Recenze: KDE JE MOJE KUŘÁTKO (Sylvie Doláková)

Dobrodružství nezbedného kuřátka

Kde je moje kuřátko (Sylvie Doláková, ilustrace Klára Kubešová, nakladatelství Portál), čtení pro děti

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Portál.

Sylvie Doláková, učitelka z mateřské školy a lektorka angličtiny pro nejmenší vyučuje u nás i v zahraničí, přispívá do odborných časopisů a píše pro malé i větší čtenáře velmi krásné publikace. Debutovala u nakladatelství Portál publikací Umíte to s pohádkou?, dále jí vyšly knihy Hravá angličtina první i druhý díl a nyní Kde je moje Kuřátko?

Ilustrátorka Klára Kubešová se zaměřila na motivy statku, a tak vám svým způsobem představí různá hospodářská zvířata v krásně barevných celoplošných obrázcích. Její kresby jsou autentické, ale svým způsobem také lehce specifické. Ovšem nic, co by děti mátlo. Jsou to jen takové maličkosti, jako například zakulacené protáhlejší čumáky u psů, roztomile kulaté hlavy jako hlávky zelí u králíků nebo sympatické, lehce se usmívající krávy. Působí to, že zvířata Kláry Kubešové mají svou vlastní osobnost a věřím, že osloví nejen malé čtenáře.

Než vám představím příběh, ráda bych vám pověděla o závěrečném návodu, který je prakticky jako bonus a běžně jej pohádky opravdu nemívají. Tento rádce pro rodiče, prarodiče, ale i učitele navádí k dalším možnostem využití publikace, jež by vás třeba ani nenapadly. Možnosti se rozkládají na několika stranách, využívají nejen samotný příběh, kdy nabádají nejen k názornému počítání, ale pracují i s eventualitou pohybových her, kreslení, nauky básně či kreativních výrobků. Tím se titul opravdu odlišuje od běžných knih. Ačkoliv někteří dospělí čtenáři jsou tvořiví a umí tedy využívat knihy i jinými způsoby, tak v tomto případě máte vše naservírováno a stačí se jen nechat vést a užívat si příjemný čas s vašimi ratolestmi.

Kde je moje kuřátko je jednoduchá pohádka, možná trochu inspirována Kuřátkem v obilí od Františka Hrubína, které jste jako děti asi zbožňovali. Dějová linie se zaměřuje na počítání a seznámení s rozmanitými hospodářskými zvířaty.

Prakticky se dílo zaměřuje na slepičku a její kuřátka, ovšem hned v úvodu slepičí maminka zjišťuje, že jí jedno její děťátko chybí! Trochu vystrašená se jej vydává hledat po statku a ptá se všech přítomných zvířat, zdali ztracené kuře neviděli. Pozorný malý čtenář ho na stránce může nezbedníka snadno objevit a putovat tak až na závěr příběhu, kde naštěstí všechno dobře dopadne.

Rozkošné a jemně emotivní pátrání po kuřátku bych doporučila dětem předškolního věku a prvňáčkům, jelikož dbá na počty, poznávání zvířat a různé hrátky. Já jsem si početla s prvňáčkem i předškolním dítkem a moc se nám kniha líbila.

Maminka slepička je smutná. Někam se jí zatoulalo jedno kuřátko. Kdepak jenom může být?!

Bohatě ilustrovaná kniha pro nejmenší, kde se děti seznamují s počítáním do deseti a s pojmenováním zvířecích párů (kočka a kocour, fena a pes, ovce a beran atd.) a jejich mláďat (kotě, štěně, jehně atd.). Akcentovány jsou v knize i prostředí, kde se zvířata pohybují (louka, stáj, dvorek, kurník atd.). Kniha navíc vede děti k vnímání detailů při hledání zatoulaného kuřátka.

Kniha obsahuje doslov, jak lze s textem a obrázky pracovat a postupně s dětmi budovat a prohlubovat obtížnost příběhu. Kniha je určena pro děti od 3 let.

Nakladatelství: Portál
Ilustrátorka: Klára Kubešová