Recenze: VÁNOČNÍ TRADINÁŘ (Martina Boledovičová a Martina Viktorie Kopecká)

Od Dušiček po Hromnice

Vánoční Tradinář: od Dušiček po Hromnice (Martina Boledovičová, Martina Viktorie Kopecká, nakladatelství SmartPress)

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Smart Press.

Zvyky a obyčeje, tvoření a obdarovávání, pečení a vaření, rodina a pospolitost. Významná hesla, vypsaná na titulce, vás provází po celé čtení této působivé publikace zakladatelky nakladatelství Smart Press Martiny Boledovičové a farářky Církve československé husitské Martiny Viktorie Kopecké. Už jste měli možnost prohlédnout si nebo přímo pročíst Tradinář s podtitulem Rodinný a tvořivý rok plný oslav a rituálů? Pokud ano, pak jistě víte, že i tento počin, určený přímo na zimní a podzimní měsíce, bude kvalitním a osobitým průvodcem po tento čas.

Vánoční Tradinář: od Dušiček po Hromnice (Martina Boledovičová, Martina Viktorie Kopecká, nakladatelství Smart Press)

Na předešlé knize Tradinář se podílelo zejména duo spisovatelek Monika Kindlová a Martina Boledovičová. Stejně tak tomu bylo i u počinu Náš Tradinář – Kronika rodinných tradic, svátků a radostí. V tomto případě dílo vytvářela především Martina Boledovičová a přidala se k ní Martina Viktorie Kopecká, které mají v úvodní části svůj medailonek. Ale stejně tak na obsahu pracovala spousta dalších lidí, kupříkladu právě Monika Kindlová, která ke sbírce přidala své osvědčené recepty, či etnograf Jiří Mačuda. Šikovné je, že se vám ne jeden, ale hned několik autorů svěřuje se zajímavostmi, fakty i vzpomínkami. Řekla bych, že právě to jsou detaily, které dotváří ceněnou atmosféru.

Kopecká, Boledovičová a Mačura se s vámi podělí také o své prožití těchto svátků. V úvodní čtvrtině se zaměřují na hledání smyslu klasických obyčejů v našem moderním světě. Není snadné skloubit prastaré kouzlo Vánoc s životem na síti či Netflixu, ale v publikaci máte množství návodů, jak znovu nalézt vánočního ducha. Dokonce naleznete i text, co všechno si v průběhu roku můžete na očekávané chvíle připravit a schovat. Takže je mnohem lepší číst dílo s předstihem, nežli chtít navázat bez přípravy na hlubší studii, která je vám předložená. Jelikož všechno začíná už v listopadu...

V této pasáži vás samozřejmě čeká vysvětlování krásných zvyklostí Dušiček, Svatomartinského posvícení, plánování i úklidu. Zkrátka veškeré radosti i starosti daného času, které jsou doplněné recepty. Následuje Advent a příprava na Vánoce, pod čímž zřejmě každý ví, co si představit. Takže co třeba takový dopis Ježíškovi či Mikulášské tvoření? Mezi další podstatná a nadřazená témata patří Slunovrat a Vánoce, Štědrý den, vánoční svátky i přelom roku a nový začátek.

Tradinář. Už ten název vypovídá o tom, že vás čeká množství tradičních náhledů na svátky a to včetně náboženské víry, která k nim neodmyslitelně patří. Nemusíte být křesťané či katolíci, abyste informace ocenili, a předpokládám, že jsou napsaná natolik objektivně, že vás ani neodradí, jste-li ateisté. Stejně tak je to i s recepty. Jsou tradiční, klasické a to znamená, že pro někoho nebudou žádným překvapením a jiní naopak naleznou něco, co třeba po celou dobu hledali mezi rodinnými recepty. Recepisy se netýkají jen sladkých a slaných pokrmů nebo cukroví, ale také nápojů.

Koncept nabízí spoustu faktů a skvělé je, že autoři čerpali z dob, kdy tyhle svátky měly své skutečné kouzlo a lidé opravdu s nadšením věřili, že uvidí zlaté prasátko. Jak se nám do života vkrádá více moderna, a omezujeme vztahy s přírodou, odmítáme nebo nemáme čas na tradice, tím rychleji se iluze Vánoc vytrácí. Vánoční tradinář je skvělý způsob, jak se naladit na tu správnou vlnu a znovu si říct, že je nutné mít čas na krásu těchto svátků. Návodů, jak se oprostit od starostí a užívat si jejich přípravy i prožití, je v obsahu spoustu a můžete je využít, jak je vám libo. Navíc díky obohacení o osobní zážitky získává kniha svůj šmrnc.

Grafické ztvárnění má svůj půvab. Je originální a přitom stále koresponduje s předchozími díly, takže pokud se vám líbil styl, budete nadšení. Opět jsou k dispozici kvalitní fotografie, které stejně jako grafika podtrhují atmosféru.

Titul rozhodně nadchne, ale může vás také odradit? Někdy informacemi či obdobným zpracováním několika málo pasáží, které se objevily i v Tradináři. Ačkoliv je téma nově a obšírněji zpracované, styl zůstává stejný. Neokouzlil-li vás předtím, zřejmě budete mít stejné nesnáze i nyní.

Láká vás obnovit pro svou rodinu tradice nebo se o Vánocích dozvědět více z ověřeného zdroje? Pak určitě Vánoční tradinář doporučuju. A nejen tento počin, ale i předešlé dva, protože společně tvoří krásnou sbírku publikací, napěchovanou vědomostmi i zajímavostmi.

S vánočním tradinářem se naladíte na Vánoce se spoustou sněhu, přírodních ozdob, domácího cukroví a dobrot, dárků láskyplně vyrobených a promyšlených a darovaných Ježíškem. Porozumíte tradičním zvykům, které můžete začlenit do oslav s rodinou, přáteli i sousedy. A také využít klidu přírody pro svůj osobní čas, tvořit své další plány a radovat se z příchodu nového roku a světla.

Kniha obsahuje více receptů, návodů i obyčejů, ale také výklad o křesťanském příběhu adventu a Vánoc od farářky Martiny Viktorie Kopecké. Najdete zde praktické plánovací kapitoly pro tvořitelky Vánoc, návody na vánoční dekorace, ozdoby i dárky, recepty na cukroví, štědrovečerní a sváteční jídla, současná i pozapomenutá. Získáte spoustu inspirace na jedlé dárky i takové, které mohou vytvořit děti samy.

Vánoční tradinář vás provede celým zimním svátečním časem, od Dušiček v listopadu po únorové Hromnice, každá z deseti kapitol se věnuje jinému před a povánočnímu období, jeho specifické poetice, svátkům a rituálům.

Kniha volně navazuje na úspěšný titul TRADINÁŘ – rodinný a tvořivý rok plný oslav i rituálů, který získal cenu čtenářů v soutěži Český bestseller roku 2019.

Nakladatelství: Smart Press
Žánr: populárně-naučná publikace