně vysloví jedinou možnou správnou odpověď, „Jasně, mám hledat tvou piču.“ (str. 55)

Mohlo by se zdát, že nás čeká romantika, ale spíše se dočkáme laciných přirovnání vyvolávajících smích než motýly v břiše.
Spoustu pasáží obsahuje šovinistické a sexistické poznámky, které jsou lehce iritující, avšak v poslední příhodě se karta obrátí a Hlavica schytá od opačného pohlaví také notnou dávku nevhodných návrhů.

Cílovou skupinou jsou vodáci, kteří si oživí nejednu krásnou vzpomínku a porozumí vodáckým výrazům a nebudou si je muset vyhledávat. Mé doporučení patří spíše starším ročníkům, jež si vybaví své mládí a nostalgicky se ponesou na vlnách léta a vody.

Ač jsem se z anotace domnívala, že je publikace humorná, autor se mi bohužel do vkusu netrefil. Zápisky mi přišly jako deník stárnoucího muže, který si ještě naposledy potřebuje připadat jako nezávislý mladíček.

Závěrečné hodnocení: 55 %

Koktejl Moje vodácké holky je umíchán ze dvou dílů pravé vodácké atmosféry, jednoho dílu svěží romantiky letních lásek a jednoho dílu na vlastní kůži zažitých dobrodružství. Podává se ve vysoké sklenici zasypané střípky obrázků nejhezčích zákoutí českých řek a je bohatě zalitý jemně perlivým, neslazeným humorem.

Nápoj je osvěžující s hořkosladkou příchutí životních zkušeností.

Varování: Může být silně návykový.

Vodákům hned po prvních doušcích přináší neodbytné nutkání co nejdřív znovu vyrazit na vodu.