Recenze: TAMARA (Martina Mouseová)

Po stopách rodu Kirov

Tamara (Martina Mouseová, nakladatelství E-knihy jedou)

Za recenzní e-knihu děkuji autorce Martině Mouseové.

Debut Tamara vyšel v roce 2017. Autorka má na svém kontě již čtyři romány a na pátém momentálně pracuje. Její díla jsou plná silných, emancipovaných žen, opředených tajemstvím. Stejně tak tomu bylo i u této knihy, která se pro mě stala prvním setkáním s tvorbou Martiny Mouseové, a doufám, že nikoli posledním.

Anotace mě zaujala především výskytem historických reálií a propojením minulosti a současnosti. Zajímavé mi také přišlo spojení mrazivého Ruska s naší nádhernou Prahou a lékařské prostředí, které je mi více než sympatické.

Hlavní postavou je doktorka Tamara Michailovna Kirovová. Na začátku ji potkáváme po dokončení profesní atestace. Je jí šestadvacet let a její život by se mohl zdát téměř dokonalým. Pochází z bohatého ruského rodu, je velmi krásná a ve svém oboru má talent. Nic není, jak se zdá. Potkají ji nemalé životní kotrmelce, smrtí v rodině počínaje, stěhováním do cizí země a rozchodem s dlouholetým partnerem konče. V Praze nejdříve pracuje jako stážistka ve fakultní nemocnici, ale neumí tak dobře česky, aby jí nabídli stálé místo. Není všem dnům konec a Tamaře se naskytne pracovní nabídka, která se neodmítá. Práce na soukromé klinice jí přinese nová přátelství a zároveň může využít znalost cizích jazyků. Radost z nového místa jí však kazí její bratranec Sergej, kterému sestřenka připadá až příliš samostatná. Začíná se roztáčet zběsilé klubko událostí, které neberou konce.

Vyprávění je vedeno ve třetí osobě z Tamařina úhlu pohledu a autorka nás často nechává nahlédnout přímo do jejích myšlenek a úvah. Dějová linka se točí nejen kol ústřední protagonistky, ale také kolem ostatních Kirovů. Tato rodina hraje velmi důležitou roli a je zahalena tajemstvím, které se naše hrdinka snaží rozluštit. Tamara se v průběhu děje vydává na cestu do rodinného sídla Kirov, kde hledá odkaz svých předků a pokusí se přijít na kloub i záhadě, která se točí mimo jiné i okolo její pratety Valerie. Je tu náznak nepříliš zdařilé detektivní linky, které vyústí v jakýsi rébus, který by mohl sloužit jen jako zajímavost do rodinné kroniky. Však atmosféra rezidence Kirov je vykreslena perfektně. Odlehlá sklepení a zákoutí tajných chodeb mi naháněla husí kůži stejně jako Tamaře.

Mezi významné postavy patří: matka, strýc, bratranec Sergej, a v neposlední řadě také Richard. Je ředitelem kliniky, kde Tamara dostane pracovní příležitost. Je to mladý, nadějný lékař a je také velmi dobře finančně zajištěn. Majetnými lidmi se to jen hemží. Richard má trochu problém s matkou a bývalým zaměstnancem, ale pro Tamaru by udělal cokoliv. Tamařina matka je znázorněna trochu jako jednoduchá bohatá panička, před kterou se každý problém raději tají. Svou dceru obdivuje pro její rozhodnou a silnou povahu. Bratranec Sergej je typickou ukázkou ruského muže. Znevažuje postavení žen a bere je skoro jak podřadný druh. Všechny charaktery mi připadají býti trochu nadnesené.

Zápletka čtenáře vtáhne velmi rychle. Jedná se o mladou ruskou ženu, která však žije v Praze, a tak se s ní může snadno ztotožnit. Rusové však oplývají jinou mentalitou než Češi, což je v počinu vhodně znázorněno. V knize je patrné, že Rusky jsou mnohdy proti své vůli ovládány svými manžely a otci. V našem případě dokonce dominantním bratrancem. Hlavní protagonistce se mužská nadřazenost příčí. Bojuje s ní, a mnohdy úspěšně. Pro ruskou ženu ze šlechtického rodu je takto silná osobnost nezvyklá. Tamara však zároveň ztělesňuje i vlastnosti pro vysoce postavenou dámu typické. Kastovní systém jí nepřipadá nijak ostudný a libuje si v extravagantních předražených špercích a luxusních robách.

Někomu by mohlo vadit velké množství rychlých zvratů a příliš zdlouhavé popisy ošacení dam z rodu Kirov, jejich šperků a okázalé poukazování na bohatství a majetek. Dílo je rozděleno do několika částí pojmenovaných podle důležitých osob, které se v nich vyskytují. S tímto jsem se setkala poprvé, většinou když název kapitoly nese jméno konkrétní postavy, tak je také vyprávěno z jejího úhlu pohledu. V tomto díle je to jinak. Pořád se díváme Tamařinýma očima, pouze se v dané části setkáváme s osobou, která zpravidla obsah posouvá někam dál.

Počin je plný nevšedních motivů, jako je asexualita nebo již zmiňovaný kastovní systém v ruské společnosti. Jsou pouze nastíněny a nechávají tak prostor pro fantazii.  Jedná se o oddychovou literaturu s prvky ženského románu. Jazyk je současný a postavy hovoří spisovnou češtinou. Přímá řeč je tu občas kostrbatá a snadno můžete získat dojem, že jsou některé dialogy jako z jiné doby. To však skvěle dotváří rozdíly mezi ruskou a českou národností. Na své si přijdou i romantické duše, protože láska je tu taktéž hnacím motorem.

Na začátku jsem trochu bojovala se stylem autorky, který je sice velice čtivý, ale také trochu moc škrobený. Dějové zvraty mě však vtáhly tak rychle, že jsem hltala stranu za stranou. Nejvíce se mi líbila historie předků, nahlédnutí do života Tamařiny pratety Valerie a  neskutečná odolnost vůči překážkám naší hrdinky i její průbojnost. Není to žádný slečinka zvyklá na přepych, která se něčeho zalekne nebo jen čeká, až ji zachrání princ na bílém koni. Je to sebevědomá žena, která si jde pevně za svým, miluje lékařství a chce se mu plně věnovat. Splní se jí to? A odhalí Tamara hádanky svých příbuzných? Připravte se na trnitou cestu.

Recenzentka: Linda Dobřická

Mladá lékařka Tamara pochází z Ruska. Její rodina nedávno přesídlila do Prahy a ona se snaží nalézt odpovídající uplatnění. Když se Tamaře podaří tento problém vyřešit, nastanou další a podstatně složitější. Musí čelit svým příbuzným, řešit problematický partnerský vztah i bojovat o rodové dědictví. Tamara zjišťuje, že její rod už po staletí ukrývá obrovské tajemství.

Román se odehrává v současné Praze, v Rusku, ale také v Paříži. Děj románu líčí jak současný život, tak historické události, které současnost neustále ovlivňují.

Nakladatelství: Martin Koláček  E-knihy jedou
Žánr: historický, román pro ženy