Recenze: QUỶ (Bedřich Březina)

Pro démony neplatí žádná pravidla

Quỷ (Bedřich Březina, nakladatelství ArtPorte), horor

Za recenzní výtisk děkuji autorovi Bedřichu Březinovi.

Pokud se objeví horor z českého šuplíku, je jasné, že mi neunikne. Stejně tak i lákavě vypadající kniha Quỷ od Bedřicha Březiny. V podstatě neznámý autor představuje čtenářům svou prvotinu s vietnamskou tématikou vydanou pod nakladatelstvím ArtPorte. A jak nadšenci do hororů ví, Asiati mají fakt děsivý folklór. V následující recenzi se podíváme na to, jak netradiční dílo Bedřich Březina napsal.
Daniel Deveri navštěvuje Vietnam poměrně často, a to z obchodních důvodů. Není tak k podivu, když si z daleké země zpět do Česka přiveze místní ženu. Vcelku spokojené manželství, do něhož přivedou dceru Lien, však po několika letech dostává trhliny. Daniel při jedné cestě zpět přiveze nezvaného pasažéra. Temnou bytost zvanou Quỷ. Ta má jen jeden cíl a to škodit. Co má společného Danielovo dcera, zavřená v psychiatrické léčebně, s tímto strašlivým démonem?

Titul je rozdělený na kapitoly, jenž uvádí pouze velké písmeno a nebo datum pokud se jedná o deníkové záznamy nejmladší protagonistky. V díle se proplétají zejména tři hlavní linie, ústící do společného setkání. Quỷ kombinuje er-formu a ich-formu. Setkáváme se i s vietnamštinou ve fonetickém přepisu. Tyto věty nejsou přeložené ani jako dodatek na konci knihy, takže pro neznalé se jisté pasáže stávají tajemstvím.

B. Březina si zvolil celkem rozmanité postavy. Nevýraznější jsou manželé Deveriovy, Lien Deveriová, uklízeči z psychiatrické léčebny Šubrtková, Cafourek a trio z Vietnamu, snažící se polapit zlého démona Quỷ. Zejména české hrdiny je čtenář schopen rozlišovat díky rozličnosti. O vietnamských figurách se to moc říci nedá. Je možné, že kvůli neobvyklým jménům anebo protože je autor dostatečně nevykreslil. Přikláním se k druhé variantě.

S Lien Deveriovou prožíváme její osud skrz deníček, jenž si píše a svěřuje se mu. Desetiletá holčička je celkem zasmušilé dítě netušící, proč jej okolí nemá rádo. Nenápadně nám spisovatel předkládá, že s děvčetem není něco v pořádku, a to co ona vnímá, není ucelený pohled na věc. S Lien se dostáváme do kontaktu s uklízečem Cafourkem, jenž rád zírá ženám na pozadí a má políčeno na ředitelku ústavu. Tvoří naprosto originální dvojici se Šubrtkovou. Ta je opravdu blbá až to bolí. Žena ve středním věku nedokáže držet pusu zavřenou a chrlí jednu příhodu za druhou, kterou prožila se svým manželem nazývajícího pičusek. Nesourodou dvojici vystupující doslova ze stránek si dokážete oblíbit a Šubrtkovou tím správným způsobem nesnášet, ale zároveň i vyhledávat. V hororovém žánru je hlavně ta baba velice netradiční. Ve vrcholící části je ale naopak už moc Šubrtekové a její otravnosti.

Příběh odvíjející se na stránkách nemá originální zápletku. Ale démon dovezen z Vietnamu, kde se B. Březina nebál zabrousit k cizí národnosti, ozvláštňuje děj a dodává mu i edukační prvky zahraničních tradic a zvyků. Čtenář je postupně přesouván až do psychiatrické léčebny, kde se dominantní část knihy odehrává. Představený ústav zavání nemilosrdnými praktikami, personálem, jenž svou práci nenávidí a je téměř hmatatelné, že zacházení s dětskými pacienty není právě podle předpisů. Ale vše zůstane pouze u náznaků. Jedná se o potenciál nevyužitý nebo nadbytečný. Cokoliv tím bylo zamýšleno, se nepovedlo a koncept vyletěl z okna ven.

B. Březina začíná hororový román rozpačitým dojmem a rozpaky přetrvávají, pokud se ocitáme ve vyprávění ze třetí osoby. Pokud se autor pokouší vkládat nějakou zajímavost právě o Vietnamu, šroubuje to větami, neladící do odehrávajícího se děje. Takové poznámky pod čarou, ale v textu. Určitě by se to dalo zakomponovat šťastněji. Stejně tak jsou znatelné dialogy, postrádající život a logiku. Quỷ nabírá správné obrátky hlavně skrz deníček nebohé Lien. Ten je čtivý a ukazuje pohled na příběh z nevinných dětských očí. Březinovi se skvěle povedlo vykreslit onu mladou naivitu a názory. I když je fakt, že mu to někdy uklouzlo a desetileté slečna se vyjadřuje na svůj věk až moc přemoudřele.

Takže jaký na to mám pohled? Quỷ je celkem zdařilé dílo. Nebojí se využívat krvavé scény, aniž by smrděly samoúčelností. Děj je jasný a nepostrádá logiku. Občasné zakopnutí u postav v jednání způsobují nešťastně naspané dialogy nebo přemrštěné charaktery. Titul mohu doporučit pro všechny milovníky démonů a divných dětí.

Obálka koupající se v nachu je skvěle zvolená. Upoutává a připomíná mi to asijské motivy vybírané například pro hororové filmy.

Horror, v němž se nejstrašnější démon vietnamské mytologie dostává do Čech, aby v prostředí dětské psychiatrické léčebny rozpoutal skutečné peklo…

Vzrušující fantaskní příběh, který nepostrádá silné napětí a akci, ale ani vynikající humor, a v němž se originálně prolínají reálie, mystika i magie vietnamských horalů s každodenním pachtěním českých pragmatických měšťáčků, konfrontovaných najednou s esencí čistého a takřka všemocného zla, které přináší příchod jednoho z nejkrutějších démonů světa, mytického ďábla zvaného Quỷ.

Nakladatelství: ArtPorte
Žánr: horor
Počet stran: 191