Recenze: BÝT S TEBOU (Antonie Nováková)

Protiklady se přitahují

Být s tebou (Antonie Nováková, nakladatelství Pointa)

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Pointa.

Antonie Nováková je mladinká začínající autorka. Kromě informací naleznutých v medailonku nakladatelství Pointa toho o ní není moc známo. Studuje na vysoké škole v Ostravě chemii a v tomto oboru by v budoucnu ráda našla pracovní uplatnění. Jejími největšími vášněmi jsou literatura, kinematografie a cestování  Debutovala v roce 2014 kratší povídkou Lišky s Deley, spadající do žánru fantasy. Být s tebou je jejím druhým literárním počinem, dnes se na něj zaměříme.

Už při pohledu na obálku knihy na nás dýchne závan nefalšované romantiky, pár objímající se na pozadí fosforeskujícího velkoměsta. Scéna jak vystřižená z filmu či seriálového hitu. Tato nálada nás neopouští ani při nahlédnutí do titulních stránek.

Děj se odehrává v americkém Bostonu. Sledujeme osudy dvou protikladů, uzavřené Vaji a společenského Maddena. Tito dva dvacátníci se náhodně potkávají při večerním běhu. Oba si v mladém věku procházejí životními těžkostmi a hledají útěchu. Vaja v nadměrném pití alkoholu a party a Madden na trénincích boxu. Vaja studuje filmové vědy a bojuje s nedávno prožitým traumatem. Neumí ho sama zpracovat a zároveň ho nechce s nikým sdílet. Má pocit, že jí nikdo nerozumí, snad jen nejlepší přítelkyně Mia. Často s ní vyráží zapomenout a zahnat žal tancem v klubu.

Příběhem se prolínají flashbacky z minulosti, kde je hlavním zápletkou její silné pouto s bratrem Mattem, kapitánem hokejového týmu Huskies, kontrastem Vaji. Matt je akční, přátelský a každý ho má rád, kdežto Vaja mívá se seznamováním potíže. Madden je sportovec, na škole se věnuje ekonomii a většinu volného času tráví v tělocvičně boxem. Může se zdát, že je bezstarostný, ale opak je pravdou. I on má problém podělit se o své strachy se svými blízkými. Raději vše skrývá a předstírá, že je v pořádku. Již od první schůzky nemůže Vaju vyhnat z hlavy a snaží se jít jejich sblížení naproti. Velmi rychle se ukáže, že to nebude vůbec lehké. Vaja si kolem sebe postavila celkem nepropustnou zeď, kam jen tak někoho nepustí. Je podezíravá, nevěří si. Proč by krasavec jako on měl zájem zrovna o ni? Nízkou sebedůvěrou sice rozhodně netrpí, ale nese si sebou rány, které jsou až moc čerstvé.

Jsem zvyklá nechávat své vlasy volně rozpuštěné. Jsou dlouhé, vlnité a krásně lesklé, takže je považuji za svoji chloubu.“  (str. 44)

Madden, ale nemá v povaze se jen tak vzdát. Ostatně má průpravu ze sportu a z domova. Stará se o svou nemocnou matku a neváhá čehokoliv okamžitě nechat, když je potřeba. Najdou si ti tito dva k sobě cestu navzdory svým démonům?

Vyprávění je vedeno v ich-formě a střídají se kapitoly Madden a Vaja. Pokaždé nahlížíme na stejnou situaci z obou stran. Styl psaní je jednoduchý a plný krátkých, až skoro holých vět. Hojný je tu výskyt přímé řeči v hovorové češtině. Klasifikovala bych dílo jako New adult, láska a mládí je tu hnacím motorem.

