Démoni našich vztahů
Za recenzní výtisk děkuji společnosti Albatrosmedia.
Chci zakoupit tento titul!
Dveře, Ondřej Buddeus, výtvarné zpracování Adéla Součková
Petr s Ilonou si po rozchodu nemůžou přijít na jméno. Dokonce nejsou schopni se vidět ani při předání syna. Petr tedy zvoní na Ilonu, ta mu přes domovní telefon otevře a Pavlík prochází chodbou úplně sám. Jednoho dne však nahoru k bytu nedorazí. Děj je vyprávěn er-formou a už od prvních řádků je cítit tíseň, vstupujeme do Petrových nejčernějších myšlenek, nelze s ním nesoucítit. Ilonu autor vykreslil jako matku kariéristku, čeká další dítě a příliš se jí nedaří vše skloubit dohromady.
Najednou pocítí úzkostnou nevolnost, jakousi svíravou reakci kolem žaludku. Na zlomek sekundy jako by nebyl jen vzorový otec v muzeu, který vede za ruku svou ratolest poznávat svět, ale táta kosmonaut, který se drží ruky vlastního dítěte, jako by to byl jediný pevný bod ve vesmíru, poslední pouto se základnou. (str. 22)
Dívenka a smrtihlav, Pavel Bušta, výtvarné zpracování Ivana Lomová
Pubertální Zoja bojuje s destrukcí rodiny po svém, kamarádka ve škole jí řekla, že je prokletá a ona od té doby věří, že za to může ona sama. Její matka jí není zrovna oporou, sama svůj stesk ventiluje návaly vzteku. Vystupuje jako agresivní manipulátorka a vůbec se neohlíží na potřeby dítěte. A otec? Ten se Zoji nemíní jen tak vzdát, a když matka Zoju odveze pryč, rozhodne se zasáhnout. Příběh je psán ich-formou ze Zojina úhlu pohledu, v textu se vyskytují vulgarismy, které jsou zvolené vhodně a dodávají na autenticitě. Sledujeme dva úhly pohledu – zoufalého otce, který vyhledá psychologa, u něhož konečně přichází na to, jak problémy řešit nejdříve sám u sebe; ze Zojiny perspektivy nahlížíme na zmatenou pubertální dívku, jež je od tatínka násilím odtržena a je z toho zmatená. Bušta znázornil charaktery velmi uvěřitelně i s jejich niternými tužbami.
Lucinka, Petra Dvořáková, výtvarné zpracování Jarmila Štuková, Agnieszka Pátá Oldak
Lucince jsou teprve čtyři roky a už se o ni její rodiče přetahují. Střídá se ich-forma z pohledu matky a sociální pracovnice. Temná až thrillerová atmosféra, kde je postupně popisován chladný mateřský kalkul a vlastně návod na to, jak otci zkazit vztah s dcerkou, který je ještě v počátcích. Dvořáková jde až na dřeň vašim emocím.
Neudělals mě šťastnou, takže ani ty nebudeš šťastný, Tereza Semotamová, výtvarné zpracování Petr Veselý
Martina se po Davidově odchodu cítí bezradná. Svůj žal a volné večery bez dcerušky Lindy utápí v alkoholu. Pomocí retrospektivy nás Semotamová seznamuje s událostmi z narození Lindy a chování obou partnerů. Martina lpí na minulosti a sama sebe přesvědčuje, že jen ona se o ni dokáže postarat. David domluví schůzku s odborníkem. Podaří se mediátorovi nasměrovat tuhle rodinu tak, aby Linda nepřišla ani o jednoho z rodičů? Povídka je psaná er-formou, jazyk je spisovný, bez větších popisných pasáží. Premisu tvoří pasáže z minulosti, kde nám Semotamová servíruje Martinin vnitřní svět a její emocionální výkyvy, sama pro sebe si je interpretuje jako své osobní prohry.
