Recenze: VYMAZLENÉ VRAŽDY (Milan Skála)

Když to má vrah promyšlené

Vymazlené vraždy (Milan Skála, nakladatelství Golden Dog)

Milan Skála se živí jako účetní poradce se specializací na nemovitosti. Vystudoval Fakultu žurnalistiky Univerzity Karlovy a postgraduálně následně patentové právo, obecné právo a ekonomii. Protože kriminalisté běžně tvrdí, že dokazování bývá náročnější než najít vraha, snaží se ve svém detektivním debutu ukázat, jak těžké může být hledání důkazů pro usvědčení předem jasných viníků. V publikování není žádný nováček, má za sebou několik uznávaných publikací v oblasti daní či odborných článků. V druhé polovině roku se čtenáři můžou těšit na jeho další literární počin. Tentokrát se ale bude jednat o sci-fi s názvem Jednou se to stane.

„Přesnost, pečlivost a odpovědnost, to jsou hesla na erbu mojí firmy. Plán vraždy, má lásko, nota bene tvojí mrňavé manželky, vyžaduje totéž plus krapet umění. Vše se musí tvářit dokonale. Položky jsou věrohodné, správně umístěné, levá a pravá strana účtu souhlasí, audit nic nezjistí, ale ve skutečnosti je to úplně jinak. Přesně tím se živím, miláčku. Vytvářením fiktivní skutečnosti.“ (str. 60)

Titul se skládá ze tří krátkých detektivních povídek zasazených do hlavního města Prahy. V každé z nich sledujeme, jak se 1. oddělení pražské kriminálky, přezdívané mordparta, snaží usvědčit viníky těch nejhorších zločinů: vražd. V tom, kdo tato zabití spáchal, mají naši vyšetřovatelé ve většině případů jasno. Jak to těmto pachatelům dokázat, je už o něco těžší oříšek.

Morální kodex:
Bolek Adamczyk, známý úchyl zneužívající děti, je nalezen mrtev. Policie si je vrahy jistá. Oba tito podezřelí mají přirozeně neprůstřelné alibi. Major Tomáš Uc potřebuje případ uzavřít co nejrychleji. Rozhodne se proto využít laskavosti, jež mu dluží bývalý major Jan Krupa, a dá mu za úkol, aby jejich alibi vyvrátil. Z počátku jednoduchý úkol se však s postupem času stává čím dál tím složitější…

Mohla bych vás milovat:
Zavražděnou Janu Horvatovou nalezne ráno po návratu ze služební cesty manžel. Kromě toho, že byla v době vraždy nahá, byly také její končetiny přivázány k čelu postele červeným šátkem. Tato poloha naznačuje, že si těsně před smrtí pravděpodobně užívala zvrhlých sexuálních hrátek. S kým je ovšem prováděla a kdo ji zavraždil, je pro policisty stále záhadou. Podaří se jim případ vyšetřit, nebo si tentokrát vrah vše dobře spočítal?

Vědma:
1. oddělení pražské policie se v této závěrečné povídce snaží přijít na to, kdo zavraždil Václava Antoše. Byl jedním ze tří majitelů a jednatelů společnosti vlastnící pozemky a střelnice. Všechny, kteří se na případu podíleli, zaujalo nejvíce to, jak byl dojednaný přechod podílů mezi společníky. Ten totiž napomohl ke třem vyšetřovacím verzím. Každá z těchto verzí zahrnovala jednoho, či dokonce oba zbývající společníky, manželský pár Zikových. Jak bude policie postupovat, když všechny důkazy začnou svědčit proti Ditě Zikové, ale její verze událostí přivádí vyšetřovatele na možnost, že by vrahem mohl být někdo úplně jiný?

„Jsem zmatený,“ řekl, když se znovu postavil. „Co se tu děje?“
„Máte vraha, to se tu děje. A důkazy jsou tak průkazné, že soud rozhodne o vině na první stání. Gratuluji.“
„Vrahem má být kdo?“
„No přece já!...“ (str. 138)

Jednotlivé povídky jsou vyprávěny vhodně zvolenou er-formou. Čtenář díky ní není ovlivňován subjektivními pocity vypravěče a má možnost si nad jednotlivými případy zapřemýšlet sám. Nicméně je znát, že se jedná o autorův debut. Dialogy v některých momentech působily až moc strojeně a v ději se střídaly vleklé pasáže s těmi, kde se naopak najednou musíte zorientovat v obsáhlejším počtu informací. V povídce s názvem Morální kodex se děj zničehonic posune o tři roky dopředu, aniž bychom byli předem varováni. Nepozorného čtenáře to může dost zmást, což si u finálního rozuzlení samozřejmě nikdo nepřeje.

Vymazlené vraždy bych doporučila spíše nenáročným čtenářům, kteří si v tomto žánru chtějí přečíst něco krátkého s objasněným koncem. Náročnější čtenář by určitě nemusel být spokojený s jemnou zamotaností příběhů a výše zmíněnými vleklými pasážemi. Osobně hodnotím titul jako průměr, který sice nepřekvapí, ale rozhodně neurazí. Autor má dobré nápady, a pokud zapracuje na jejich přenesení na papír, budeme se mít v budoucnu jistě na co těšit.

Kdo zabil známého pedofila, policie už zjistila. Podaří se jí to však prokázat?
Kdo znásilnil a zavraždil mladou ženu?
Specialistka na balistiku zastřelila svého obchodního partnera, jenže o tom vůbec neví…