Recenze: HÁJOVNA (Karla Kubíková)

Radostný návrat, nebo kruté vystřízlivění?

Hájovna (Karla Kubíčková, nakladatelství Brána)

Za recenzní e–knihu děkuji portálu Palmknihy.

Karla Kubíková je v zasloužilém důchodovém věku sedmdesáti čtyř let. Vystudovala gymnázium, následně pedagogickou fakultu a celý svůj profesní život se pohybovala ve školství. Publikovat začala až později, nicméně má na svém kontě již čtyři tituly. Poslední z nich vyšel v letošním roce u nakladatelství Brána.

Příběh nás zavádí do komunistických osmdesátých let minulého století. Linda je mladá devatenáctiletá dívka, jež má život před sebou. Na plese se seznámí se sympatickým Vojtěchem a začínají plánovat společnou budoucnost, která se urychlí nečekaným těhotenstvím. Do té doby byla „holka z města“, žila sama se svou matkou a zabývala se běžnými holčičími starostmi tohoto věku. Začíná však čas nastávajících povinností, spojených s vedením domácnosti i péčí o dítě. Jenže osud bývá krutý a v případě Lindy se velmi vyřádí.

Mladí novomanželé se přestěhují do hájovny v blízkosti obce Újezd. Jedná se o vojenský prostor, v jehož okolí se nachází spousta sovětských vojáků, a proto k jeho návštěvě je potřeba speciální oprávnění. Z doslechu jsou známé případy znásilnění, a čím je Linda v pokročilejším stádiu těhotenství, má větší strach. Jako žena lesníka se naučí zacházet s puškou, aby měla alespoň drobný pocit bezpečí. Pár měsíců po porodu začíná být Vojtěch neúprosný a nechce, aby jeho žena trávila veškerý čas péčí o dítě, ale aby se věnovala i jemu. Společně navštíví ples, kde mezi nimi dojde k neshodě, protože Linda má k sovětským vojákům negativní vztah a nesouhlasí s jakoukoliv spoluprací či výměnným obchodem. Osamělá se vrací na hájovnu ke své malé dcerce. Vyleká ji nečekaná návštěva a ona sahá po střelné zbrani. Nešťastná okolnost a střela, která způsobila trvalé následky, navždy poznamenává i Lindin život.

„Rozhodl jsem se, tedy já a máma,“ stoupl si tchán, „že vám tady necháme dočasně auto.“ „Počkej, táto! Dočasně? Tak to myslíš natrvalo!“ Se slovem dočasně jsme měli své zkušenosti. Rusové tvrdili, že jsou u nás dočasně, ale zdálo se, že natrvalo. „Dočasně po česku. Až si něco staršího koupíte, vrátíte nám ho.“ (ze 14 % knihy)

Kniha je rozdělena do třech dílů, celkem ve třiceti kapitolách. První část mapuje Lindino mládí, touhy a očekávání od života. Nastěhování na hájovnu, těšení se na narození miminka, až po ruskou kolébku, jež vede k neštěstí. Prostředí vesnice vystřídá v druhé části vězeňské prostředí. Tísnivá atmosféra a žena, jež nevidí vyrůstat svou dceru. Hořké vtipkování a snaha přežít vedle různých typů žen. Znázornění toho, jak ji obhajoba založená na strachu ze sovětského vojáka, v socialistickém Československu spíše uškodila, i když se zakládala na pravdě. Poslední pasáž je věnována návratu domů a seznamování s tím, co ji tam čeká.

Myslela jsem na jejich literaturu, kterou jsem poznala díky výborné ruštinářce, na úžasné romány Tolsého a Dostojevského, na Puškinova Evžena Oněgina. Myslela jsem i na knihy sovětských autorů, které jsme měli doma, na Šolochovův Tichý Don a na Fadějevovu Mladou gardu, u které jsem plakala… Myslela jsem na mnoho dalších knih z padesátých a šedesátých let, které kdysi můj otec kupoval a které zůstaly v naší knihovně i teď, v době ruské okupace. Maminka se jich nezbavila. „Ušlechtilost a agrese nejdou dohromady,“ tvrdila. „Tohle psali jiní Rusové!“ Šla jsem domů a myslela na to, že jsem jí věřila. Nepřemýšlela jsem nad tím, to až teď a tady. Ušlechtilý člověk by měl být velkomyslný, dobrý a čestný. Ano, to nejde s agresivitou dohromady. A přece… Myslela jsem na širokou ruskou duši, na duši poetickou a současně dobyvatelskou, na dobro a zlo, přítomné v jednom národu i v jednom člověku, na to, že se maminka mýlí, protože ušlechtilost a agrese můžou jít dohromady. (z 10 % knihy)

