Recenze: DO PEKLA A ZPĚT (Jakub Honza)

V hlavní roli Strašák

Do pekla a zpět (Jakub Hoza, nakladatelství Mystery Press)

Za recenzní e-knihu děkuji nakladatelství Mystery Press.

Jakub Honza vystudoval obor Elektronické počítačové systémy a momentálně je zaměstnán v IT oddělení jedné nejmenované zdravotní pojišťovny. Píše zejména „deviantní“ dark fantasy a „splatterpunkové“ akční sci-fi. Kromě příležitostného publikování svých povídek v časopisu Pevnost, mu doposud vyšlo několik knih (Theatre Macabre, Okovy osudu a Projít ohněm). Do pekla a zpět je jeho nejnovějším počinem a my si jej dnes společně představíme.

Svět roku 2028 se velmi liší od toho našeho. Prošel znatelnou proměnou k horšímu, a právě do této dystopické budoucnosti je zasazen děj tohoto příběhu.

Naším hlavním protagonistou je obávaný vládní zabiják, známý pod přezdívkou Strašák. Ten je pověřen zásadním úkolem. Má se zařadit mezi vězně autonomní zóny v New Yorku, fungující jakožto věznice pro ty nejdrsnější z nejdrsnějších, a zachránit odtamtud pro něj neznámou Kateřinu Látalovou. Z nejasných důvodů na zmíněné území, připomínající spíše nápravný tábor, spadl vrtulník s onou ženou, která je pro jeho zaměstnavatele velmi důležitá. Kromě nedostatku informací, komplikujícím celou akci je tady ještě jeden problém. Není žádným hrdinou, takže záchranné operace nemívá v popisu práce. Aniž by to navíc tušil, zaplete se do nebezpečné hry tajných služeb, kvůli které bude muset podniknout cestu skoro až do samotných pekel.

„Strašák na přijmu.“
„Hlášení!“ vyštěkl repráček.
Chvíli bylo na obou stranách ticho.
„Haló, jste tam vůbec?“ ozvalo se nervózně, když už se ta chvíle trochu vlekla.
„Jistě, jen jsem čekal, až dokončíte hlášení.“
„Chtěl jsem samozřejmě říct: Podejte hlášení, vy chytráku!“
„Chytrák rozumí. Ohledně primárního cíle jsem příliš nepokročil, jen se mi povedlo eliminovat jednu z jeho potenciálních lokací. Byla to slepá ulička. Vystopovat nejde. Budu postupovat pomalu, za pomocí indicií, vyslýchání místních obyvatel a dedukce.“
„Hlavně si tam nehrajte na Sherlocka.“ (citace z 25 % knihy)

Vyprávění se odehrává v ich-formě a je z pohledu hlavního hrdiny. Nečekejte ovšem žádné zdlouhavé popisy, jde se rovnou k věci a nenajdete tak zbytečné povídání kolem. Odpovídá tomu i rozdělení textu do malých podkapitol, kde vše hezky odsýpá. To nicméně v některých částech může udělat více škody než užitku. S pár detaily navíc by se čtenář dle mého názoru lépe orientoval v jednotlivých událostech a jejich rychlém sledu dění.

I když se zápletka na první pohled zdá prostá, během několika málo stránek vám bude jasné, že to tak snadné nebude. Ještěže do role zachránce vstupuje Strašák se svými heroickými schopnostmi a ozbrojujícím smyslem pro humor. Nebýt jeho neustálého žertování by si člověk až mohl myslet, jestli není náhodou robot, a ne člověk. On tomu moc nenahrává ani fakt, že většinu překážek překoná bez problému, protože na něj je přeci každý krátký. Ano, je zkušený zabiják, ale co je moc, to je moc. Osobně jsem k němu kvůli jeho egoismu a až nadlidským vlohám jen stěží hledala sympatie. Přeci jen potíže obvykle doprovází napětí, a když víte, že se z nich postava zpravidla dostane, ztrácí svou funkci.

Kromě Kateřiny, naší dívky v nesnázích, moc času s ostatními postavami nestrávíte. Budete se až divit, kolik nejrůznějších typů lidí se pokusí Strašákovi zkřížit cestu, aby po nich zbyla jen jedna velká kaluž krve. Co se Kateřiny týče, ta člověku dokáže vskutku zamotat hlavu. Chvíli potrvá, než přijdete na to, jakou má v celém ději roli. Že by určitým způsobem překvapila i samotného zabijáka? To si budete už muset zjistit sami.

Když jsem dorazil do cely, tak mi hned poskytl tradiční tutorial. Standardní kecy jako: „Od teď mi budeš dělat čubu… tenhle hajzl patří mně… a bla, bla, bla, bla.“
Hlavu jsem mu – v rámci preventivního zchlazení – do toho JEHO hajzlu nacpal a nechal ho tak čtyři minuty vydýchat. Improvizovaný hygienický zákrok z něj opláchl asertivitu i chuť si povídat, což mi vyhovovalo.
Přezdíval jsem mu Pyčus. S tvrdým y, protože si hrál na tvrďáka. (citace z 2 % knihy)

Autor má bohatou slovní zásobu a je dost kreativní. Do textu tak najdete vhodně zakomponovanou hovorovou češtinu, nářečí i cizojazyčnou mluvu. Tvořivost pak zaznamenáte v nejrůznějších přezdívkách, které náš hrdina dává prakticky každému. Setkáte se tak s Levákem Bobem, Panem Oblekem nebo výše jmenovaným Pyčusem. Mimo jiné se v hojném množství vyskytují taktéž odkazy na filmy i různé české pověsti či světové báje, obohacující příběh o zajímavá přirovnání.

V průběhu dění projdete prakticky celým územím věznice. Nebude chybět krev, pořádné násilí, ani kanibalové. Jakub Honza si ve svém akcí nabitém počinu skutečně nebere žádné servítky. Hlášky jsou povedené, avšak styl psaní za nimi kapánek zaostává. Je sice pravda, že svou stylizací připomíná akční film, chtělo by to ale zapracovat na samotném zpracování. Klasické sci-fi rovněž nečekejte. Titul je spíš akčním thrillerem s drobným nádechem sci-fi v podobě nového fungování světa a moci tajných služeb. Máte-li rádi tituly, kde se až do konce udržuje stejné tempo a nevadí vám, že si nejspíš žádnou osobu uvnitř neoblíbíte, mohl by pro vás být tento počin tím pravým.

Zřídit autonomní zónu, která funguje jako věznice pro ty nejdrsnější recidivisty, se může jevit jako dobrý nápad. I v roce 2028. Horší je, když vás pošlou, abyste z takového místa někoho vytáhli ven.

Zvlášť když jste vládní zabiják známý pod jménem Strašák a úkoly jako záchranné operace obvykle nemáte v popisu práce. Navíc se přitom zapletete do hry tajných služeb, kde je každý postradatelný. A nejvíc ze všech právě vy.

Povznášející dobrodružství, hrdinské činy, čestní muži větší než sám život… Ani náhodou! Tohle na stránkách této knihy skutečně nenajdete.

Připravte se na brutální násilí, zrádné agenty, psychopaty, kanibaly a větší než malé množství krve.

Nakladatelství: Mystery Press