Recenze: MALÉ POHÁDKY PRO MALÉ DĚTI (Jiří Kahoun)

Jednoduché a zábavné pohádky

Malé pohádky pro malé děti (Jiří Kahoun, ilustrace Lucie Dvořáková, nakladatelství Portál), dětská literatura

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Portál.

Český spisovatel Jiří Kahoun bohužel zemřel v roce 2017, ale jeho knihy se i nadále prodávají a dělají dětem radost. Sepsal čtyřiačtyřicet krásných knih pro dětské publikum. Malé pohádky pro malé děti jsou novinkou nakladatelství Portál. Vydání vyšlo zřejmě se svolením rodiny. Jedná se o mé první setkání s autorovou tvorbou a nejen mně, ale i mým ratolestem se krátké pohádky moc líbily. Ráda vám povím víc.

Publikaci vyzdobila osobitými ilustracemi ilustrátorka Lucie Dvořáková, která má svůj vlastní kreativní styl kreseb. Jsou pestré, zvláštní a ne každému se musí zalíbit. Možná je to o zvyku, jelikož jsou méně přirozené, ale za to oplývají veselostí. Mají povětšinou zaoblené hrany, možná o něco protáhlejší končetiny, ale nám se líbily právě díky své netradičnosti. Působí milým a zábavným dojmem, stejně jako autorovy pohádky.

Styl psaní je jednoduchý. Přesně takový, jaký je potřeba u dětí, ale motivy samotných pohádek prosté vůbec nejsou a obsahují nejen poučení, ale také vtipnou pointu. S ohledem na cílovou skupinu malých čtenářů jsou příběhy opravdu kraťoučké, takže vás čeká předčítání na dvou stran a to ještě velkého tiskacího strojového písma, které se velmi dobře čte nejen v přítmí, ale je vhodné i pro první čtení. Na úvodní stránce obvykle bývá text, na druhé celostránková pestrá a veselá kresba.

Jiří Kahoun měl báječný smysl pro humor, takový šibalský, který se dětem líbí. Je takový lehce rošťácký, přitom nikoho nepohorší a výchovu vám rozhodně nepokazí. Jen dětem dejte volnost a přečtěte jim před spaním třeba zábavnou historku o ujetí vlaku nebo počkejte s králíčkem na kamaráda a uvidíte, co vyroste.

Čeká vás celkem dvanáct jednoduchých, zábavných příběhů, u kterých se může zamyslet nejen dítko, ale i dospělý. Prosté příběhy jsou opravdu vhodné pro malé čtenáře, cílově si nejsem jistá, ale já jsem titul četla s tří a půlletým a sedmiletým a oběma se pohádky líbily, i když starší se více zajímal o dění a mladší zas o kresby. Celkově hodnotím knihu velmi dobře a mohu ji doporučit i dalším rodičům. :)

Proč měl špaček špatný den? Co dovede králíček nejlépe? A co říkal děda slon? Krátké pohádky pro nejmenší vycházejí z běžných situací, které rodiče se svými dětmi zažívají dnes a denně. Berou si na paškál dětské nešvary, schválnosti, rodičovská „moudra“ a taky trochu dětskou upřímnost, která dokáže i nepříjemné věci podat úsměvně. Pohádky ve formě literární anekdoty jsou krátké, vtipné, a to pro děti i pro dospělé. Kniha je určena dětem od 2 let.

Nakladatelství: Portál
Ilustrátorka: Lucie Dvořáková
Žánr: pohádky, pro děti