Recenze: TŘEŤÁK (Ella Fever)

Jmenuju se Michaela

Třeťák (Ella Fever, ilustrace a obálka Monika Pavlovičová, nakladatelství Pointa), LGBT

Ella Fever, vlastním jménem Alžběta, je studentkou grafického designu tiskovin. Sama o sobě říká, že začala psát, ještě než to vůbec uměla. Své příběhy v dětství diktovala své mamince, a ta je pro ni následně zapsala. Psaní považuje za způsob, jak ze sebe něco dostat, i se mnohé dozvědět. Nemůžeme se tak divit tomu, že má na svém spisovatelském kontě i přes její poměrně mladý věk několik publikací. Básnická série Bublifuk začala vycházet, když jí bylo čtrnáct let a nyní v sedmnácti byl publikován její nejnovější titul s názvem Třeťák. Ten si dnes společně představíme.

Vypráví příběh Míši, která to neměla v posledních letech jednoduché. Narodila se jako kluk, ale ve svém těle se nikdy úplně dobře necítila. Došla k několika uvědoměním, kdy jí to nejdůležitější z nich pomohlo pochopit, kým ve skutečnosti je. A to ženou. Jelikož její proměnu spolužáci ve škole dobře nepřijali, nějakou dobu tam vůbec nechodila. Nyní, o rok později, nastupuje do třeťáku. Tentokrát ovšem na novou školu, kde ji nikdo nezná a může tak začít s čistým štítem.

Kdo Míšu hned zaujme, je spolužačka Erika. Ta to ve svém životě také nemá zrovna lehké. S přísnými polskými rodiči za zády se několikrát týdně plíží ven a snaží se různými prostředky zapomenout na své starosti. Co se stane, když se jejich světy potkají? Pochopí se navzájem, nebo se jejich cesty rozdělí?

„Jasný.“ Nebudu říkat, že to pro mě nic nebylo, ale nakonec jsem to přežila. A co mě nezabije, to mě má prej posílit. Jo a taky v předstírání toho, že jsem opačnýho pohlaví, jsem něco jako odborník. Přece jen mám za sebou necelých šestnáct let praxe. (str. 54)

Děj je vyprávěn pomocí krátkých kapitol v ich-formě, ve kterých se střídá pohled Míši a Eriky. Přestože jsou každá jiná, mají toho společného víc, než se může na první pohled zdát. Kromě těchto dvou dívek se seznamujeme ještě s dalšími několika postavami. Ty hrají poměrně důležitou roli, protože se s jejich pomocí setkáváme hned s několika přístupy nejen samotným k trans lidem, ale také celé LGBTQ+ komunitě. Oceňuji, že autorka zakomponovala názory negativní i pozitivní. Jasný obrázek o tom, jak se k těmto lidem přistupuje v České republice si takhle udělají i čtenáři, kteří se o toto téma doposud nezajímali.

Co se našich dvou hlavních hrdinek týče, obě jsou velmi sympatické. Já si oblíbila hlavně Míšu, která si mě získala svým odhodláním, neuvěřitelnou statečností a dobrosrdečností. Erika na druhou stranu každému připomene, jak je důležité nesoudit ty, o nichž nic nevíme.

Jediný problém mám s žánrovým zařazením. V tomto případě to chtělo nad jeho správnou volbou více zapřemýšlet. Namísto Young Adult bych titul přiřadila do útvaru New Adult. Obsahuje několik explicitních scén a mrzí mě, že se nad vhodnějším výběrem více neuvažovalo.

Moc ráda bych řekla, že tohle byla ta nejtěžší část, ale pravdou je, že uvědomit si, že jste trans, bývá paradoxně to úplně nelehčí. Pak je tady nekončící zástup coming outů, kdy musíte všem kamarádům, rodičům a sousedům odvykládat, že jste teď jakoby holka, a taky zodpovědět všechny ty otázky, na která by znaly odpověď, dyby se ve školách o genderový identitě učilo. Možná že bych na to i já sama přišla dřív, kdyby se někdy „trans“ dostalo i do mojí sociální bubliny. (str. 105)

Ella Fever se skutečně podařilo přijít s dílem, které česká literární scéna již nějaký čas potřebovala. Nedotýká se pouze témat spojených s genderovou identitou. Taktéž ukazuje odvrácenou stránku dospívání. Protože se sama v tomto období nachází, všem problémům rozumí a umí je dát do slov. Její styl psaní je velmi poutavý, a jelikož je titul vyprávěn typickou mluvou dnešní mládeže, pomůže se do děje vcítit i čitatelům, kteří tuto část svého života mají už dávno za sebou. Ukáže vám, čím vším si většina lidí musí projít cestou za změnou pohlaví, a věřte, že to není nic jednoduchého. Už jen kvůli tomu má šanci mnoha lidem otevřít oči a po dočtení pochopíte, proč je důležité bojovat za práva trans.

Třeťák tedy můžu srdečně doporučit každému, koho by zajímalo, jaké je to dospívat v dnešní moderní době a k tomu úplně nezapadat. Může mnohé nabídnout a věřím, že si z knihy každý něco odnese. Nakonec bych chtěla ještě pochválit skvělé zpracování obálky. Ta svými barvami skvěle ladí k celému tématu a příběhu.

Jaké to je, narodit se do klučičího těla, i když jste holka? A jaké to je, začlenit se po roční pauze do středoškolského kolektivu, kde nikoho neznáte? Míša právě nastupuje do třeťáku. Podruhé. Napoprvé to moc nevyšlo. Když se po prázdninách, které strávila intenzivní prací na své proměně, vrátila do lavice, její spolužáci fakt, že jejich spolužák Michal je najednou spolužačka Míša, nezvládli. A tak to Míša zkouší znovu. V nové škole, kde nikdo neví o tom, že je trans, a kde nikoho nezná.

Ilustrátorka: Monika Pavlovičová
Žánr: román young adult, LGBT
Počet stran: 216