„Dnes večer jsem vsadil na klasiku a pohodu-džíny, světle modré triko a černý bomber. Vlasy jsem si rozcuchal gelem. Když jsem vyšel z koupelny, Mike zahvízdal a zamrkal na mě.“  (str. 16,17)

Mezi další postavy patří Vajina kamarádka z univerzity, Mia. Stojí Vaje vždy pevně po boku a dohlíží na ni. Důležitá je také Maddenova matka. Mají krásný, kvůli její nemoci trochu jiný vztah, než je u syna a mámy obvyklé. Partě kolem Maddena není věnovaný takový prostor a snadno se v nich ztrácíte. Jsou si totiž až moc podobní a jejich charaktery nejsou dopodrobna vykresleny.

Pozoruhodnou zajímavostí je playlist. Přes QR kód si čtenář přehraje písničky v ní zmiňované. Hudba je tu klíčová a dokresluje atmosféru. Spisovatelka se dotýká zajímavých témat, jako je ztráta blízké osoby nebo vážné onemocnění v rodině. Smrt příbuzného je tu citlivě zpracovaná se všemi strastmi a fázemi truchlení.  Nemoc blízké osoby je podivně kostrbatá, ale podařilo se vystihnout pocit hanby, který někde neprávem cítíme, když pečujeme o své milované a chceme si tento fakt nechat pro sebe. Přebíráme na sebe zodpovědnost a držíme nad ním ochrannou ruku, ale samy na sebe kašleme. Dílo je plné romantických momentů, nicméně Madden a Vaja se v tu chvíli stávají spíše párem ze střední školy namísto zletilých lidí. Erotická scéna je zobrazena pouze jedna, je příjemným vyústěním a doprovází ji napětí mezi charaktery. Nepůsobí vůbec vulgárně a dál se nese na vlně srdceryvné romance.

Jako cílovou skupinu vidím ženy mezi dvacítkou a třicítkou. Může se však zalíbit i výrazně mladším ročníkům. Čtenářky toužící po milostných liniích okořeněných vážnější tématikou budou spokojené.  Vezmete-li v potaz, že se jedná o dílo začínajícího autora a je to oddychové, nenáročné čtení. Hodí se k odpočinku a odreagování, například na dovolenou.

Jaký je můj subjektivní názor? Dějová linka se točí kolem lásky dvou mladých lidí, kteří jsou oba svým způsobem nejistí a nepřístupní. Budování jejich náklonnosti je složité hlavně pro Maddena. Často mi ho bylo líto, protože o Vajiných problémech nemá ani tušení. Je z nich částečně cítit povrchnost, posuzování ostatních podle oblečení a celkového vzhledu. Během čtení se můj názor měnil, byly momenty, kdy mi to celé přišlo až moc přitažené za vlasy. Výsledný dojem byl však pozitivní a moje hodnocení se po závěru zvýšilo ze 2/5 na 3/5. Další román Antonie Novákové si ráda přečtu, domnívám se, že má potenciál a potřebuje se vypsat. Na začátku mě zarazila i divná jména ústředních protagonistů, ale všechno je vysvětleno a perfektně to do sebe zapadá.

Náš život se skládá z mnoha okamžiků. Z těch, které nám vezmou dech. Z těch, které v nás probudí to nejdivočejší já. A z těch, které si budeme pamatovat až do konce života.

Dva mladí lidé v Bostonu hledají nejen sami sebe, ale i jeden druhého. Madden je studentem třetího ročníku firemní ekonomiky na Univerzitě Bentley. Má rád box, běh a akce se svými přáteli. Ale vyhlídky na světlejší zítřky mu pokaždé zkazí vyzváněcí tón Billie Jean. Vaja studuje druhým rokem filmová studia na Cambridgeské univerzitě. Za poslední měsíc pro ni ztratilo cokoliv na světě význam. Už nemá sílu dál lhát sama sobě ani všem okolo, že je v pořádku.

Podaří se jim sdílet své problémy a obavy, i když mají oba dva zničenou a ztracenou duši? Najdou sílu bojovat a být tu jeden pro druhého, nebo už to všechno ztratilo význam?

Žánr: New Adult
Počet stran: 144