Recenze: TŘI KŘÍŽE (Antonín Mazáč)

Jedno rozhodnutí může ovlivnit celý život

Tři kříže (Antonín Mazáč, nakladatelství Talent Pro ART)

Za recenzní e-knihu děkuji nakladatelství Talent Pro ART.

Spisovatel a bloger Antonín Mazáč se může pyšnit již šesti knihami a spoluautorstvím čtyř povídkových sbírek. Jeho dominantním žánrem jsou detektivní příběhy, autor sám o sobě prohlašuje, že je „duší i srdcem detektivkář“, a tak horor Tři kříže představuje jako „úkrok stranou“, který si přál napsat.

„Bylo až s podivem, že jsem svolil k druhému rande. Asi za to mohla moje nejstarší dcera, která mi každé ráno věnovala jeden z nepřeberné škály zoufalých pohledů.“ (str. 3)

Trojnásobný otec Lukáš Mahler se stále ještě nevyrovnal se smrtí milované manželky, na druhou stranu však cítí, že přišel čas začít znovu. Pod tlakem dětí se snaží navázat nový vztah, současně ale nedokáže svou první ženu dostat z hlavy. Ovšem když se mu doslova přes noc na zahradě objeví starobylý, hrozivě vyhlížející kamenný kříž, starosti s nuceným randěním jsou vytlačeny obavami o to nejcennější, co mu zbylo; jeho tři dcery. Aby zachránil svou rodinu, musí se on, realista a skeptik, vypořádat nejen s temnou nadpřirozenou silou, ale i vlastní minulostí a jedním temným tajemstvím. Začíná tak závod s časem, pochybnosti o vlastní příčetnosti a boj se zvláštními přízraky, jejichž existenci si Lukáš ještě přednedávnem nedokázal připustit.

„Někomu tohle může připadat jako skvěla kanada, brácho. Ale to by musel vymyslet, jak ho zalít do zalít do sto let starýho betonu a nechat to kolem něj zarůst trávou.“ (str.17)

Příběh je vyprávěn z pohledu hlavního hrdiny Lukáše Mahlera,
ich-forma je ale bohužel zároveň jedním z mála prvků, které knize dodávají na čtivosti a za něž lze autora pochválit. Přestože Mazáč není na poli literatury žádný začátečník, ze Tří křížů doslova prosakuje spisovatelova „nevypsanost“. Styl psaní je těžkopádný, umělý a křečovitý asi jako schůzky ústřední postavy s opačným pohlavím. Dialogy často doslova šustí papírem a působí všemožně, jen ne věrohodně – stejně jako přemíra metafor či podobných prvků, budící dojem, že autor uzavřel sázku sám se sebou, kolik tropů a figur dokáže vmáčknout na jednu stranu A4. Hovorová čeština nepůsobila při čtení nijak rušivě a občasné použití vulgárního jazyka relativně zapadalo do kompozice – či lépe řečeno do pokusu o ni – ovšem po jisté době hrozí, že se čtenáři zejména na jedno slovo stanou alergičtí.

„A taky tam může být něco, co žere ty zkurvený gliomový chuchvalce. Teď to stojí za dveřma, polyká je jeden za druhým a čeká, až uděláš další namáhavej krok. Čeká, až se unavíš.“ (str. 59)

Postava Lukáše Mahlera je do jisté míry prototypem antihrdiny, a to nejen kvůli jistému již zmíněnému rozhodnutí, jehož plody následně sklízí, ale i některým názorům či postojům. Nejen radikální feministky nezajásají, když Mahler „překvapivě zjišťuje, že na světě existují i chytré a vnímavé ženy“. Jeho potenciální partnerka Andrea naopak i přes – dle Mahlerova názoru – peprného způsobu vyjadřování na počátku jejich vztahu představuje klidnou, vyrovnanou sílu, jež Mahlerovi obětavě pomáhá vyrovnat se nejen s minulostí, ale i jejími následky. Ženské postavy jsou zřejmě autorovou silnou stránkou, neboť sympatie si snadno získají i Lukášova nejstarší dcera Kristýna či manželka Gábina, s níž se čtenáři seznámí jen prostřednictvím částečně retrospektivního vyprávění.

Antonín Mazáč prezentuje Tři kříže jako horor, ovšem výsledný produkt se do zmíněného žánru dá zařadit jen stěží, zejména díky téměř úplné absenci pro horor podstatného prvku – a to typické, strašidelné atmosféry, jež čtenáře donutí se alespoň trochu bát. Hororová atmosféra se, mimo jiné, ztratila v příliš rozvláčných popisech i flashbaccích či již kritizovaném roji metafor. Příběhu se, snad jen s výjimkou úplného závěru, zdaleka nedostávalo tolik napětí, kolik by bylo příhodné, a mráz po zádech mi běhal snad jen z autorova kostrbatého stylu. Za problematické lze považovat i určité mixování žánrů či pokus o psychologický román v rozvleklých, až příliš děj zpomalujících pasážích, kdy Mahler vzpomíná na svou mrtvou ženu a své rozpoložení před a během jednoho z nejzásadnějších životních rozhodnutí. Na druhou stranu oceňuji poměrně netradiční, neotřelý námět – jehož potenciál byl však z velké částí pohřben. Fanoušci Stephena Kinga či jiných mistrů hororů tak zřejmě po přečtení Tří křížů budou velmi zklamaní.

Obálku knihy hodnotím jako sice jednoduchou, avšak zdařilou: doslovná transformace názvu knihy do ilustrační podoby není téměř nikdy na škodu. Tři majestátní kříže na pozadí noční oblohy navozují tajemnou atmosféru, jež čtenáře správně naladí na hororový příběh.

Bolest, která přetrvává po odchodu milované partnerky, je dlouhotrvající. To ví moc dobře i Lukáš Mahler, otec tří dětí a člověk na prahu nového života. Nový vztah se i přes přízeň potomků zakládá křečovitě, starosti převyšují radosti. Když se mu doslova přes noc objeví vedle domu starý kamenný kříž, nemá pro to vysvětlení. S křížem ovšem přichází něco temného. Něco, co obestře jeho rodinu a dům pavučinou hrůzostrašna. Pokud chce zachránit sebe a své blízké, nemá jinou možnost než nahlédnout do nepříjemné minulosti a sáhnout si až na netušené dno psychických sil.

Nakladatelství: Talent Pro ART
Žánr: horor
Počet stran: 147