Recenze: PŘÍPAD DĚSIVÉ MASKY (Jaromír Jindra)

Čí tvář se skrývala pod bílou kuklou?

Případ děsivé masky (Jaromír Jindra, série Vzpomínky budějovického kata, nakladatelství Lirego), historický detektivní román

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Lirego.

Českobudějovický spisovatel Jaromír Jindra nenechal své věrné čtenáře dlouho čekat a v říjnu roku 2021 přichází na pulty knihkupectví již čtvrtý díl série Vzpomínek budějovického kata. Tentokrát dílo nazval Případ děsivé masky. Recenze na všechny tři předchozí díly, Případ šíleného tambora, Případ zákeřného vyděrače a Případ mrtvé novicky, již na stránce projektu najdete. Všechny tituly vyšly pod záštitou nakladatelství Lirego.

Opět se ocitáme v 17. století v Budějovicích, tenkrát ještě bez přívlastku České. Příběh začíná na zasedání městské rady, kde se ve dveřích najednou objevuje postava v umrlčím rubáši s bílou kuklou s otvory pro oči a černým uhlem zvýrazněnými rozšklebenými ústy. Přízrak má v plánu zabít purkmistra, ale v tom mu zabrání písař Petronius. Svou oběť, ač nechtěně, si stejně ale najde. Tajemná osoba pronásledovaná Petroniem se dává na útěk. Když je ale dohoněna, je mrtva a vše působí tak, že vrahem je právě Petronius. Další neobjasněné vraždy na sebe nenechají dlouho čekat a soudce Kleineschnitzel spolu s ostatními občany mají zamotané hlavy z toho, kdo je skutečným vrahem a zda spolu všechny případy nějak souvisí.

„Já jsem nechtěl, aby se zabil,“ vrátil se zpátky skoro na začátek jejich rozhovoru. „Když jsem za ním běžel, tak jsem si myslel, že toho lotra chytím a přivedu zpátky. To abychom se všichni dověděli, kdo je to a taky proč chtěl zabít purkmistra.“ Petronius se tvářil hodně nešťastně a Kuba Dlouhý mu to věřil. Kdyby měl obě nohy zdravé a ocitl se v podobné situaci, jednal by právě tak. (str. 23)

Na začátku vše probíhá moc rychle a docela zmatečně. Po několika stránkách se ale děj vrací do běžného tempa a čtenář je vtažen do napínavého příběhu. Autor se tentokrát nevěnuje tolik dějovým linkám, ale sleduje zejména osud Kudrny a písaře Petronia. Nesmíme samozřejmě zapomenout na Katova intermezza, kde kat Franci sepisuje paměti a seznamuje nás s každodenním osobním životem se svou ženou a pacholkem Pavlem. Jak už víme z předchozího dílu, Pavel čeká na propouštěcí list, a tak je nutné, aby si Franci našel náhradníka.

„Tak přece je to pravda!“ vydechl Houska.

„Co?“ zajímal jsem se.

„Že tady máte železnou pannu…“

„Jak jsi na tohle přišel?“ zasmála se Klárka.

„Však tamhle stojí,“ a nový pacholek ukázal na zakrytou figuru. I pod plátnem se dala vytušit lidská postava.

„A co ještě se povídá?“ Pavel mi ani nemusel dávat žádné znamení, rázem jsem věděl, že Housku klidně necháme ohledně železné panny žít v klamu. Aspoň nějaký čas.

„Že v ní tajně popravujete lidi, co jsou vám nepohodlní. Uvnitř panny jsou ukryté nože, které po stisknutí pera vyjedou a probodnou toho, koho do ní zavřete.“

„A ty tomu samozřejmě věříš,“ řekl s vážnou tváří Pavel. „Potom tedy děláš dobře,“ dodal.

„Přesto…“ Houska maličko zaváhal, než dopověděl své přání: „Mohl bych ji vidět?“

Ještě dřív, než jsem mu stačil odpovědět nějakou výmluvu, která by mne právě napadla, ukročil jsem tak, abych stál mezi Houskou a dřevěnou Klárkou.

„Tak to bych ti moc neradil““ ozval se rezolutní Pavlův hlas. (str. 71)

V jedenácti kapitolách psaných v er-formě a ve stejném počtu Katových intermezz psaných v ich-formě vás čeká napětí, detektivní zápletky, únosná dávka krve, záhady, ale i ukázka opravdového přátelství, důvěry a lásky.

Oproti předchozímu dílu autor věnuje méně pozornosti soukromí Franciho a mnohem více se zaměřuje na případy, které sužují ulice Budějovic. Vyprávění je díky tomu velmi napínavé a poutavé. Jaromír Jindra na konci knihy zmiňuje, že veškeré události, o kterých píše, se opravdu staly, pouze v různých časových obdobích. Díky znalostem autora se můžeme velmi věrohodně seznámit s mentalitou dřívější společnosti. Titul tak uchvátí zejména milovníky historie. Ačkoliv sama nevyhledávám detektivní romány, tato série mě prostě baví. Historické pozadí a odhalování života kata je to, co dělá cyklus „Případů“ jedinečným oproti v dnešní době tak častým detektivkám.

Případ děsivé masky i jeho předešlé tituly bych doporučila všem, co se u knihy rádi odreagují, zajímají se o historii a chtějí se podívat pod pokličku života katů. Ačkoliv v každém díle se odvíjí samostatný příběh a knihy se dají číst nezávisle na té předešlé, určitě bych doporučila číst „Případy“ postupně od začátku. Získáte tak přehled o postavách a jejich vztazích. Navíc jednotlivé zápletky jsou zmiňovány i v následujících dílech a občas i dále rozvíjeny. Jak autor sám naznačil na sociálních sítích, můžeme se těšit ještě na dvě další pokračování a já věřím, že budou stejně kvalitní jako všechny doposud.

Na zasedání budějovické městské rady pod vedením váženého purkmistra Floriána Kudrny se mělo toho dne jednat o rozšíření staré budovy radnice zakoupením vedlejšího měšťanského domu. Ne všichni radní ale s takovým nápadem souhlasili, schylovalo se k velké hádce, kterou však náhle přerušil přízrak umrlce, mířícího s nožem v ruce k purkmistrovu stolu. Nastává strašlivý zmatek a na zemi se ocitne v krvi oběť muže skrývajícího tvář pod maskou. Duchapřítomnost si zachová jen písař Petronius, který útočníka zastaví a pronásleduje. V jedné z uliček pak městská stráž objeví Petronia sklánějícího se nad mrtvolou, která svírá v ruce děsivou masku. Je Petronius jejím vrahem? Z jakého důvodu ho tedy purkmistr ponechal na svobodě? To už ale přibývají další přepadení a mrtví. Město začíná ovládat strach…

Nakladatelství: Lirego
Série: Vzpomínky budějovického kata (4.)
Žánr: historický detektivní román