Recenze: CHALOUPKY (Štěpán Javůrek)

Smutek a štěstí v pohraničí

Chaloupky (Štěpán Javůrek, nakladatelství Moba)

Za recenzní e-knihu děkuji portálu Palmknihy.

Štěpán Javůrek pochází z Krušných hor a jeho největším koníčkem je historie právě této oblasti. Rovněž je vášnivým turistou a běžcem. Krajinu již zaniklých Chaloupek objevil náhodou na výletě s přáteli a rozhodl se o ní napsat. Dílo Chaloupky je jeho prvotinou a dnes se na ni zaměříme.

Z přebalu knihy na nás hledí zapomenutá, dnes již neexistující krušnohorská vesnice Chaloupky. Fotka je autentická a pochází z archivu zapomenutých obcí, což se dozvíme z posledních stránek. Z názvu nás může napadnout, že se jedná pouze o shluk několika chalup a na obalu opravdu vidíme jen pár roubenek. Dýchají z něj doby minulé, dávno zaváté stínem času. Jedná se o historickou fikci, děj je smyšlený a podobnost se skutečností čistě náhodná.

V prologu se seznamuje s jednou z hlavních postav, Ritou Zehrmannovou. Je to už stará paní, která se po spoustě let vrací do Chaloupek, kde prožila nejšťastnější roky a přemítá nad nimi. Jakožto sudetská Němka se po válce musela vystěhovat z rodného kraje do neznámých končin.

V první kapitole se potkáváme s Františkem Hrubým a Floriánem Talichem. Chlapci vedle sebe vyrostli v Rakovníku a odmala podnikali vše spolu. Pojí je silné pouto, které je cítit hned z prvních odstavců. Píše se rok 1915 a našim hrdinům je něco málo přes dvacet. František je milý hodný kluk, který si nepřeje nic jiného jen potkat krásné děvče a mít spoustu dětí. Naproti tomu Florián je větší snílek, který od života chce něco víc než jen obyčejnost. Místní žid mu prodá obraz, kde je vyobrazena malebná horská vesnička. Od té chvíle mu malba nedá spát. Musí to místo najít za každou cenu. Tuší, že tam ho čeká štěstí. Jako vyučený kovář vezme práci v místní fabrice. Florián, kterého srdce odjakživa táhlo do lesů, začne pracovat v tomto oboru. Sice jsou oba jako noc a den, přesto nerozluční. František potkává svoji vysněnou dívku Annu Puldovou, která se nedlouho potom stává jeho ženou.

Florián zjistí, že vesnice na obrazu od židovského malíře se jmenuje Chaloupky a nachází se vysoko v Krušných horách. Po tamní návštěvě je rozhodnut nechat Rakovník za sebou a koupit si tam domek. To se také stane. Vírem politických a válečných události probíhajících na pozadí je nakonec i František se svou rodinou nucen opustit Rakovník a zkusit své štěstí na Krušnohorsku. Koupí si chalupu naproti té Floriánově, a tak kamarády dělí pouze malý lesík. Sledujeme obyvatele pohraniční vesničky, kde vedle sebe odjakživa žili Němci a Češi v souladu a vzájemné toleranci, ba dokonce i v pospolitosti. Během let je mezi krajany vrážen klín. Hitlerem zfanatizovaní Němci se ke svým krajanům začínají obracet zády a neshody a nepokoje sílí. Dějovou linkou prostupují obě Světové války a politické změny.

Vyprávění je v er-formě a náš vypravěč je extradiegetický. Klidným tónem nestraně komentuje veškeré dění. Střídají se pasáže ze sudetské oblasti Chaloupek, ale také z Rakovníku, kde zůstal zbytek rodu Puldových. Časová posloupnost je zcela chronologická. Jedná se o období od roku 1915 až do osvobození ruskými a americkými vojáky v roce 1945. Pouze prolog a epilog vstupují do současnosti. Jazyk je velmi květnatý a spisovný. Atmosféra pohraniční horské překrásné vesničky je dotvářená popisnými pasážemi o tom, jak chalupy vypadaly. Čtenář skoro cítí louku pod nohama a vůni právě usušeného sena.

