Recenze: DARK WEB — SEX, DROGY A BITCOINY (Dominik Stroukal)

Hlubiny internetu jsou děsivé

Dark Web: Sex, drogy a bitcoiny (Dominik Stroukal, nakladatelství Grada), populárně-naučná

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Grada.

U nakladatelství Grada si vybere téměř každý. Na výběr máte od zahraniční po tuzemskou beletrii, životopisy slavných osobností, literaturu naučnou anebo literaturu faktu. Mezi odbornými tituly objevte i knihu s názvem Dark Web: Sex, drogy a bitcoiny od spisovatele Dominika Stroukala. Svým pojmenováním vypovídá naprosto přesně, o co půjde, a tak se některým z vás může v hlavě rozvířit hned několik historek, jenž se o Dark Webu tradují. Společně se podíváme, co nám autor předkládá o tématu zahaleném v tajemství s příchutí nebezpečí. O atraktivnosti publikace mezi čtenáři svědčí již druhý dotisk.

Dark Web, místo, na které se dostanete jen pomocí speciálního prohlížeče Tor. Zejména mezi dorůstající mládeží se objevují povídačky, co všechno se tam dá najít a kolik lidí zmizelo po připojení na temnou síť. Útlý svazek nám vrhá pravé světlo na dobře znějící historku a na skutečnost, co Dark Web vlastně je. Chcete vědět, co znamená Tor? Jak se obchoduje na temných tržištích? Jak se posílají drogy Českou poštou? Nebo se dozvědět pravdu o najímání vrahů či takzvaných Červených pokojích? Dark Web: Sex, dorgy a bitcoiny je unikátním a ojedinělým průvodcem tohoto fenoménu.

Dílo se rozděluje na dva segmenty - Část první: Temné příběhy a Část druhá: Temná teorie. Ještě dříve, než se začtete, čeká vás upozornění, co se na stránkách ukrývá. Samotný autor odrazuje citlivější povahy od čtení konkrétního tématu či je nabádá, aby se alespoň vyhnuli kapitole s názvem Porno: Peklo. Čtenář je systematicky seznamován se světem za virtuální oponou a postupně je na něj, zejména v prvním úseku, valeno více a více nepříjemností. Má však vždy možnost přesunout se do druhé poloviny, kde již nebude natolik šokován.

Dominik Stroukal vystavěl informace tak, aby rozuměl i naprostý laik, znalý alespoň základní práce s počítačem. První zastávkou jsou temná tržiště. Autor představuje největší a neznámější z nich jako jsou AlphaBay, Silk Road nebo Sheep Marketplace. Dále přibližuje, jakým způsobem se na nich obchoduje a jak jednoduché je si za virtuální měnu bitcoin objednat nejobchodovanější komoditu těchto tržišť a to jsou drogy. Čtenář se dozví o úskalí a dřině policistů, bojujících se zločinci i mimo reálný svět. Díky prostoru a anonymitě, kterou jim Dark Web poskytuje je to často boj s větrnými mlýny.

Dalším silným tématem je pornografie, a to zejména dětská. Nebude nikdo, jenž pod tíživými informacemi, které se dozví, neztratí naději v lidstvo. Stejně jako autor varuji před kapitolou Porno: Peklo. Zveřejněné případy otřesou i těmi nejotrlejšími, zejména zmínka o videu Destrukce Daisy. Přestože spisovatel je v tomto momentě velice úsporný na detaily... no, prosím, takové zvěrstvo už nikdy víc.

D. Stroukal však nepřišel jen děsit a ukazovat prstem co všechno je špatné a dokazovat, že Dark Web a jeho další verze je nejlepší zadupat do země. Poukazuje i na výhody surfování pomocí Toru, využívání pro sdílení informací, které jsou nám zatajované. Hlavně naťukává, jak chránit své soukromí. Protože myslíte si, že v době chytrých telefonů, domácností a bezbřehé svobody jsme vážně svobodní? A že data o nás nejsou jednoduše zneužitelné?

Téma, dotýkající špehování běžných lidí vládou a sdílení interních informací o našich osobách mi po čase přišlo hodně subjektivní, což z knihy vybočuje. Autor vybízí k opatrnosti a zároveň klade důraz na to, jakou hru s námi papaláši hrají a kdykoliv mohou například změnit režim. V době strachu a mnohých konspiračních teorií mi to nepřijde správné. Jistě by bylo mnohem údernější, kdyby se spisovatel držel objektivity s kapkou vlastní invence, jak tomu bylo po celý čas.

Dark Web: Sex, drogy a bitcoiny ale určitě doporučuji všem zajímajícím se o daný námět, ale i těm, kteří o něm mají pokřivené smyšlenky. Nejenže titul je velice edukativní, ale vyvrací pár mýtů. Určitě není od věci se dozvědět více o tom, co ve skutečnosti prohlížeč Tor je a jak se dá využít pro náš prospěch.

Dark Web je tajemné a mýty opředené místo na internetu, kde se za virtuální peníze dá koupit leccos ilegálního. Lidé si posílají poštou drogy a padělané dokumenty, nakupují ukradené kreditní karty a sledují pornografii za hranou zákona.

Dark Web však má i své světlé stránky. Ty využívají i novináři BBC, The Guardian nebo samotný Facebook pro sdílení informací, které mají zůstat utajeny. Nepředstavujte si ale nepřístupné části hlubin internetu — na Dark Web se můžete dostat na pár kliknutí myší. Bájí se, co vše se tam děje. Dá se snadno a anonymně koupit zbraň? Nebo rovnou objednat nájemný vrah? Anebo si dokonce zaplatit sledování vraždy v přímém přenosu?

Kniha je průvodcem po temné části internetu od jeho počátků po budoucnost. Ukazuje, jakým způsobem fungují pravidla mezi lidmi, kteří spolu chtějí obchodovat, ale nikdy neodhalí svou identitu. Proč se pod rouškou anonymity neokrádají a co se stane, když k tomu dojde. Proč se vládám daří tvůrce nelegálních tržišť chytat a jak se tomu tržiště brání. Co je na Dark Webu skutečností, a co naopak mýtem?

Nakladatelství: Grada
Žánr: populárně-naučný
Počet stran: 207