Recenze: GLADIÁTOR A ŠTĚNĚ (Zdeňka Hušáková)

Young adult gay romance z Pompejí

Gladiátor a štěně (Zdeňka Hušáková, nakladatelství Martin Koláček: E-knihy jedou), LGBT

Za recenzní výtisk děkuji portálu Palmknihy.

Ing. Zdeňka Hušáková se věnuje ekonomii a problematice daní, o čemž od roku 2012 vydala již několik titulů. Jejím románovým debutem je však právě Gladiátor a štěně (2022, Martin Koláček – E-knihy jedou), který vás zavádí do antických Pompejí a představuje historický román v rámci LGBT. Nenechte se odradit zcela nevhodnou knižní obálkou, jež působí spíše jako zachycená laciná scéna z pornografického filmu. Neumně vytvořená počítačová kresba ubírá na kvalitě než by titul podpořila.

Vypravování v er-formě je lehce odosobnělé, což je jen dobře. S ohledem na téma, kterému se autorka plně věnuje a líčí věcně i dramatické osudy otroků a zacházení s nimi, se pro něj rozhodla zcela správně. Už takhle je pro mnohé čtenáře obtížné se nenechat ovlivnit některými scénami a číst dál. Hušáková nepůsobí jako debutantka, která by neuměla pracovat s textem. Ba naopak. Navíc má bohatou slovní zásobu a očividně si dělala rešerše, co se tématu týče, takže ví, jaká správná slova používat. Z těch prvních kupříkladu výraz „patricij“, jehož synonymem je „šlechtic, aristokrat“. Na to v běžné literatuře nenarazíte.

Pokud chcete mít vhodnou představu, doporučuji si na portálu Palmknih stáhnout ukázku. První část vás jistě přesvědčí o tom, že se spisovatelka nevyhýbá vůbec ničemu, a přesto vhodně představuje otrokářství i domácí násilí z tamější doby v celé jeho hrůznosti.

Začátek je tedy věnován chlapci, který přišel o rodinu. Jeho osada byla přepadena. Svou sestru našel polomrtvou a jeho samotného odtáhli do podpalubí spolu s ostatními zoufalými otroky. Ze všech stran je slyšet jen naříkání a pláč. Hrůzná realita se po pár stránkách stáčí k šestnáctiletému mladíkovi, který naopak patří k vyšší vrstvě. Otec Decimo Gavio Venusta ze svého syna Marcuse nemá radost. Nechtěl potrestat mladičkou otrokyni za chybu. Udělal to tedy on sám a neposlušného synka poslal bez večeře s výtkou spát. Marcus je urozený mladý muž z váženého pompejského rodu, má svobodu, životní úroveň, kterou mnozí postrádají, ale…

Jak už tušíte, právě tyto dvě zcela odlišné dějové linie se v jednu chvíli velmi přirozeně a uvěřitelně střetnou, chlapci se tedy sejdou. Co bude následovat dál? Můžete očekávat mnoho, ale vlastně vztah nabízí velmi málo možností.

Autorka zmiňuje Pompeje ve stínu hory Vesuv a nepříliš, přesto vhodně, představuje prostředí. Navíc do knížky zakomponovala také zánik Pompejí, což mě osobně tedy nadchlo. Stejně tak se jí daří budovat i atmosféru, která se šikovně mění spolu s náhledy na životy obou protagonistů. Samozřejmě v případě otroka je emotivnější a výraznější, přestože být Marcusem také není žádný med.

„Chudák kluk,“ povzdechl si sám pro sebe. „Vyrůstal ve zlatý kolíbce, a přitom se k němu jeho vlastní táta chová hůř, než k poslednímu otrokovi. Já jsem sice ztratil svobodu, ale aspoň vím, že mě moji rodiče milovali. Může v něco takovýho doufat von?“ (str. 20)

Otrok Arn
, který se později stává aspirantem na gladiátora, na první pohled možná vypadá jako křehký hoch, ovšem má bojovnou povahu a nevzdává se, i když ho osud rozhodně nešetří. Oproti tomu protagonista druhé linie je mnohem jemnější, a tak máme možnost pozorovat Marcusovu citlivou povahu prakticky už od prvních chvil.

Mezi vedlejší postavy patří nejen Marcův takřka bezcitný otec, ale i tichá a jemná matka Junie, která má svůj vlastní osud, a i když se o ní z počátku příliš nedočtete, i ona má důvod, proč je pro příběh podstatná. Stejně tak se občas setkává i s nemajetným kamarádem Micem a dalšími vedlejšími postavami, jež by si zasloužily více propracovat, i když jejich motivy jim věříte. Prchlivost, touha po moci a penězích, obava o život a další… Každý má nějakou touhu či myšlenku, jež je dělá jedinečným. Náročnější čtenář pozná, že se jedná o poněkud plošší, někdy černobílé postavy.

