Recenze: 16-03-20 (Veronika Pekárková)

Lidstvo hledá nový domov

16-03-20 (Veronika Pekárková, nakladatelství pointa), young adult sci-fi

Za recenzní e-knihu děkuji portálu Palmknihy.

První knižní počin Veroniky Pekárkové, hrdé zaměstnankyně znojemského knihkupectví Kanzelsberger, vznikl původně jako povídka do soutěže pořádané na webu Knihy Dobrovský (proběhla roku 2020, téma: Poslední den na Zemi). Přestože se autorka neumístila na předních příčkách, nevzdala se a námět rozpracovala do románu. Ten posléze díky úspěšné crowdfundingové kampani u nakladatelství Pointa vyšel jak v tištěné, tak elektronické podobě, a přináší dystopickou sci-fi, která potěší zejména čtenáře Young Adult.

Nemůžete jednoduše vysypat více než čtyři tisíce lidí na povrch Marsu a nechat je hrát Kdo přežije. (citace z 28% knihy)

Edward Caston je dcerou vysoce postavené ženy ve firmě HomeSpace, jež spolu se zakladatelem Winstonem Cormacem představuje jednou z předních tváří projektu LeaveForLife. Úkolem záchranné mise je dopravit část populace na Mars, kde by měla vzniknout nová, fungující společnost. Země se totiž stává čím dál více neobyvatelnou a již brzy na modré planetě život zanikne docela.

Vstupenky na vesmírné archy však nejsou dostupné každému. Krom nezbytné posádky se celkem na palubu dostane pouze čtyřiadvacet tisíc obyvatel vybraných náhodným losem (nezáleží na věku, pohlaví, rase, zdravotním stavu, trestním rejstříku...). Eddie své místo získá skrze protekci ze strany matky, bezpečí jí to ale nezaručí. Pro většinu pasažérů je dívka trnem v oku – a pro někoho dokonce způsob, jak získat na kapitánku Caston účinnou páku.

Byť nezbytná, celá tahle situace byla genocida. Genocida zabalená do blyštivého papíru kolektivní oběti ve prospěch záchrany lidského druhu a převázaná mašlí lítostivé skutečnosti, že přece nikdo rozumný nemohl očekávat, že by se podařilo evakuovat celou planetu. (citace z 9% knihy)

Knize dominuje ich-forma minulého času (vypravěčkou je hlavní hrdinka Eward), přičemž text oživuje několik intermezz v er-formě z perspektivy některých vedlejších postav (odlišena kurzívou). Příběh se odvíjí docela pomalu: nejprve se seznamujeme s Eddie, stavem světa a způsobem života za několik desítek let; po nalodění přichází fáze objevování lodi a jejích funkcí či poznávání nových kamarádů. Děj obsahuje skoky v čase, čímž vynechává např. vývoj vztahů, rovněž dojde k očekávaným i šokujícím zvratům a poslední čtvrtina nabírá neúměrně zběsilé tempo. Otevřený konec nechává prostor pro různé interpretace.

Debut se čte překvapivě plynule, sloh je osobitý a bohatý na zajímavé fráze. Sarkastický tón spolu s mladistvým pohledem zabraňují sklouznutí k dojmu přílišné encyklopedičnosti. Naneštěstí pár autorčiných vysvětlení popravdě není úplně v souladu s fyzikálními zákony a věci často odporují logice  nerovnoměrným technologickým vývojem počínaje a nakládáním s údajně nedostatkovou vodou konče. Spousta věcí začne dávat smysl až v závěru, viz podivný losovací systém, nebo proč soběstačné lodě nemohly zůstat na Zemi (přece se na nás neřítí žádný asteroid a z hlediska vody nebo teploty na tom rudá planeta opravdu není o moc lépe).

Byla jen bolest. Zmocnila se mě atom po atomu, rozervala vazby elektronů a roztříštila je v oblak nicoty. Proměnila mě v miliony mikroskopických supernov, ve hmotu zanikající v monumentální explozi své vlastní existence. (citace ze 77% knihy)

Protagonistka Eddie působí sympaticky: odvážná, inteligentní, empatická a krapet ztřeštěná. Mimochodem je tmavé barvy pleti (což se projevuje především narážkami na otroctví v dobách kolonizace Ameriky, přezdívkou Čokoláda a vtipy na nemožnost zčervenání tváří). Autorka se pro tuto volbu pravděpodobně rozhodla, aby ve svém díle mohla předestřít pestrou škálu společenských problémů – kromě rasismu a ekologie dojde i na feminismus, systém opatrovnictví, náboženský fanatismus nebo asexualitu. Nutno podotknout, že je z textu patrná naléhavost Pekárkové o daných tématech hovořit, spíš než umělost a snaha být trendy.

Oproti hrdince se bohužel ostatní postavy zdají šablonovité a ploché. Zcela katastrofální je pak vyobrazení matky, které byste neuvěřili ani, že dělá sekretářku ve vědeckém středisku, natož aby pilotovala vesmírnou loď. Instantní zamilovanost Edward do Adriana po pár hezkých slůvkách na dobrou romantickou linku také nestačí a proces získávání si dívčiny důvěry příslušníka fanatiků Církve rovnosti pisatelka asi přeskočila skrze hyperprostor. Paradoxně nejoblíbitelnějším vedlejším charakterem se stává umělá inteligence Wasp, jejíž pichlavé vtípky ukrátí pochmurný let nejen Eddie.

Ledovce nechali roztát, produkci škodlivých plynů nesnížili, plast do oceánů házeli vesele dál a přitom se ládovali masem.

To neudělali vůbec nic?

Ale jo, něco jo. Začali vyrábět papírové tašky a ty plastové zpoplatnili.
(citace ze 33% knihy)

16-03-20 ve mně zanechal poněkud rozporuplné pocity. Vnímám talent autorky a potenciál příběhu, ale obávám se, že by si kniha zasloužila ještě trochu propracovat. Nemám pocit, že by si Pekárková dělala velké rešerše (píše kupříkladu, že budoucí generace nedokázaly syntetizovat maso, ačkoliv již existuje) a zapojovala spíše fantazii. Hodně mě každopádně bavil kontrast technologie a církve. Oceňuji i nápad a zpracování, které by mohlo k žánru sci-fi přilákat mladší čtenáře – tím samozřejmě nevylučuji, že by si titul zvládly užít i starší ročníky, jen nesmí u textu tolik přemýšlet...

Eddie žije v době, kdy se lidstvu konečně podařilo zničit si matičku Zemi pod nohama. Není to tak vzdálená budoucnost, jak si možná myslíš. Ty si dnes užíváš přírodní jídlo a v zimě řádíš v kupách sněhu, ale Eddie se musí ze Země odstěhovat, aby vůbec přežila. Jako jedna z mála dostane šanci začít nový život na té malé červené planetě za Zemí. Má štěstí, protože naprostá většina lidí bude prostě ponechána napospas pomalé a bolestivé smrti. To není příliš spravedlivé, že? Některé lidi na palubě evakuační lodi, která míří k Marsu, to opravdu hodně naštve. Tak moc, že jsou schopni zabít.

Žánr: sci-fi pro dospívající
Počet stran: 224

Logo e-shopu Palmknihy