Recenze: NEBE NEBO (Petr Neckář)

Psychedelický trip, na kterém největší drogu skýtá láska k životu

Nebe nebo (Petr Neckář, nakladatelství Pointa)

Za recenzní e-knihu děkuji nakladatelství Pointa.

Petr Neckář se prý dal na psaní především kvůli nadměrnému přemýšlení... Když totiž hodí svůj niterný proud vědomí na papír, vše hned působí utříděněji. Ona moudra pak dychtí předávat dál, někomu zpříjemnit den, možná i otevřít oči. Momentálně přebývá v Centru meditace a přírodního učení Sklenářka, kde poznává sám sebe a rozvíjí spirituální praxi. Jeho prvotina 3IN Intuice Instinkt Inspirace vyšla samonákladem v roce 2015 a představuje autobiografický příběh s fiktivními prvky o obyčejném muži, který prožije neobyčejné věci  což víceméně platí i pro autorovu druhou knihu Nebe Nebo.

Jak říká Paulo Coelho: „Když něco opravdu chceš, celý vesmír se spojí, abys to mohl uskutečnit.“ A také že se našla spousta dobrých duší, jež vložily svou víru (a pár peněz) do Neckářova projektu u nakladatelství Pointa. Na karmickou odměnu naštěstí nemusí čekat do příštího života, vytoužená novinka vyšla letos v srpnu.

„Mysl vládne zvláštní mocí udělat nám ze života nebe, nebo peklo na zemi. Rozhodnutí pro jedno nebo druhé je jen na nás.“ (citace ze 4% knihy)

Jobbi kdysi chytře investoval do kryptoměn a mohl mít až na stará kolena vystaráno, nebýt hýřivého stylu života. Předposlední bitcoin raději utratí za žetony do oblíbeného kasina, kde pravidelně mastí poker s vůdcem místních kriminálních živlů Ty Wogem, jemuž mimochodem za zády klátí dceru Aiko. Když se mu úplnou náhodou drsného gangstera podaří oškubat do posledního centu, netuší, že jeho sok už v hlavě osnuje krutou odplatu.

V opojení z výhry se Jobbi na cestě domů střetává s tajemnou Mayou, která mladíka kromě procházky po lese vezme i na výpravu do hlubin vědomí a během pár hodin naprosto překroutí jeho hodnoty a pohled na svět. Setkali se před chvílí, ale jako by se znali od počátku věků! Před Jobbim se rázem otevírají nové možnosti... jenže v zádech má dvě najaté vražedné gorily.

Mohl čekat, jestli bude mít kliku, nebo sáhnout po klice a otevřít dveře. (citace z 60 % knihy)

Vyprávění se odehrává v er-formě minulého času a imaginární kamera (snímající jak vnější, tak vnitřní procesy) se zaměřuje zejména na ústředního hrdinu, přičemž scéna sem tam přepne i na některý z vedlejších charakterů, což umocňuje čtivost a vytváří celistvější obraz. Neckář používá hravý, místy zvukomalebný jazyk, rovněž disponuje nevídanou schopností asociace, a díky tomu zvládne probrat kvantum témat, aniž by text ztrácel smysluplnou návaznost.

Na škodu jsou pasáže s mnoha jednoduchými větami za sebou, nesjednocená spisovná a nespisovná čeština v projevu té samé postavy či nezřídka haprující interpunkce. Děj má kniha velmi slabý, táhnou ji především dialogy. Vsuvky minulých událostí (tzv. flashbacky) mohou být matoucí. Absurdní situace přispívají k humoru, na vážnější notu zabrnkají existencionální úvahy. Cizí výroky autor nezapomíná ozdrojovat (čerpá z Alana Wattse, Bashara skrze Darryla Anku, Hakuri Murakamiho, Václava Havla a dalších).

„Baví nás zapomínat, kým jsme. A ještě víc nás baví znovu objevovat. Proto jsem říkala, že je k popukání, jak jsou někteří ztracení. Jsou součástí kosmického vtipu, ale mají málo důvtipu, aby se mu ze srdce zasmáli, málo snahy, aby jej pochopili.“ (citace z 9 % knihy)

Jobbiho poznáváme jako nenapravitelného ničemu
, proutníka a flákače, který by zasloužil pár facek – a na těchto základech se dá skvěle stavět. Maya postupně strhává ztrouchnivělé podpěry narcismu a egoismu, kultivuje chlapcovu osobnost dle svých měřítek, jež v sobě mají cosi z buddhismu i způsobů indiánských kmenů. Jejich vztah by se dal definovat dvěma rovnoběžkami: mají k sobě vážně blízko, ale protnou se až v nekonečnu... Linka Aiko oproti tomu řeší problémy s otcem a hledání vlastní nezávislosti, Ty Wogo zase bojuje s černým svědomím a je postaven před volbu mezi rodinou a byznysem.

Sakra čakra, život je prazvláštní hra. Dlouhodobá událost předem nejistých výsledků. Situační komedie par excellence. Hrc prc. Je úplně jedno, jestli vyznáváme zen, jsme za zenitem, či se ženeme bůhví kam, všichni se více či méně snažíme pochopit její pravidla a podle nich se přizpůsobit tak, aby se nám pokud možno hrálo příjemně. (citace z 29 % knihy)

Já (coby zarytý fantasta) beletrii ze života příliš nevyhledávám, ale když mě něco osloví, ráda udělám výjimku. A tato kniha spadá přesně do kategorie podivností, pro kterých občas sáhnu. Spíš než děj mě bavil sloh a poselství, kromě Coelha mi titul připomněl Jíst, meditovat, milovat nebo Tuláka po hvězdách, nicméně žádné drastické změny na svém dosavadním přístupu nepociťuji.

Že je svět multidimenzionální kino, každý okamžik znamená příležitost a lidé ve skutečnosti sní svůj život..? Záměr Neckáře tkví v nalezení ztracené bytosti a ukázání jí správné cesty – jenže pokud tyto věci považujete za „ezokydy, pravděpodobně pro vás příběh bude pouze zábavnou jednohubkou; a pakliže se v nich vyžíváte, snad se stane Nebe Nebo vaší osobní Biblí, kde se budete při každé frázi rozplývat blahem. Zkrátka se jedná o záležitost vkusu, rozhodně však patří k těm povedenějším kouskům z Pointy.

Pokoj, klid, lásku a nerušit. Jobbi ví, co chce.

Touží po nějaké hormonálně harmonické, mentálně vyvážené ženě, která by jej udělala šťastným. Jenže i přes masku věčného pohodáře občas mívá nepříjemnou potíž vydržet sám se sebou. Zatímco se touží cítit dobře, některé myšlenky jako by nebyly zaměřeny na spokojenost, vyrovnanost a vůbec celkovou pohodu. Často jej naopak přimějí ke špatným rozhodnutím.

Sakra čakra, není tedy divu, že se jednoho dne vše kolosálně zvrtne a věci udělají nepěkný kotrmelec. Když se mu do cesty připlete kosmická Maya, z jejíchž očí vychází hluboký klid i rozverná hravost, nemá tušení, že řetězec překvapivých událostí promění jeho život v pořádné dobrodružství.

Podmanivý příběh je napsán hravým jazykem, na kterém si čtenář s chutí smlsne. Pravděpodobně mu však nenávratně změní vnímání.

Žánr: esoterický román
Počet stran: 320