Primárně se netočí vše jen kolem gay romance. Hušáková román o něco povýšila. Protagonisté mezi sebou navazují pozvolna křehký vztah, který později nabývá pevnějších obrysů a silnějších emocí… I když se to nezdá, mají toho vlastně hodně společného a rozdíly mezi nimi později zmenšují. Milostná romance je lehce naivní, pubertální a romantická, i když jen ve stylu young adult, což vůbec ničemu neškodí, ba v tomto případě naopak.

Vysilující trénink pokračoval. Probíhal podle téměř vědecky propracovaných pravidel, s použitím složitých šermířských figur. Každý z nováčku je musel zvládnout dokonale, aby s nimi poté, kdy mu spolehlivě přešly do krve, mohl improvizovat. (str. 63)

Potenciál je velký, sic ne plně nevyužitý, dokáže silně zasáhnout a zaujmout. Nejen téma gladiátorů je zpracováno poměrně hlouběji a poutavě, ale taktéž daná společnost má věrohodné okamžiky, které přidávají na přirozenosti a upřímnosti. Kupříkladu náhled na čarodějnici pyšnící se schopností věštit a ohrožovat kletbami. K námětu samozřejmě patří nemálo násilí, které však je prezentováno stejně jako celý příběh velmi věcně. I když spisovatelka nikoho nešetří, přesto se nesnaží čtenáře šokovat.

Dramatický závěr už se očekávaně týká podnadpisu počinu, tedy útěku z Pompejí. Hrdinové zažijí mnohé, než ta doba nastane, a během ní je čekají obtížné situace. Ty nebude snadné vyřešit, ale všemu se musí postavit čelem. Stejně tak i přírodě, která jak už víme, zničí celé město… Překvapivě je poslední třetina mírnější než samotný začátek, jenž byl opravdu psán ryze drsnou a surovou formou. Autorka se ke konci obrací spíše k naději a některé scény obsahují i jistou nadlehčenost, s ohledem na některá oslovení možná i o něco menší uvěřitelnost. Pokud by zůstala u stejného stylu, kterým začala, nejspíš by to dopadlo zcela jinak a finále by bylo mnohem tvrdší.

Většina mužů sice preferovala ženy, ale zároveň nedokázali odolat krásným jinochům. K zákonitým manželkám si vydržovali ještě mladé milence. Ta móda přišla z Řecka a zcela převrátila staré římské hodnoty. Plakal po nich málokdo. Svobodný muž si mohl užívat s kýmkoliv - s chlapci, s dívkami i se ženami. (str. 89)

Houževnaté dílo má schopnost vyvolávat silné emoce, ačkoliv je sepsán věcně a nesnaží se čtenáře citově vydírat. Ovšem i přesto bych jej nedoporučovala citlivějším milovníkům historie. Myslím, že Gladiátor a štěně je dílo, které nadchne nenáročné i náročnější, a to nejen v případě, že jste nadšenci LGBT žánru.

Kniha se nečetla snadno, přestože byla čtivá a překvapila poměrně povedeným zpracováním. I když jsem občas měla pocit použití černobílého a prostšího stylu, co se týče tvorby charakterů. Hušáková zvládla zajímavě předestřít čtení, které se mnou svým způsobem pohnulo.

„Poslouchej mě dobře, synu Decimův. Tohle město – celý náš kraj jsou ve velkém nebezpečí. Netuším, jaké neštěstí se na nás valí, ale každý, kdo zůstane v Pompejích, zemře strašlivou smrtí!“ (str. 95)

Závěrečné hodnocení: 80 %

Antické Pompeje. Právě se odpočítávají poslední hodiny jejich existence a nikdo z obyvatel o tom nemá tušení. Arn a Marcus patří mezi ně. Ti dva nemohou být rozdílnější. Jeden je válečný zajatec, přinucený bojovat jako gladiátor, druhý se narodil v přepychu. Jejich první setkání je pohromou. Nezdá se, že by mezi nimi mohlo vzplanout cokoli jiného než nenávist. Nebo snad ano? Dokáží spolu čelit děsivé přírodní katastrofě? Pomůže jim láska přežít, nebo zemřou jako dva nepřátelé?

Nakladatelství: E-knihy jedou
Žánr: historické romány, LGBT
Počet stran: 197