Postav je díle přehršel, vypíchnu ty stěžejní. Rita je vyobrazením ženy s neobyčejnou sílou bojovat s nepřízní osudu. Je velice emancipovaná a  nebojí se jít za vlastním štěstím, když má pocit, že ho doma nenachází. Pepi Pulda, věčný snílek, co miluje změnu, jeho americké příhody jsou nevšední a většinou nekončí dobře. František je typický kladný hrdina, obyčejný venkovan, jehož hlavním posláním je mít krásnou a zdravou rodinu, je naivní a neprůbojný. Florián taktéž není příznačným představitelem muže své doby, jeho sen není mít potomstvo, ale být prostě šťastný.

Ústředními motivy jsou válka a horská krajina. Oba jsou vyobrazené prostřednictvím obyčejných venkovanů. Válečné konflikty způsobují rozpory mezi lidmi, které gradují až do absurdních trestných činů. Hory naopak probouzí v protagonistech klid a smír s nastalou situací. Záporem může být velké množství hrdinů, působí to hlavně zpočátku poněkud zmatečně a trvá, než se zorientujete. Velkým plusem by bylo, kdyby byl rodokmen součástí knihy. Takto jsem si musela kreslit rodinné vazby vedle na papír, to doporučuji i vám, rozhodně litovat nebudete.

I přes to všechno se dal život Františka Hrubého označit jako klidný a obvyklý. A takový byl od mládí i František sám. Poctivý, dobrý chlapec.

Naproti tomu Florián byl výstředním a neobyčejným už od nejútlejšího věku. Měl zvláštní jméno, které dostal podle jakéhosi Floriána Žarky z východní části Tater. V životě toho muže neviděl, věděl jen, že jeho otci kdysi v horách zachránil život během jednoho z dobrodružství, která jeho tatínek bez ustání podnikal. Dobrodružství a věčné cestování však pro otce skončilo, když bylo Floriánovi deset let. Maminka dostala prudký zápal plic a záhy poté zemřela. Tatínek Jiří se vrátil z cest a nechal se zaměstnat jako dělník v lese. Staral se o chlapce, který rostl do krásy, vodil jej do přírody, vyprávěl mu příběhy z dalekých zemí, ve kterých sám nikdy nebyl. Byl to čestný muž, snažil se ze všech sil nahradit Floriánovi maminku, i když to dost dobře možné nebylo. Přesto prožil i malý Floriš, jak mu tatínek říkal, hezké dětství.  (str. 8)

Cílovou skupinou jsou milovníci historických románů. Počin bych přirovnala k tvorbě Karin Lednické, ta se rovněž zabývá městy, která dnes již zmizela z mapy. Čtenáři milující osudy lidí, kteří se nezaleknout překážek a s odvahou sobě vlastní si jdou za svými sny, budou nadšení. Na své si přijdou i ti náročnější, co obdivují historické reálie a příběhy a fikci s nádechem opravdovosti. Najdeme i komplikovanou milostnou linku a lásku, která hory přenáší (dokonce doslova).

Můj názor? Autor se trefil přímo do mého vkusu. Člověk čtení o radostech a strastech obyčejných lidí hltá jedním dechem. Nálada během války, ať první nebo druhé, je skvěle vykreslena. Nejzajímavější je vyobrazení postupné nevraživosti mezi německým a českým národem, která prorůstá vesničkou a mění letitá přátelství v zášť.

Osud zaniklé obce Chaloupky zaujal autora natolik, že o ní napsal svou prvotinu. Líčí v ní příběh o Češích a Němcích před rokem 1945.
Jako červená nit se knihou vinou mezilidské vztahy. Především vztahy Čechů a Němců v nejstrašnějším období našich společných dějin. Tato kniha nikoho nesoudí a nikomu nestraní.
Její autor by si přál, aby přispěla k porozumění a k vědomí vzájemné sounáležitosti všech, kteří kdy žili a žijí v těchto horách.