Recenze: ZÁHADNÉ HLAVOLAMY PRO CHYTRÉ HLAVIČKY (Jindra Hojer)

Hlavolamy, které vám možná zlomí vaz

Záhadné hlavolamy pro chytré hlavičky Řešení hlavolamů jako cesta k logickému myšlení pro všechny generace (Jindra Hojer, nakladatelství Knihy s úsměvem)

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Knihy s úsměvem.

Když se řekne Jindra Hojer, většině lidí se s největší pravděpodobní vybaví postava z Rychlých šípů od Jaroslava Foglara. Méně z nich už ale ví, že jméno této románové postavy vybral autor podle jednoho z chlapců, kteří navštěvovali jeho skautský oddíl pražská Dvojka. Jindřich Hojer v reálném životě vystudoval chemii, napsal tři knihy a mimo práce ve výzkumném ústavu také přednášel na českých školách. Zemřel v roce 2020 v úctyhodných devadesáti šesti letech. O rok dříve mu ale ještě stihla vyjít kniha Záhadné hlavolamy pro chytré hlavičky, ve které zúročil celoživotní zkušenosti s matematikou, logikou a zálibou v hlavolamech. Titul napsal o dva roky dříve. Zakoupit si ho můžete také v limitované edici, z níž jde část výtěžku na podporu domova seniorů, ve kterém Jindřich Hojel žil.

V první části knihy najdete jak sekci matematických, tak logických úloh. Ve druhé se pak dozvíte jejich řešení (pokud není už přímo v textu u konkrétního zadání), dočtete se něco o autorově životě a odhalíte historii a hlavně návod na ježka v kleci. I když to tak může na první pohled vypadat, titul si nedává za cíl nahradit učebnici, ale naučit čtenáře logickému uvažování, kterému se nedostává takové pozornosti, jakou by si zasloužilo. A na rozdíl od matematiky jako takové potřebujeme logické myšlení všichni. Navíc dle autorova mínění bude každý, kdo si osvojí logiku zároveň i dobrým matematikem.

Matematické úlohy

• Úlohy o věku: Před šesti lety byla Marie třikrát tak stará jako Eva. Letos je Marie dvakrát tak stará jako Eva. Jak je Eva stará? (str. 18)
  • Úlohy s procenty: Když zmenším číslo a 35 %, dostanu 39. Jaké je to číslo? (str. 22)
  • Úlohy o rychlostech: Rychlík dlouhý 85 m, jedoucí rychlostí 72 km/h, přejede most za 9 sekund. Jak je dlouhý most (str. 26)
  • Úlohy o společné činnosti: Jeden pracovník vykope přípojku pro vodu za 8 hodin, druhý dělník za 6 hodin. Jak dlouho by trvalo kopání stejné přípojky při společné práci? (str. 27)
  • Egyptské zlomky: Rozložte 1 na 9 E s jmenovatelem nižším než 150. (str. 31)
  • Celočíselné řešení rovnic: Mám nádobu pětilitrovou a sedmilitrovou. Jak odměřím 64 litrů vody? (str. 35)

Logické úlohy

• Zebra: Anna, Barborka, Cilka, Dana a Eva mají své koníčky. Anna neumí plést ani háčkovat, Barborka ráda maluje, Dana také neplete, zato Eva ráda zpívá. Která z děvčat ráda vyšívá? (str. 40)
  • Algebrogramy neboli počítání pomocí písmen
  • Pyramidy alias Trojúhelníky patří mezi přiřazovací hlavolamy
Pyramida je tvořena jednotlivými kameny tak, že vrchní kámen leží na dvou spodních kamenech. Každý kámen má svoje šíslo, číslo horního kamene je dáno součtem čísel dvou spodních odpovídajících kamenů. Počet kamenů v základní řadě udává i počet pater pyramidy, která končí vrcholovým kamenem s vrcholovým číslem. (str. 59)
  • Magické čtverce: Sestavte magický čtverec se středovým polem 10 a v levém horním rohu 13. (str. 64)
  • Dvě rovnice o třech neznámých
  • Přemisťování čísel: Přenosem dvojice čísel stojících vedle sebe na konec řady uspořádejte řadu číslic 563412 do řady 123456 dvěma kroky. (str. 81)
  • Bláznivá cesta
Hru Bláznivá cesta můžeme přirovnat ke sportovní disciplíně, která se nazývá orientační běh. Závodník dostane mapu, na které jsou vyznačeny kontrolní body, a těmi musí proběhnout a žádný nevynechat. (str. 83)
  • Plnění nádob přeléváním: Najděte nejkratší cestu z výchozího stavu 8-0-0 do stavu 4-0-0 pro nádoby o obsahu 8, 5 a 3 litry. (str. 89)

