Recenze: DINOSAUŘI — REKORDY A ZAJÍMAVOSTI (Vladimír Socha)

Kvalitní a poutavá publikace o dinosaurech

Dinosauři: rekordy a zajímavosti (Vladimír socha, ilustrace Vladimír Rimbala, nakladatelství Kazda)

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Kazda.

Jste-li milovníky veleještěrů, kteří kdysi putovali po naší zemi, tak určitě znáte spisovatele Vladimíra Sochu, který má na svém kontě již pěknou řádku knih, specializovaných právě na téma dinosaurů. Naši literární scénu obohacuje o populárně-naučné publikace již od roku 2010. Mezi jeho nejnovější patří počiny z nakladatelství Kazda — Pravěcí vládci Evropy a Dinosauři: Rekordy a zajímavosti

Už v předešlé knize nás autor přesvědčil o tom, že jeho styl je poutavý, umí o námětu mluvit zaníceně, řádně se zájmem, a přitom si udržuje odborný nadhled. Předmluvu sepsal sám, což je dle mého nejvhodnější. Představuje vám tak své dílo a přístup k tématu.

Mimo úvodu se dočkáte třiadvaceti kapitol, vhodně pojmenovaných dle specifikace dinosaurů, kterým se obsah konspekt oddílů věnuje. Schéma je prakticky shodné. V počátku každé pasáže je text, který vás uvede k látce. Následuje seznam několika dinosaurů. Vždy je k dispozici název, výskyt, rozměry i objev, bližší informace a samozřejmě autentická kresba. V závěru najdete patrně nejočekávanější část s názvem Věděli jste, že..., věnující se právě zajímavostem a rekordům. Někdy jsou zajímavosti i běžně k přečtení v textu, nebo zvlášť jako bonus. Navnadí vás kupříkladu i názvy:

• Poslední titáni
  • Soupeři velryb
  • Rytíři druhohorní éry
  • Mumie dinosauřího světa
  • Dinosauři pod hladinou
  • Dinosauři s neobvyklým životem, atd.

Ilustrátor Vladimír Rimbala ilustroval jak Pravěké vládce Evropy, tak rovněž i tento počin a je to opět pastva pro oči. Silně autentické černobílé kresby jsou velmi kvalitní podporou publikace a právě díky nim bych řekla, že je opravdu jedinečná. Ilustrátorovi se podařilo zobrazit tyto majestátné tvory tak skutečné, až vás přenese do míst, kde kdysi opravdu žili.

Kniha čítá sto osmdesát tři stran včetně slovníčku pojmů, doporučené literatury, medailonku autora a ilustrátora. Řekla bych, že na své si přijdou nejen ti, kteří se teprve otrkávají ve světě dinosaurů, ale i ti, kteří už jsou jimi dávno okouzlení. Autor má, předpokládám, aktuální informace, představuje nejen známé, ale i méně známé druhy veleještěrů. Pravda, v roce 2016 u nakladatelství Triton již vydal podobný počin s názvem Dinosauří rekordmani, ale nakolik jsou si tato díla podobná, vám neřeknu. Nemám možnost srovnání, avšak dávala bych přednost této verzi s nejnovějšími fakty a nádhernými kresbami Vladimíra Rimbala.

Obě knihy, ač pojednávají o dinosaurech z jiného úhlu pohledu, mají velmi podobné, takřka totožné grafické ztvárnění. Obálku v bílé barvě, stejný font písma na titulce a týž styl kreseb. Nejen s ohledem na podobnost bych doporučila mít je v knihovničce, obsah je velmi kvalitní a navíc ty ilustrace, to je vážně radost pohledět!

Dinosauří NEJ, která ještě neznáte. V knize se dočtete o extrémech ve světě dinosaurů – někteří vynikali například největšími a nejdelšími krky, ocasy, trupy, končetinami, hlavami, rohy, bodci, zuby, drápy a bezmála vším, na co si jen vzpomenete.

Unikátní publikaci doplňují také originální a anatomicky přesné ilustrace výtvarníka a ilustrátora pravěku Vladimíra Rimbaly, které vám představí dinosauří rekordmany jako žádná jiná kniha, která kdy byla přinejmenším v České republice vydána. Už tedy neváhejte a začtěte se do ní – zjistíte, že svět dinosaurů byl ještě více fascinující, než jste si dosud možná mysleli.

Nakladatelství: Kazda
Ilustrátor: Vladimír Rimbala
Žánr: populárně-naučný