Recenze: MEXABO (Kristýna Sládečková)

Zábavná i nebezpečná exkurze do vzdálené galaxie

Mexabo (Kristýna Sládečková, nakladatelství Pointa), sci-fi parodie

Za recenzní e-knihu děkuji nakladatelství Pointa.

Kristýna Sládečková pracuje jako redaktorka a copywriterka, do toho spravuje literární portál Knihomam (letos nominovaný na cenu Magnesia Litera) a po více než dvaceti letech psaní do šuplíku se vydává s kůží na trh. Autorčina prvotina O jezerní víle Elišce (2019, Powerprint) se nese v pohádkovém duchu, zatímco její druhý kousek Mexabo z dílny nakladatelství Pointa cílí již na dospělejší čtenáře a prý jde o jakousi parodii na sci-fi.

,,Utíkáme z planety na hraně ekologické katastrofy... na místo, kam jsme naházeli svoje haraburdí. A oni si myslí, že jsou to dary.“ (citace ze 7 % knihy)

Tým profesora Ivana Polovodiče učinil nevídaný objev
– a že je objekt POL1905 vlastně červí dírou, tunelem vedoucím do jiné galaxie, hrdě přednesl i na konferenci v Novém Mexiku. Jenže nikomu jinému se průlet tělesa tam a zpátky nepodařilo zopakovat... A hrdinové se tak namísto věhlasu dočkali výsměchu a diskreditace. Přesto se rozhodli ve výzkumu pokračovat, avšak po nějaké době pobytu na vesmírné stanici zjišťují, že Země má svých problémů dost, a pokud nepřijdou s nějakým důležitým poznatkem, nikdo se nebude namáhat dopravit je domů.

Když posléze partičku kosmických odpadlíků kontaktují mimozemšťané a pozvou je na výlet do galaxie Mexa, neodmítnou. Konečně mají naději získat důkazy potřebné pro splnění mise! A třebas si užijou i trochu legrace... Anebo taky ne. Profesorův dozimetr zachycuje na cizí planetě podivnou radiaci, každou chvíli se krajinou prožene smrtící bouře a v noci nesmí (pro své vlastní dobro) vycházet ven. Co se to sakra děje?! A jsou ještě vůbec hosty, nebo se z nich stali zajatci?

,,Možná jste o tom neslyšeli, ale my pozemšťané trpíme problémem, který se nazývá zvědavost. Jestliže nám někdo něco tají a my se to chceme dozvědět, uděláme pro to všechno.“ (citace z 23 % knihy)

Knihu provází er-forma minulého času, přičemž vypravěč zprostředkovává vše, co vidí a vědí ústřední postavy. Sloh působí prostě a svižně, občas ho bohužel zbrzdí smršť informací. Do nudné přednášky z fyziky mají nicméně tyto pasáže daleko, neboť jsou prošpikované vtipnými hláškami (leckdy naoko) nechápavé lidské posádky. Děj odsýpá s minimem hluchých míst, notná dávka absurdity zajišťuje překvapivě jednoduchá a kreativní rozuzlení zdánlivě zapeklitých zápletek.

Při tvorbě ekosystému a civilizace planety Mexabo si Sládečková bezesporu vyhrála, přesto své fantazii nepopustila uzdu naplno – tamní obyvatelé v mnoha aspektech připomínají naši rasu (vzezření, chování, struktura společnosti). Nejvýznačnějším rozdílem jsou každopádně čichové receptory Mexabanů a jejich schopnost dorozumívat se prostřednictvím záření. Také dojde na opravdu povedený motiv, kdy sice mimozemšťané roky monitorují Zemi, ale vyvozují naprosto mylné závěry (např. když napíšou skupince vědců dopis v čínštině, poněvadž je to přeci nejpoužívanější lidský jazyk).

Jakkoliv různorodý se Polovodičův tým jeví, ve skutečnosti ztělesňuje všemožné stereotypy. Ivan sice rozumí kvantové mechanice, zato vztahy, sociální interakce a projevy citů jsou pro něj velkou neznámou. Jeho asistentka Pavla Opičková nevyniká krásou ani bystrostí (do programu se dostala hlavně díky naplnění genderových kvót), i přes svou naivitu však umí být empatická a nápomocná. Oba patří k zástupcům národa českého, doplňují je švédský ,,erasmák“  Olaf, finský alkoholik Jussi a syn španělského mafiána Luis. Mezi charaktery funguje chemie a kolize jejich osobností se postará o spoustu veselých situací a slovních přestřelek. A co teprve, když se k bandě připojí robot Mí2718, jehož program má sice za úkol sloužit lidem, ale účel podle něj světí prostředky. Mimochodem to, že mluví hlasem Enriqua Iglesiase, ještě neznamená, že umí i zpívat...

,,Ale robot musí udělat vše proto, aby člověka ochránil. I když to znamená, že mu způsobí bolest.“ (citace ze 40 % knihy)

Já jsem se při čtení bavila, ale že by ve mně text vyvolával výbuchy hurónského smíchu, to opravdu ne.
Knihu hodnotím jako vítané zpestření české scény, naneštěstí se mi dostala do ruky ve stejné době jako série Legie (Kotleta & Sněgoňová), kde se humor navíc snoubí s parádně propracovaným univerzem, takže moje dojmy z Mexaba byly poněkud zastíněny.

Titul má velkou šanci zalíbit se fanouškům Stopařova průvodce galaxií nebo Červeného trpaslíka, pro milovníky klasického sci-fi bude spíše oddychovou literaturou. Coby nenáročná jednohubka vykouzlí úsměv na tváři a ukrátí dlouhou chvíli i čtenářům mimo žánr, ale (červí) díru do světa pravděpodobně neudělá.

Dva Češi, Fin, Švéd a Španěl se sejdou na vesmírné stanici, aby zkoumali červí díru. Ale hned první objev je průšvih. Když pak nešťastná pětice zdiskreditovaných vědců opravdu objeví novou galaxii, nikoho to nezajímá. Praštěný profesor Polovodič a jeho doktorandka Pavla, syn mafiána Luis, alkoholik Jussi a erasmák Olaf tak přijímají pozvání mimozemské civilizace a na planetu Mexabo se vydávají na vlastní pěst. Jenže vše je jinak, než očekávali, a vesmírná exkurze se krátce po příletu mění v boj o život. Ještěže se jim dostane pomoci od citlivého robota Mí2718, který umí zazpívat všechny písně od Enriqua Iglesiase.

Humorné sci-fi, ve kterém se partička zdiskreditovaných vědců náhodou dostane do daleké galaxie. Nečeká je však žádná pohodová návštěva, ale pořádné drama.

Žánr: sci-fi, humor
Počet stran: 171