Jindřich Hojer to bere pěkně od podlahy. Přibližuje, jak přistupovat k zadání samotného hlavolamu, připomíná nutnost převodů na stejné jednotky, seznamuje čtenáře s cestami, mezi kterými můžou v rámci řešení úkolu volit, a ukazuje, jak lze zadání převést do matematického jazyka. U každé z úloh tedy najdete nějaký úvod nebo zajímavost a samozřejmě vysvětlení. Nemusíte mít tedy obavy, že nebudete vědět, jak s úkolem naložit, pokud podobný hlavolam vidíte poprvé. Autor vám kromě popisu problému pomůže také s řešením několika ukázkových úloh. Plusem je také opakování, ke kterému se Jindřich Hojer v průběhu knihy vědomě uchyluje. Připomíná a tím ve vaší paměti upevňuje nově nabyté informace.

Úlohy jsou řazeny od nejjednodušších, které zvládne většina z nás, až po ty nejzapeklitější. Souhlasí tedy zmínka v anotaci, že čtenáři mohou být i děti, ovšem podle mě za předpokladu, že už jsou v matematických a logických hlavolamech zdatnější. Pokud by měl titul sloužit pro začátečníky, tak dle mého pro ty dospělé. A i tak si myslím, že budete v některých případech potřebovat ještě dovysvětlení a upřesnění z jiných zdrojů. Protože i přesto, že je autor podrobný se může stát, že se v jednotlivých postupech setkáte s matematickými výrazy, které vám mnoho neřeknou, pokud se tomuto oboru příliš nevěnujete.

Přestože se jedná v prvé řadě o čísla a neznámé, není po grafické stránce knížka žádnou suchopárnou záležitostí. Text je přehledně a nenásilně uspořádaný a po celou dobu vás provází kreslená postavička Jindry Hojera, která vystupuje v podobě přívětivého a vždy nápomocného průvodce na mnohdy složité cestě. Pro jeho znalosti a rozhled, které dál šíří bez poučování a povyšování není těžké si ho oblíbit.

Celá publikace je vyvedená v kroužkové vazbě, což pro někoho může být plusem, pro někoho naopak minusem. Z pohledu praktického využití jde jednoznačně o klad, díky kterému ji bez problému otevřete, aniž by se vám stránky samovolně přetáčely, a vy ničili hřbet nebo otevřenou dvoustranu museli něčím zatížit. Vzhledem k neexistujícímu hřbetu lze s listy manipulovat za hranici 180 stupňů bez jakéhokoliv problému. A pokud patříte mezi fajnšmekry, kteří si úkoly někam rádi berou s sebou a nejsou proti vytrhávání, budete z tohoto zpracování nadšeni. Na druhou stranu je třeba knihou manipulovat opatrně právě kvůli zvolené vazbě, která snadno způsobí pomačkání nebo natržení jednotlivých listů. Jestli se tedy počítáte mezi knihomily, kteří na knížce řeší každý nedostatek, budete k tomuto kousku muset přistupovat velmi opatrně, abyste si ho neponičili.

