Recenze: BEZ DUŠE (Lusy Adams)

Zážitky smolaře z Monaka

Bez duše (Lusy Adams, Mackenzie Sinclair 1, nakladatelství E-knihy jedou)

Za recenzní e-knihu děkuji portálu Palmknihy

Lucie Adamová vydává knihy pod pseudonymem Lusy Adams již od roku 2011. Její prvotina, Odstíny života, vyšla u Nakladatelství XYZ a v roce 2020 její přepracovaná verze u E-knihy jedou. O rok později světlo světa spatřilo pokračování, Hodnota krve, a první díl nové série vyprávějící o mladé nešikovné čarodějce, Bez duše. I přese sklony k prokrastinaci plánuje nejen pět knih v obou sériích, ale i contemporary romanci (milostný příběh ze současnosti).

Po zpackaném zásahu je Mackenzie Sinclairová převelena na klidnější pobočku METLY, organizace maskující a odklízející stopy nadpřirozena. Neochotně odjíždí do Monaka připravena na další odsuzující pohledy a kancelářskou práci. Avšak k jejímu překvapení se špatné zprávy přes oceán nedostaly. Chytí se příležitosti začít znovu, vytváří si nová přátelství, zvyká si na nový klidnější život a po dlouhé době se cítí šťastná.

Smůla se na ni však po pár dnech znovu přilepí a snad ještě více, než před tím. Dostane se do hledáčku nebezpečného upíra, navštíví ji její učitel magie, se kterým měla před několika měsíci aféru, a začne se jí zdát, že ji volá moře. Během potlačování citů k bývalému milenci, se musí vyrovnat s nově se objevujícími sympatiemi k mladému šéfovi, s péčí o nového mazlíčka a několik desetiletí trvající spiknutí sahající do všech společenských kruhů.

Kterému muži ze svého okolí dá přednost? Kdo ji před mnoha lety zachránil před utopením? Co se skrývá za klasickou pohádkou Hanse Christiana Andersena? A podaří se jí přežít odhalování rozsáhlého spiknutí a zachránit nedobrovolné účastníky?

„Víš, co tě spolehlivě přivede na jiné myšlenky?‟
„Mrtvola?‟
Zeširoka se zazubila a natáhla se po klice. „Přesně tak, Mac. Mrtvola.‟ (str. 95)

Klady:
  1. Objeví-li se nová společnost, osobnost nebo jev následuje pár vět, ve kterých dojde k předání podstatných informací. Rozsah je jedna věta až odstavec na půl stránky.
  2. Se zvolenou ich-formou autorka pracuje skvěle. Nevyhýbá se hovorovým výrazům ani poznámkám, které hrdinka dodává sama pro sebe. Díky tomu kniha působí jako ukradený deník nebo sezení u kávy, kdy vám líčí události posledních několika měsíců. Napomáhá to rychlému vžití do děje i samotné Mackenzie.
  3. V příběhu se vyskytuje řada vedlejších postav, avšak více prostoru se dočká jen několik z nich. Každá má své vlastní sny a úkoly, hlavní hrdinku nijak neopěvují ani ji neobletují (občas se to tak může jevit, ale poté se ukáže, že k tomu měli osobní důvod). Nechybí tedy ani její využití bez souhlasu nebo vědomí. Navíc se žádná nechová mimo charakter a jejich činy by se díky tomu dali i lehce předpovědět.
  4. Vše najde své využití a všechny cesty se uzavřou – Mackenzie se setká s řadou lidí, dostane se do blízkosti mnoha předmětů a každý nalezne své využití/naplnění osudu.
    např. vybitý telefon, perlový náhrdelník, upíří sériový vrah. . .
  5. Neidealizování vztahů a života – dějí se věci, které Mac nedokáže ovlivnit, trápí se po odmítnutí milencem, stále k němu něco cítí, šéfová ji nemá v lásce. . .
  6. Chemie mezi postavy je skvěle napsaná a jejich interagování je uvěřitelné.

