Recenze: EXOTOVA ABECEDA (Ladislav Heryán)

Život s Ježíšem

Exotova abeceda (Ladislav Heryán, nakladatelství Portál)

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Portál

Ladislav Heryán je římskokatolický kněz a salesián tzn. příslušník řeholní kongregace Společnosti svatého Františka Saleského. Působí v Praze, kde mimo jiné vyučuje biblistiku. Byť vystudoval Střední průmyslovou školu stavební v Ostravě, od sedmnácti let se účastnil tajného teologického studia. Tento zpěvák, filosof a monarchista má na svém kontě pestrou paletu titulů např. Exotem na této zemi, Sami na této zemi? či Stopařem na této zemi. Mezi jeho nejnovější tvorbu patří Exotova abeceda, již vydalo Nakladatelství Portál.

Zajímavostí této publikace je fakt, že není zcela nová. Většina materiálu již v minulosti vyšla v Katolickém týdeníku mezi roky 2018 a 2021, v Cyrilometodějském kalendáři 2020 či Salesiánském magazínu 2/2020. Třetina byla vytvořena přímo pro tuto knihu, zbylé části byly upraveny či přejmenovány, aby odpovídaly danému konceptu. Kdo však periodika nečetl, má nyní možnost doplnit knihovnu.

Ladislav Heryán není standardním prototypem kněze, kterého si představíme, když se stočí řeč na náboženství. Dovede přiznat své chyby i špatné myšlenky, napije se alkoholu, zazpívá a zahraje na kytaru. Zkrátka nepůsobí jako odstrašující morální maják, jenž nám spílá za naše hříchy, kvůli nimž shoříme v pekle. Žije teď a tady, po boku s Ježíšem.

Jak již název napovídá, velkou inspirací byla abeceda, podle které jsou uspořádané i jednotlivé fejetony. Padesát pět krátkých textů je řazeno chronologicky (s výjimkou písmen Ď, Ň, Q, Ť, X, a Y), některá písmena jsou naopak zastoupena ve větším množství.

Já myslím, že anděl strážný existuje. Někdo se může ptát: „A vy jako kněz o tom pochybujete?“ „A vy ne?“ zeptal bych se. „Jak to vysvětlíte mámě, které se utopilo dítě?“ Jsou věci, o kterých si nestačí něco myslet. Je třeba je nejprve nějak zažít a pak v ně třeba i nějak zkusit uvěřit. (str. 11)

Struktura psaní by se dala přirovnat k situaci, kdy sedíte se známým u kávy a nezávazně si povídáte. Historky z běžných životních událostí jsou zasazené do kontextu Bible. Někdy více, jindy méně se zaobíráme konkrétními verši evangelií či jinými částmi duchovních textů. Autor se nevyhýbá tématu nemoci, smrti, bezdomovectví, ale reflektuje i současný stav společnosti a jeho politickou scénu. Poněvadž se nejedná o knižní novinku, časově jsme v době, kdy je premiérem Andrej Babiš. Ladislav Heryán jasně sděluje své názory a nešetří již zmíněného Andreje Babiše, ani prezidenta Miloše Zemana kritice.

Součástí fejetonů jsou kulturní postavy např. Eliška Bučková, Mňága a Žďorp, Bono z U2 či Ivan Magor Jirous. Dostanou tak nemalý prostor ukázat nám i svou lidskou stránku a vztah k náboženství. Nicméně zobrazeny jsou nejen známé osobnosti, ale i pro nás neznámí lidé, o nichž se dozvíme až z vyprávění a popisu činností – řádové sestry navštěvující umírající, pomáhající lidem bez domova a jiní. Spisovatel ostatní nesoudí, naopak nechává prostor pro naše vlastní zamyšlení, ačkoliv v případě politických představitelů to vždy stoprocentně neplatí.

Diktátorské systémy, jako je ten běloruský či severokorejský, mi připomínají sekačkou vysekanou louku na chalupě: je po všech těch deštích krásně zelená, uspořádaná jako koberec v obýváku a se stejně upraveným živým plotem tvoří oku lahodící harmonickou jednotu. Louka je však loukou mrtvou. Nenajdeme na ní jediného motýla, jedinou kytku. Jediní, komu se v ní daří, neboť se jim asi daří všude, jsou ti dlouzí hnědí slimáci. (str. 89)

Pasáže jsou protkané nitkami vtipu, stejně tak zabrousí i na vážnější notu. Cítíme značnou dávku nadsázky a sílu přítomného okamžiku. Příběhy jsou vedené z pozice tvůrce, jakožto hlavního vypravěče, a jednotlivé promluvy protíná i několik přímých řečí. Poznáte tak jeho život, pracovní vytížení i životní postoje. Maximálně se podařilo zprostředkovat až nakažlivé nadšení ze života s příslibem naděje.

Mezi nejlepší fejetony jednoznačně patří Chodník, Číhaní a Chléb života. Nejsyrověji z nich vyzařovala určitá moudrost a znalost lidského chování. Naopak nejslabší (a dle mého zbytečná) byla Eliška. Můžeme polemizovat, že nic není nepotřebné a vše a všichni mají nějaký smysl, nicméně tento text pro mě byl jen sdělovací a ničím obohacující. Někdo může biblické pasáže vnímat jako složitější části na čtení, nicméně se domnívám, že celý titul je stavěn tak, aby byl přístupný široké veřejnosti. Autor vše velmi srozumitelně vysvětluje a sám uznává, že výkladů je mnoho, takže ten jeho nemusí být správný zrovna pro vás.

Exotova abeceda je nasycena spiritualitou a i přes určitý ambivalentní vztah vůči náboženství mi přišla obohacující, právě díky Heryánově znalosti lidské duše a velmi trefným poznámkám. Líbila se mi jeho autenticita a názorová svéráznost. Jednotlivé fejetony jsou krátké, a tak trošku vás pokouší k rychlému čtení. Pokud ale chcete pocítit jejich plný dosah a ne je brát jako prosté sdělení informací, doporučuji jich denně přečíst jen pár.

Tuto sbírku mohu doporučit všem lidem, kteří někdy rádi zpomalí a chtějí se nechat oblažit duchem svatým, aniž by k tomu potřebovali vyhledávat náboženské instituce. Rozhodně se jedná o duchovní literaturu, byť obsahuje spoustu příhod z každodenního života, takže pokud je vám takové čtení proti srsti, tenhle počin nebude ta správná volba. Na druhou stranu Exotova abeceda, stejně jako její autor, je netradiční, a možná byste byli překvapeni.

Závěrečné hodnocení: 80 %

Krátká zamyšlení známého salesiánského autora Ládi Heryána vycházejí z nejrůznějších podnětů, často zcela banálních. Dotýkají se přitom vždy důležitých témat víry a spirituality v současném světě. Svižné, trefné texty dávají hlouběji nahlédnout do Heryánova života a ještě více zprostředkovávají jeho autentický pohled na křesťanskou víru a radostnou zvěst evangelia.

Nakladatelství: Portál
Žánr: spiritualita, fejetony
Počet stran: 176