Záhadné hlavolamy pro chytré hlavičky nejsou žádným ořezávátkem, jedná se o vyšší dívčí. To ovšem neznamená, že byste se do nich nemohli pustit navzdory tomu, že v tomto směru netrénujete mozek denně. Právě naopak. Pokud máte chuť, odhodlání, čas a hlavně trpělivost, určitě to přinese své ovoce. Jen je potřeba knihu neodkládat po prvotním dojmu, který se může jevit horší než ve skutečnosti je, nebo při prvním neúspěchu. Myšlení bolí. Ano, bolí. A můžete si být jisti, že v tomto případě budou vaše mozkové závity pěkně potrápeny a procvičeny. Je neskutečné, v jaké mentální kondici byl autor, když cvičebnici sepisoval.

Laskominou na závěr je už zmiňovaný ježek v kleci, ale ani tady vám nedá autor nic zadarmo. Návod je opět formou hlavolamu, kdy do postupu musíte správně zakombinovat vynechaná slova. Teprve potom se doberete kýženého výsledku. Kromě toho se dočkáte také vyprávění o životě J. Hojera. Jedná se ale jen o střípky, které působí spíše jako výňatky z deníku psané jednoduchým jazykem, nebo doslovný přepis audiozáznamu se všemi hovorovými nešvary jako jsou výplňová slova (příslovce, zájmena) apod. Přestože se díky tomu nedá upřít autenticita zážitků smutný i veselejších, textu by z pohledu jazyka určitě neuškodilo stylistické učesání.

Minusem je bohužel nesoulad obsahu s číslováním stran. V tomto případě zaúřadoval nějaký šotek, jelikož podle obsahu  začíná úvodní slovo na straně 4, ale reálně se jedná o stranu 8. Nejde se ale ani řídit tím, že jsou všechny strany posunuty o čtyři. Např. hlavolam Tři svíce faráře Šimerky začínají o dvě strany dál než by měly, naopak legendárního ježka v kleci najdete na straně 138, přestože obsah uvádí 142. stranu. Naštěstí publikace není tak obsáhlá, abyste se s tímhle nedostatkem nevypořádali.

Komu bych tento jinak povedený titul doporučila? Všem, kteří chtějí prověřit svoje znalosti a schopnosti, zvídavým čtenářům pracujícím na seberozvoji, milovníkům hlavolamů, kteří hledají stále nové výzvy, studentům chystajícím se na přijímací zkoušky nejen z matematiky, ale také z testu studijních předpokladů (např. zebru při jejich procvičování určitě uvítáte), dětem s matematickými vlohy a v neposlední řadě fanouškům Rychlých šípů.

Knížka, kterou ve svých 94 letech napsat Jindra Hojer, jehož jméno určitě znáte díky postavičce z Foglarova komiksového seriálu Rychlé šípy a který byl jejím reálným předobrazem, je plná logických a matematických úloh a má za cíl zábavnou formou naučit čtenáře logicky myslet.

Čtenářem mohou být děti i dospělí. Jak uvádí maďarsko-americký matematik George Pólya, i řešení matematických a logických problémů je umění praktické, kterému se učíme stejně tak jako například plavat, lyžovat a nebo chodit – tím, že danou činnost vykonáváme a zkoušíme. Námitka, že na výuku logického myšlení je dostatek času až v pozdějším věku, neobstojí. Stejně bychom mohli scestně tvrdit, že na učení se chodit, plavat atd. je dost času v pozdějším věku. Ale s jejich učením se začíná prakticky po narození. Začněme tedy s učením se logickému uvažování včas! Mezi logikou a matematikou platí, že jedna bez druhé nemůže být. Každá kapitola obsahuje popis a návod, jak hlavolam řešit, dále cvičný příklad s řešením a řadu cvičných příkladů. Knížkou provází Jindra Hojer v kreslené podobě a radí vám, jak které úlohy efektivně řešit.

Závěr knihy je věnován samotnému Jindrovi Hojerovi, který v několika etapách přestaví významné okamžiky svého života – jak veselé, tak i ty méně veselé až smutné.

Nakladatelství: Knihy s úsměvem
Ilustrátorky: Hana Krauseová, Julie Floriánová