Recenze: STARÁ FOTOGRAFIE (Ladislav Vrchovský)

Válečná tematika trochu jinak

Stará fotografie (Ladislav Vrchovský, nakladatelství Grada – Cosmopolis)

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Grada.

Ladislav Vrchovský je český novinář, kritik, divadelní publicista a v současné době hlavně politik. Spoluzakládal Společnost pro kulturu a umění v Ostravě, v jejímž čele působí od roku 1996 jako předseda. Věnuje se divadelní kritice, publikuje v Divadelních novinách. Kromě toho je také členem politické Strany zelených. Jeho nejnovější literární počin se nazývá Stará fotografie, nejedná se však o první dílo, které napsal. V nakladatelství Cosmopolis vyšla například kniha Generál Heliodor Píka a jeho vrazi.

Pokud si vybíráte publikaci podle anotace, Stará fotografie vás nezaujme. V popisu je totiž uvedeno, že půjde o životní osud přátel Bedřicha, Jaroslava a Heleny, sahající do roku 1938 a o založení organizace Obrana národa. Dalo by se tedy očekávat, že v popředí děje budou právě tři zmiňovaní kamarádi. Ale není tomu tak. Titul obsahuje hodně faktografických údajů a na samotný příběh hlavních postav se soustředí pouze okrajově.

Kniha je rozdělena na tři oddíly – Věrni zůstaneme, Válka skončila: Boj pokračuje, Stará fotografie. První úsek se odehrává za války a chvíli po ní, představuje nám princip fungování Obrany národy a odbojové protinacistické činnosti. Vystupují zde protagonisté, kteří se odboje účastnili a zároveň tací, kteří s nacisty naopak spolupracovali a donášeli na lidi ze svého okolí, mnohokrát na své sousedy i blízké. Druhá pasáž popisuje poválečná léta, kdy se k moci dostávají komunisté. Československo se vzpamatovává z války, ale čas klidu a míru rozhodně nepřichází. Gestapo se snaží dopadnout členy odbojové komunity. Také je nabídnut vhled do osudu hlavních hrdinů Bedřicha, Jaroslava a Heleny a do jejich životních změn, na něž měl nástup komunistů vliv. A konečně třetí část, po které je pojmenován celek, nás přenese do roku 1957, kdy malý Ferda objeví v kapse svého otce záhadnou fotografii. Ta nejen rodině připomene neveselé časy a dá do pohybu nečekané události. Také hlavní hrdinové dostanou se svými životy největší prostor ve třetí části

„Tady je ta fotografie,“ řekl neznámý a podával něco Ferdovu otci. „Já stojím tady úplně na kraji. Vedle mne po mé pravé ruce jsou, jak vidíte, dva chlapi. Existuje důvodné podezření, že nejméně jeden z nich se aktivně podílel na likvidaci moravské divize Obrany národa. Ta fotografie je jediný důkaz, že díky němu se hitlerovcům podařilo infiltrovat do našich odbojových jednotek. Takže ji hlídejte jako oko v hlavě.“ (str. 233)

Děj je doplněn reálnými fotografiemi různých důležitých důstojníků, generálů apod., což je rozhodně zajímavá složka, která čtení obohacuje. Zároveň je vzadu obsažen seznam pramenů, z nichž autor čerpal. Ladislav Vrchovský je novinář a na stylu psaní je to znát. Nečekejte žádná košatá souvětí, bohaté metafory a přirovnání, ale spíše jednoduchost, která má za úkol jediné – přiblížit čtenářům zvolené téma. Určitě je škoda, že se tento počin tváří jako obyčejná beletrie a není už na začátku lépe představen. Hodně čtenářů může být odrazeno tím, že nedostali příběh, který jim byl slibován, a budou zklamaní. Možná knihu ani nedočtou. Naopak milovníci období protektorátu budou spokojeni. V publikaci je velké množství jmen, různých dat a událostí, které neznalému člověku nic neřeknou, ale zájemce naopak mohou ponaučit.

Kapitoly, v tomto případě by bylo lepší je pojmenovat „mikrokapitoly“, jelikož mají někdy jen pár odstavců, a to je asi největší problém, jsou nabízeny jako pouhé střípky, které se nám skládají špatně dohromady. Často, aby začala dávat popisovaná situace smysl, musíme počkat i několik desítek stran, než se k ní spisovatel vrátí a více rozepíše příčiny a důsledky. Také velké množství jmen, hlavně z armádního prostředí, působí velmi zmateně a nesouvisle.

„Měl byste být opatrnější, mladý muži,“ oslovila Morávka starší paní, vedle které se v tramvaji postavil. „Naskakovat do rozjíždějící tramvaje je nebezpečné.“ Morávek se na ženu usmál. „Znám nebezpečnější věci, ale děkuji vám za starost,“ odpověděl a vyhlédl z okna ven. Tramvaj se blížila k Prašnému mostu, k zastávce, na které měl vystoupit. Přešel ke dveřím. Tramvaj přibrzdila u Střešovické vozovny. Vyhlédl ven. Řehák měl stát na kraji parčíku, ale nebyl tam. A pak ho zahlédl. Kolem Řeháka stáli tři muži a jeden z nich měl v ruce pistoli. Bylo zřejmé, že Řeháka zatýká gestapo. (str. 171)

Knihu nedrží pohromadě ani Bedřich, Jaroslav a Helena. Z jejich životních cest a rozhodnutí se sice dozvídáme nejvíce, nicméně okamžiků, které jim jsou věnovány, není dostatek. Dějové linky, i ty vedlejší, se na konci propojí do jednotné linie, ale vzhledem k velkému množství informací je těžké všechny události zasadit tak, aby do sebe zapadly.

Tematika, ze níž titul vychází, je určitě zajímavá. Historii naší země by měl znát každý. Jen ne každému bude vyhovovat tento formát, který je spíše pro náročné.

Publikaci doporučuji všem zájemcům o tematiku 2. světové války a poválečného období. Je nabytá událostmi a faktografickými údaji, tudíž věřím, že si najde své čtenáře. Musí po ní sáhnout někdo zasvěcený, kdo si chce doplnit historické vědomosti. Ostatní zřejmě nebudou příliš vědět, o čem se mluví a píše. A ti, co touží po klasickém historickém románu, musí hledat jinde. Já mám válečné příběhy ráda, proto nemohu toto literární dílo úplně odsoudit, nicméně přiznávám, že jsem se za celých tři sta stran nemohla do příběhu dostat a vcítit.

Zcela mimořádný příběh, inspirovaný skutečnými událostmi, nám připomíná sílu lidských hodnot a také odhodlání nepodlehnout žádnému zlu, ať už je sebevětší. Příběh Bedřicha, Jaroslava a Heleny začíná v roce 1938 v Československu okupovaném nacisty. V té době vznikl v protektorátu Čechy a Morava odboj proti hitlerovskému Německu – ilegální armáda a organizace Obrana národa. Co všechno se odehraje v životě hlavních hrdinů a jak dopadne v této nelehké době jejich přátelství? Proč v těžkých dobách často i ti nejlepší a nejvěrnější tak snadno převléknou kabát? Co dovede lidi k udávání svých nejbližších přátel, a dokonce rodiny? Rodí se velká nenávist vždy pouze ze strachu?

Nakladatelství: Grada – Cosmopolis
Žánr: historický román (na pomezí literatury faktu)
Počet stran: 304