Střídavka, Petra Soukupová, výtvarné zpracování Jana Šindelářová
Dvanáctiletý Bubi se po rozvratu domova nevědomky stává jediným pevným bodem ve světě své malé sestřičky Šárinky. Boje mezi otcem a matkou se pokouší pouštět jedním uchem tam a druhým ven. Snaží se se situací smířit a někdy z ní i profitovat. Vyprávění je vedeno v ich-formě, jazyk je úsporný, plný stroze popsaných pasáží s minimem přímé řeči tak, jak jsme u Soukupové zvyklí. Hlavní myšlenkou je předčasná ztráta Bubiho dětství.
Divoká kachna, Michal Sýkora, výtvarné zpracování Marian Salajka
Třináctiletá Kačka je po úrazu ochrnutá. Její rodiče se neustále hádají, dokonce slyšela, že spolu zůstávají jen kvůli ní. Kačce připadá, že je všem jen na obtíž. Jediným světlým bodem jejího světa je její nevlastní sestra Agi, ta ji vezme na Divokou kachnu od Henryka Ibsena, Katka svůj život promítá do depresivní divadelní hry a stále víc a víc přemýšlí o jeho ukončení. Vypravování je v ich-formě s častými pasážemi v přímé řeči. Dialogy jsou uvěřitelné a postava matky je vypodobněna tak krutě, že ji začnete nenávidět.
Celý pondělí i úterý jsem smutná. Asi z té hry. O holčičce, která má jenom divokou kachnu. Ale taky z našich. Ze sebe. Poslední dobou jsem často smutná, dneska ale mám pocit, že vím proč. A s nikým se mi nechce mluvit. (str. 129)
Soubor podává komplexní svědectví o moderní uspěchané době. Vše, co bylo napsáno, si bohužel můžeme vybavit ze svého okolí. Rozchody jsou na denním pořádku, ruku na srdce, kdo z nás ho nezažil? Bez reakce však zůstává otázka odpovědnosti. Kdo za to může? Blahobyt a neomezené možnosti? Zhýčkanost? Za stěžejní považuji názor prof. Ptáčka na to, že se sice zkoumají manželství a vztahy rozpadající se či ukončené, ale nikdo nestuduje ty funkční. Od těch bychom se měli učit.
Záporem publikace by mohla být převaha komentovaných částí nad skutečnou beletrií. Celkově se počin jako fikce nedá moc brát, i když povídky jsou smyšlené. Vypíchnout musím edukativní příležitost. Máme co do činění s kvalitním studijním materiálem.
Knihu bych doporučila všem bez rozdílu pohlaví a věku. Dotkne se každého a může pomoci při tápání v této oblasti. Zároveň poslouží jako prevence nebo odstrašující příklad a varování, kam až to vše může bez komunikace a kompromisů zajít.
Popravdě jsem nečekala, že se mnou počin bude takto rezonovat, jelikož sama děti zatím nemám. Čtení mě však velmi dojalo, objevila jsem pár nových autorů, nejvíce se mi do srdce zaryla Divoká kachna od Michala Sýkory, určitě se porozhlédnu po jeho další tvorbě.
Závěrečné hodnocení: 90 %
Nemusí to skončit zničenou psychikou. Osvětová publikace s povídkami známých autorů.
Máloco způsobí v dětské duši takový zmatek jako rozvod rodičů. Dá se toto náročné období zvládnout, aniž by si z něj děti odnesly trauma? Jak jim vše vysvětlit? A jaké problémy přináší rozvod do světa dospělých? Nejen o tom pojednávají povídky předních českých spisovatelů, které doplňují ilustrace zavedených výtvarníků. Z odborného hlediska se tématům věnuje profesor psychologie Radek Ptáček – a jeho rady z praxe pomohou každé rodině ve složité situaci.
Nakladatelství: CPress
Rok vydání: 2022
Počet stran:160
Žánr: psychologické povídky, populárně-naučný
Vazba: pevná
Komentáře
Okomentovat