Recenze: HACKER (M. K. Hardy)

Romantická oddechovka, která má spád!

Hacker (M. K. Hardy)

Za recenzní e-knihu děkuji autorce M. K. Hardy.

M. K. Hardy, tak zní pseudonym začínající české spisovatelky, která první román Hacker vydala v elektronické podobě samonákladem. Titul slibuje dívčí romanci ve stylu New Adult. O autorce mnoho nevíme, ale účastní se výzvy Humbook a na svém instagramovém profilu sdílí příspěvky k tématu #zivotautora. Díky této skvělé akci se dá nalézt spousta nových autorů, kteří dokážou překvapit. Stejně tak překvapuje debutem s jednoduchým názvem i sama autorka. Proč je dílo tak dobře hodnocené a co vám nabídne?

Už anotace vás předem upozorňuje, že se bude jednat o nenáročné a nenásilné romantické čtení pro dívky i ženy, které touží po oddechovce. Co kniha slíbí, to také splňuje. Vypravování v ich-formě z úhlu pohledu Jessicy je příjemné, čtivé, lehce nápaditě a nepostrádá spád. V některých chvílích je dokonce i napínavé a dramatické. Autorka se rozhodla pro jednoduchý styl psaní, který se k příběhu naprosto hodí. Je sice prostý, ale s ohledem na žánr to vůbec nevadí. M. K. Hardy si dala záležet a překvapivě se vyhnula takřka všem neduhům začínajících autorů. Nenarazíte na opakující slova, nešikovné představování či zdlouhavý začátek, snad jen ta korektorská práce by mohla být kvalitnější. Narazit se dá na slovo, které nedává smysl, a také na chybějící tečku či překlep, ale nic velkého, co by vás odradilo od čtení.

Skromný název Hacker je vlastně vystihující. Co mi tak trochu vrtá hlavou je právě knižní obálka, která se sice tématu týká, ale spíš odkazuje na jiný děj, než který očekáváte. Já osobně ji považuju za zavádějící a nevhodnou, ale to zase tolik nevadí, protože obsah vám to vynahradí.

Jessica se chystá na školu se svou kamarádkou Sárou. Přátelství je velmi reálně sepsáno, což je pro autorku plus. Ukazuje, že má trhliny a Jessie si to velmi dobře uvědomuje, přesto chce se Sárou vycházet. Je to skromná, zábavná, lehce dramatická a sympatická hrdinka, která možná nedělá všechno tak, jak by měla. Například, když se jí do notebooku nabourá cizí člověk, nenahlásí to, ba naopak si z něj udělá kamaráda a možná i víc...

Postavy jsou zajímavé, snadno rozpoznatelné a není jich mnoho, takže se neztrácíte. Dá se sice říct, že jsou prvoplánové, ale to je spíše neduh žánru než samotné knihy. Jediný problém nastává u jména Jessica, které zbytečně vyčnívá a navíc vás v prvních chvílích může zmást. Působí zavádějícím dojmem, v první chvíli jsem byla zmatená, zda se děj odehrává v České republice či zahraničí. Není přesně řečeno kde, ale česká jména, která nastupují záhy, vás z omylu vyvedou. Jessica je prakticky jediná, která má takové zahraniční jméno, ačkoliv si jeden z hrdinů nechává říkat Johny, přestože je Jan. Další přátelé jako Kristýna, Jirka či Denis už vyznívají běžněji, a proto se čtenářova pozornost upírá více k těm netradičním.

Dějová linie je jednoduchá. Krátký začátek o nadšení z přijetí na školu a poté sestěhování se brzy přelévá ve školní rok, kdy se Jessie seznamuje s novými přáteli a poznává se s Hackerem. Tito dva si nejprve píší, texty jsou odlišené fontem písma, tučně vyznačené (až na jedno opomenutí), a tak se neztrácíte. Jessie až na problém jménem Hacker čeká vlastně běžný školní rok, spousta setkání s milými i méně sympatickými kluky, návštěvy počítačové učebny či sledování seriálu Přátelé.

M. K. Hardy také zmiňuje závažnější témata, ale nezachází hlouběji, což se dá v rámci žánru očekávat. Jedná se spíše o takové emotivní zpestření. Jestli máte dost módního trendu, kdy se v každé knize objevuje prvek LGBT, tak tady ho nenajdete, což je další osvěžující fakt. Autorka se v ději hodně zaměřuje na sport, kterému se buďto aktivně věnuje, nebo si udělala kvalitní rešerše, protože vyznění je autentické. Já nejsem čtenář, který by tento zájem mohl posuzovat, ale udělalo to na mě dojem.

Ve druhé části je děj o něco dramatičtější. Nastává doba praxí, a tak Jessie odjíždí do lázní, kde se bude starat o pohybově znevýhodněnou dívku. Do stejné oblasti s ní jede i několik dalších studentů. Pátrání po Hackerovi má již užší výběr a napětí stoupá! Především když Jessie už neví kudy kam a stále se snaží přijít na to, kdo Hacker je. Tady se také velmi pěkně vybarví jeden její spolužák! Nechybí ani dramatická či vzrušující intimní chvíle. Jelikož se jedná o žánr New Adult, tak se můžete těšit i na erotickou scénu.

Možná si budete jistí dříve než samotná hrdinka, kdo je Hacker, jelikož je to trochu okaté. Ale o to vůbec nejde. Odhadla jsem, kdo to bude, ale i tak sem se po celou dobu těšila, jak příběh dopadne. Četl se mi skvěle. Jako oddechovka se vážně jednalo o velmi zábavný, příjemný a čtivý romantický debut. V rámci žánru až na maličkosti vlastně není, co vytknout. Řekla bych, že před sebou máme šikovnou autorku, která nám ještě ukáže své kvality.

Počin bych doporučila všem, kdo chtějí romantickou oddechovku ze školního prostředí se zajímavými postavami a svižným nápaditým dějem. Vzrušení i romantika mají náboj a věřím, že stejně jako mně se vám čtení na lehátko bude líbit. Mohu doporučit.

Co byste udělali, kdyby se vám někdo naboural do počítače? Hlásili byste to? Přeinstalovali celý software? No, rozhodně byste si s hackerem nezačali pravidelně dopisovat v domnění, že víte, o koho jde.

Přesně tak to udělala novopečená vysokoškolačka Jessie. Co na tom, že je ten kluk otevřený víc přes zprávy než v reálu? Jednoduše se s ním dobře povídá a neznat se je fajn. Jenže to se změní. Dopisování přestává stačit a donutit hackera, aby jí konečně řekl, kdo je, se zdá složitější než čekala. Tak složité, že se radši začne soustředit na školní praxi a svůj skutečný život. Jenže, co když se v totožnosti hackera spletla?

Žánr: dívčí román, New Adult
Počet stran: 309