„Takže jsi mě vlastně zbil a unesl pro moje vlastní dobro.‟
„Už jsem vysvětlil, že ten nos byla nehoda. Ale v podstatě ano.‟ (str. 174)

Zápory:
  1. Magie nemá hranice – jediným zmíněným limitem je přepínání nebo její úplné dočasné vyčerpání.
  2. Anotace úplně neodpovídá ději knihy – sedí pouze na poslední třetinu. Nejedná se o nic závažného, avšak pokud někdo očekává tři sta stran boje proti spiknutí, může být zklamaný.
  3. Táhlejší začátek.
  4. Mezi akcí se vyskytovaly zdlouhavější pasáže. Byly ale zkrášleny hrdinčinými interakcemi s dalšími charaktery a novými informacemi, takže se dají prominout a některý čtenář je možná ani nezaregistruje.
  5. Tento bod stojí na tenkém ledě, avšak mohl by některé čtenáře pohoršit, proto se hodí zmínit. Hlavní hrdinka měla milostný poměr se svým učitelem, který nestárne a je mu přes tři sta let. Sice není tento akt přímo popsán, avšak je často zmiňován, a tyto dvě postavy kolem sebe neustále krouží toužíc po sobě.
  6. Mackenzie sice často zmiňuje, že se jí drží smůla, ale záhadu vyřešila pouze díky náhodám, které vždy hrály v její prospěch. např. návštěva kasina, trénink v moři, sblížení se šéfem. . .

„Zraňuje mě, jak nevalné mínění o mně máš, Vampirello. Nikdy bych holku nepraštil.‟
„Moje nadvakrát zlomená čelist si dovoluje nesouhlasit.‟
„Naštvala jsi mě.‟ (str. 179)

Postavy:
Vypravěčkou příběhu je Mackenzie Sinclairová, mladá pracovnice společnosti udržující svět nadpřirozena ve skrytu před lidmi. Často jedná zbrkle a o svých činech moc nepřemýšlí, což vždy vyústí v katastrofu. I přese snahy se této vlastnosti zbavit, se jí to nedaří a nakonec skončí na sebevražedné výpravě. Nutné je zmínit, že je odvážná a chce pomáhat všem bytostem, ale ví, že jít proti systému nemá smysl.

Derek se nám na začátku představí jako Mackenziin učitel, později je odhaleno, že jejich vztah byl trochu intimnější. Za svůj dlouhý život nasbíral řadu zkušeností, které využívá spolu se svým rozumem, k ochraně své svěřenkyně i plnění tajných úkolů. I přes to, že většinu knihy působí jako velký zlý vlk, je dobrý chlap, který touží po lásce, ale ví, že ji díky své nesmrtelnosti mít nemůže.
Dále se více objevuje Mackenziin šéf Julien, nespoutaná vědma a spolupracovnice Kassandra a tajemný lovec monster Kane.

Knihu bych doporučila převážně fanouškům fantasy dávající přednost odlehčenějším příběhům, avšak je vhodná i pro lidi, kteří s tímto žánrem teprve začínají.

Můj názor:
I přes počáteční skepticismus mě příběh chytl a přečetla jsem ho jedním dechem. Užívala jsem si kočkování mezi Mac a Derekem a pomalé sbližování s Julienem. Nejvíce se mi však líbilo, že se nejednalo pouze o jeden řešený problém, ale že šlo spíše o výsek období z Mackenziina života, díky tomu působí kniha vícerozměrně, realisticky, jak jen kouzla a řada náhod mohou, a celistvě. Skvělý příběh, u kterého si musím pohlídat pokračování.

Mladá čarodějka Mackenzie Sinclairová před sebou měla mít zářivou budoucnost. Nedostatek moci a pověst potížistky ji však odsoudily k nudné práci v METLE, magické společnosti, která se stará o utajení nadpřirozeného světa. Poté, co Mac zpacká další úkol, je poslána do vyhnanství v Evropě, kde by neměla být schopna nic pokazit. Jenže problémy ji nepřestávají pronásledovat ani tam a Mac se ocitá uprostřed dávného spiknutí, které musí stůj co stůj odhalit. Cena za selhání je totiž její život.

Nakladatelství: E-knihy jedou
Série: Mackenzie Sinclair (1.)
Počet stran: 355