Atmosféra v socialistickém Československu, vztah k Rusům a nálada s blížící se revolucí jsou nejdříve upozaděny, ale s čím dál větší razancí se promítají i do života naší hrdinky. Román začíná úvodem, v kterém vzpomíná na svůj život, poté nastává standardní chronologické řazení. Autodiegetický vypravěč ukazuje nadšení mládí i rozčarování po návratu domů, kdy by mělo nastávat největší štěstí. Jak ji ale přijme dcera, pro kterou není matkou? Bude na ni Vojtěch čekat? A bude v chalupě vůbec vítána?

Když někoho poznáš, jen třetinu pravdy říci se sluší. A pozor si dávej, ať neodhalíš celou svou duši. (z 57 % knihy)

Autorce se krásně podařilo vykreslit bezmoc obyčejné ženy, která ze dne na den přijde o všechno
. Přitom chtěla jen žít spokojený život s manželem a dcerkou. Má se snažit navázat přerušené vztahy, nebo je vše její neuvážeností navždy ztraceno? Patrný je jasný vývoj dynamiky a postupné utahování smyčky kolem vašich slzných kanálků. Příjemně plynulý text, jenž obsahuje minimální množství překlepů. Krásná práce s jazykem a rozebírání vnitřních myšlenkových pochodů. Drobné známky humoru, který se posupně stává spíše zahořklým. Spisovatelka se inspirovala příběhem své příbuzné, nicméně není upřesněno, do jaké míry.

Takhle si představuji titul, který má za cíl vzbudit emoce a přitom nepůsobí prvoplánově. S hlavní hrdinkou maximálně prožíváte veškeré situace. Cítíte úzkost, lítost i vztek. Perfektní vykreslení charakterů. Nerozhodnost, jež vás drásá, chcete číst dál a zároveň se bojíte, co na vás na dalších stránkách vykoukne. Jedna z mála knih, nad kterou jsem přemýšlela dlouho po dočtení a rozmítala, jak bych se rozhodla já. Skvělý román pro diskuzi. Co se dá omluvit a co je už za čárou? Spíše nedoporučuji číst anotaci, protože na můj vkus odhaluje příliš mnoho.

Přiznávám, že jsem hodně citlivá osoba a Hájovna zabrnkala na mou vnitřní strunu. Konec se mi sice zdál uspěchaný, proto jsem nedala plný počet při hodnocení, nicméně doufám, že autorka bude ještě dlouho psát. Vzbudila ve mně obrovskou chuť seznámit se s její předchozí tvorbou. Pokud máte rádi promyšlené společenské romány, jež spojují historii s psychologickou linkou, rozhodně tenhle nesmíte minout. Propojení mateřské a partnerské lásky v kontextu hledání svého místa v životě. Skvělé!

Píše se rok 1985. Linda žije na hájovně, která je součástí vojenského prostoru, v němž jsou umístěni ruští vojáci. Nemá je ráda a obává se jich, ale se svým osobním životem mladé manželky a matky je spokojená. Jedné noci změní hloupá legrace nezvaných hostů její osud v tragédii a Linda se ocitne ve vězení. Musí se vyrovnat s tvrdým trestem a mnohaletým odloučením od manžela Vojtěcha a teprve čtyřměsíční dcery Aničky. Oporou jí je mimo manžela i kamarádka Hanka. Po propuštění z vězení se vrací na hájovnu, na které ji pomalu, ale definitivně nahradila Hanka. Rozhodne se bojovat o manžela i dceru, ale tento boj s nejistým výsledkem je ze všech nejtěžší.

Nakladatelství: Brána
Žánr: společenský román
Počet stran: 216