Recenze: PUTOVÁNÍ HVĚZDY (Blanka Ježková)

Světlo v nás

Putování hvězdy (Blanka Ježková, ilustrace Kateřina Kofroňová), dětská poezie

Za recenzní knihu děkuji autorce Blance Ježkové.

Brněnská rodačka, absolventka anglického a francouzského jazyka na Masarykově univerzitě, překladatelka, vydavatelka a autorka. Blanka Ježková je velmi činorodá a po dopsání titulu Putování hvězdy si ji i sama přeložila do angličtiny a pod názvem Travels od a Star i vydala. Jak se mi líbila její prvotina, jež je sice zaměřena na dětské publikum, ale má velký přinos i pro dospělé?

Na planetě jménem Země je malý chlapec, který každý večer hledí k nebi a vyhlíží svou oblíbenou hvězdu. Bez pohledu na ni nemůže jít spát, jenže jednoho večera ji nespatří a on začne být velmi smutný. Naše pozornost se tedy zaměří na ni. Kam se poděla? Stalo se s ní něco? Nic se s ní nestalo, jen začala být zvědavá. Kdo vlastně je a proč existuje? A tak začalo její putování po zákoutích vesmíru a hledání otázek. Kam ji její cesta zavede?

Chraň si svoje světlo, malá,
neztrácej své vědomí,
jen tak najdeš vlastní příběh,
tvou cestu cest po Zemi.

Chraň si svoji záři, malá,
chraň si světlo, to jsi ty,
ať tě v světě nezahubí
temná mysl, pocity. (str. 46)

Lyrickým subjektem je zvídavá hvězda
, jejímž prostřednictvím se seznamujeme se Sluncem, Měsícem, kometou, planetami, ale i se životem na Zemi. Přestože titul obsahuje devatenáct pojmenovaných básní, dohromady tvoří jeden příběh. Připodobnila bych to k Hrubínovým pohádkám ze Špalíčků veršů a pohádek. Rým je po celou dobu střídavý, rytmika občas trochu vázne, ale přesto si dovede udržet hravost i podprahově hlubší sdělení.

Od bratříčka svého, Slunce,
věděla, že na Zemi,
může býti velmi těžké
uchovat si vědomí.
Bývalo to přesložité,
obzvláště když dospělí
hvězdičku v ní nepoznali,
jen dítě v ní viděli.
„Maminko, víš, že jsem hvězda?
Řekla mi to kometa.“
„Děvenko, tys přece dítě,
naše malá popleta.“ (str. 58)

Celým titulem se line obrovská touha po vědění. To nadšení objevovat kouzlo přírody, pomáhat jí i všem živým tvorům, mohou mít jen děti. Tu jiskru v očích, protože je pro ně vše nové. Někdy ji ale my dospělí vědomě či nevědomě pod náporem každodenních starostí dusíme, až postupně úplně zmizí a z radostného dítěte se stane strhaný dospělý. Tato kniha se snaží jiskru opět zažehnout a ukázat, že s pozitivní myslí a naději všechno lze.

Velký vliv na maximální potěšení z četby mají rozhodně i ilustrace Kateřiny Kofroňové. Celostránkové začínají každou báseň, drobné jsou obsaženy i v textu. Jsou opravdu kouzelné a dovedou trefně vystihnout atmosféru. Okouzlující vesmír či přírodu, nebo naopak hektičnost lidského života.

Co se týče dětské poezie, řadím tento počin velmi vysoko. I když má z formálního hlediska drobné mouchy a místy své myšlenky opakuje, má pro mě kniha přidanou hodnotu. Kromě líbivých veršů a pěkných ilustrací má silné podprahové sdělení a může dodat naději všem dětem (i dospělým), kteří zrovna nezažívají jednoduché období. Svět je pořád krásné místo a záleží jen na nás, jaký k němu zaujmeme postoj a jakým směrem orientujeme svou mysl. Moc doporučuji se na chvíli zastavit s touto publikací a zase v sobě vzkřísit nadšení pro život.

Byla jedna malá hvězda, čistě, jasně svítila, nemyslela, jenom byla, až zvláštní věc zažila... Takto začíná příběh o malé hvězdě, která neví, kdo je a proč existuje, a proto se vydává na cestu vesmírem, aby našla odpovědi na své otázky. Kam až hvězdička doletí? Co ji na cestě čeká? Koho na ní potká? Dostane odpovědi na své otázky? To vše se čtenář dozví v knize Putování hvězdy, která spadá do žánru dětské poezie a je doplněna poutavými barevnými ilustracemi.

Nakladatelství: Blanka Ježková – samonáklad
Ilustrátorka: Kateřina Kofroňová
Žánr: dětské, poezie