Recenze: MEDOVNÍK S PEPŘEM (Alena Adrianet Heinrichová)

Když tě nemiluje, přestaň ho řešit

Medovník s pepřem (Alena Adrianet Heinrichová, nakladatelství Albatrosmedia – CooBoo)

Za recenzní výtisk děkuji autorce Aleně Adrianet Heinrichové.

Alena Adrianet Heinrichová pochází z Brna a knihy miluje již od dětství. Poprvé se pokusila něco napsat v deseti letech, kdy byl jejím velkým literárním vzorem dědeček, novinář, a Astrid Lindgrenová. Současně žije v Brně a je majitelkou značky by Adrianet specializující se na šperkové topy. Ty pokrývají větší část těla a jsou na hranici oblečení a šperku. V roce 2022 vydala u CooBoo svůj debutový román s názvem Medovník s pepřem, který vám dnes představíme.

Setkáváme se s Adrianou, která je už několik let beznadějně zamilovaná do svého kamaráda Matyáše. Ten se živí jako herec a chová se k ní poměrně nejasně. Občas ji ignoruje, jindy se jí naopak věnuje. Jelikož se Adri nechce svého snu o společném vztahu vzdát, dělá vše proto, aby si jí všímal. Své volné chvíle tráví navštěvováním jeho divadelních představení a až obsesivním přemýšlením o něm.

Celý děj se točí v začarovaném kruhu. Protagonistka jde na Matyášovo představení, on s ní po celou dobu navazuje oční kontakt a na konci si možná, pokud si na ni samozřejmě najde čas, dají drink. Během několika stránek vám bude jasné, jak nezdravý jejich vztah je a jak ji má herec omotanou kolem prstu. Dění se odehrává ve většině případů v divadle nebo v hospodě. Vysvobozením z tohoto opakujícího se vzorce se stává Festival fantazie, kde jí brněnský herec sejde jak z očí, tak z mysli.

Vyprávění probíhá v ich-formě a je z pohledu hlavní hrdinky. I když na vše pohlížíte jejíma očima, zvládnete si na problém udělat vlastní názor. Věřím, že většině čtenářů bude připadat až nepředstavitelné, jak dlouho jí trvalo se z tohoto toxického přátelství vymotat. Na druhou stranu se určitě mnoho z nás někdy ocitlo v podobné situaci, nebo se s někým takovým setkalo. Pravděpodobně bude tedy kniha vhodnější pro ty, kteří již mají obdobné pobláznění nějaký čas za sebou a jsou schopni se na tato léta dívat s odstupem.

Adriana: Ahoj, vybrala jsem představení 7. 2, šel by zařídit lístek prosím? :)
Matyáš: To hrajeme Malá parta, ne? To tě tam asi vsunu.
Adriana: A mám na tebe pak počkat?
Matyáš: Počkej teď, už se toho snažím zařídit. … A pak asi nečekej. Zaprvý mi to vždycky dlouho trvá a zadruhý budu mít plnou hlavu stěhování a pomažu rovnou domů. (str. 30)

Autorka píše čtivě, takže příběh přelouskáte poměrně snadno. Navíc jej doprovází humor a plno sebeironických poznámek použitých ve vhodných chvílích. Nejspíš by neuškodilo, kdyby bylo na jejich počtu trochu ubráno, aby vynikly, ale to je hlavně můj osobní názor. Protože se ocitáme v divadelním prostředí, objevuje se též herecký slang a brněnské nářečí související s místem dění. Nečekejte tudíž moc spisovného jazyka. Většinu času jsme přece jen v myšlenkách a buďme k sobě upřímní, kdo přemýšlí spisovně?

Jedním ze zásadních problémů titulu je absence pořádného děje. Kromě navštěvování divadelních představení a barů se až na pár výjimek nikde jinde neocitáme. Čím se Adriana živí se dozvídáme pouze v meziřeči, ale věnovat se své práci ji nevidíme. Mrzí mě, že se autorka nerozhodla vyprávět prostřednictvím deníkových zápisků, kde by to nepředstavovalo nic sporného.

Dalším nedostatkem jsou vedlejší postavy. Je jich příliš mnoho, navzájem se pletou a chybí bližší charakteristika. O jejich životě se toho moc nedozvíte, jelikož se hlavní hrdinka především zajímá o jejich názor na Matyáše. Dokola je bere na jeho představení a jindy se s nimi nesdružuje. Možná, že kdyby je alespoň jednou poslechla, mohla si ušetřit mnoho trápení, ale to se samozřejmě nedozvíme. Je škoda, že nedostaly více prostoru, aby byly zapamatovatelnější. Ve výsledku pak splývají dohromady a v druhé polovině jim přestanete věnovat větší pozornost, protože vám bude jasná jejich nedůležitost pro další vývoj.

Do hloubky se nešlo ani u ústředních postav. O Adrianě pouze víme, že studuje, občas brigádničí, a zásluhou jedné hádky se dozvídáme o její značce šperků. Přestože krátce poznáme její maminku, nic se nedozvíme o rodinném zázemí či minulosti. To samé platí taktéž o Matyášovi. Moc bych si přála, aby nám bylo více objasněno, co je na něm tak skvělého. Nechová se k ní zrovna hezky, a to ani k jiným ženám. Protagonistku má takzvaně „na háku“ a pouze ona je k jeho pravému já slepá. Nicméně možná právě tato neopětovaná láska bude sloužit jako odstrašující příklad či bod zlomu pro všechny v podobné šlamastyce. Díky této ukázce toxického nefunkčního vztahu si alespoň snadno uvědomíte, proč je důležitá sebeúcta.

Náš příběh jsem vyprávěla každýmu, kdo byl ochoten mě poslouchat. Třeba někdo bude vědět! Náhodní kamarádi mohli mít úplně jiný pohled na věc! Odosobněný, nezastřený a zcela objektivní. „Jste kreténi oba,“ odvětila suše Veronika, kamarádka z loňska. Skutečnost, že se jmenovala stejně jako jiná nová kámoška z fesťáku a jako Matyášova přítelkyně, byla jak facka od Vesmíru do mýho obličeje. (str. 131)

Medovník s pepřem
považuji za velmi průměrný debut s nenaplněným potenciálem. Alena Adrianet Heinrichová píše poutavě, avšak v její neprospěch hraje především špatná volba způsobu zpracování. I přes to se nedá knize odepřít její nenáročnost. Rozhodně se nezalíbí každému, ale své čtenáře si najde.

V případě, že se rozhodnete si počin zakoupit přímo u autorky, přijde vám zabalený v hedvábném papíře ladícím s obálkou. Navíc získáte malý balíček merche v podobě záložek a tematických samolepek.

Závěrečné hodnocení: 55 %

Tematické samolepky (knižní merch) – Medovník s pepřem (Alena Adrianet Heinrichová, nakladatelství Albatrosmedia – CooBoo)

Skoro každá holka se někdy zamilovala do svého nejlepšího kamaráda, herce nebo zadaného kluka. Matyáš splňuje všechny body, včetně toho, že pro něj Adriana ztratila hlavu. Navíc jí osud hází do cesty jednu absurdní situaci za druhou. Má pocit, že žije v telenovele a nezbývá jí nic jiného, než se obrnit pořádnou dávkou sarkasmu, aby se z nejasných signálů nezbláznila.

Jak to dopadne, když se na vás herecký idol nedívá z plakátu, ale přes roh stolu? To se dozvíte v komediálním románovém debutu z prostředí brněnských divadel.

Nakladatelství: CooBoo
Žánr: román pro ženy