Recenze: TAJEMSTVÍ OBSIDIÁNU (Petra Martišková)

Fantasy pro dívky

Tajemství obsidiánu (Petra Martišková, nakladatelství CooBoo), fantasy

Za recenzní výtisk děkuju autorce Petře Martiškové.

Známá česká spisovatelka Petra Martišková, zaměřující se na dívčí romány, vydala svůj nejnovější počin u nakladatelství CooBoo. Překvapením není jen změna nakladatelství, jelikož obvykle vídáme její tituly u nakladatelství Alpress, Akcent či jako v případě pohádek u nakladatelství Brána. Pokud se však nepletu, jde o první fantasy, na které se autorka vrhla. Jedná se o první díl paranormální romantické série, plné tajemna, démonů a jejich lovců...

Petra Martišková je zkušená spisovatelka. Na svém kontě má již jednadvacet knih a s textem rozhodně pracovat umí. Nezklame ani slovní zásoba či autentická atmosféra. Čtivý příběh se totiž odehrává v Praze, na prestižní střední škole, kde studuje i ústřední protagonistka Anna Zapská. Proti své vůli na stejnou školu přichází také démon Damien, jehož přinutil otec hledat právě v dané lokalitě lovce démonů. Jak již podle anotace víme, tak tím je nicnetušící Anna.

Mladá Anna, které je přezdíváno Ans, žije pouze se svým dědečkem, dle ní staříkem. Společnost jí dělá především tedy on, jeho kamarádka bylinkářka Mona, zasvěcená do taje, a také trenér bojového umění. Mezi vrstevníky se Ans baví především s Jasmínou a Alexem, kteří jsou vykreslení jako běžní teenageři. Jelikož je dědeček přísný, Ans si příliš neužívá radovánek dospívání, ale zato tvrdě trénuje, o půlnoci sbírá byliny a míchá masti.

Pozvolný začátek nenabízí příliš akce, ale zato mají čtenáři možnost dostatečně poznat ústřední protagonistku. Ans je vlastně obyčejná dívka, o to více vám bude sympatická. Překvapující pro náročnější čtenáře mohou být účelové zvraty, na které v dílech populární autorky nejsme zvyklí. Například když je Anna propuštěná na večírek, překvapivě to nějakým způsobem zařídila její kamarádka, ale jak se nedozvíme. Ans se takových zábav obvykle neúčastní a dědeček dbá na vše, dokonce dělá už během prvních kapitol scénu kvůli jízdě do školy, ale najednou je povoleno jít na párty v kampusu, a to i v nočních hodinách. Bohužel se nejedná o jediný účelový krok.

Ačkoliv je Damien nejmladší syn démona, už v úvodu svým bouřlivým nesouhlasem může někomu připadat jako teenager. Jeho chování není příliš dospělé, rád se předvádí, což může čtenáře stejně tak zaujmout jako odradit. Annin charakter je nejvíce uvěřitelný. Ona sama sice dělá chyby, ale jako pubertální dívku ji nejen dokážete pochopit, ale také jí je odpustíte.

Kámen úrazu spočívá spíše ve vedlejších postavách, kdy je nejméně věrohodný dědeček. Je to tím, že je zahalen rouškou tajemství, nebo někdy unáhlenými, až přílišnými reakcemi? I když ji prarodič hlídá po celou dobu jako oko v hlavě a vyšiluje kvůli tomu, když chce jet ráno do školy s kamarádkou, pak mu po velkém odhalení vůbec nevadí, když Ans sama uteče a nedá nikomu vědět, kam jde. Stařík tedy neví, kde se nachází, ví, že je v nebezpečí, ale přesto si v klidu v křesle čte Vojnu a mír. Na jednu stranu je tedy přehnaně starostlivý a bazíruje na maličkostech, na druhou je velmi laxní a vlastně vůbec neinformuje Ans o hrozbě, které má čelit. Hrdina tedy působí spíše jako senilní zmatkař, na jehož názor se spoléhat příliš nedá. Mona, stejně jako stařík, je hrdinkou spíše do počtu, obvykle působí tito dva dojmem velkých pozorovatelů, kteří si sice špitají, ale nic nedělají. A pokud ano, jsou jejich rozhodnutí unáhlená. Ani je kupříkladu nenapadne prověřit novou lokalitu, než tam vnučku přesunou, když jde do tuhého. A to by oba měli být, co se týče démonů, zběhlí a informovaní.

Jelikož podle anotace je již vlastně všechno řečeno, víte, kdo je démon, kdo je lovec a že se jedná o fantasy svět démonů, a už vás vlastně nemá mimo směru děje co překvapit. To je trochu škoda. Příběh je sice pod rouškou tajemství, ale tajemno příliš nepůsobí.

Pozvolná milostná linie je o něco odlišnější, než ji známe z autorčiných předešlých dívčích reálných romancí. Hrdinové nemají tolik prostoru, aby se poznali. Sice spolu tráví čas, ale autorka se zabývá spíše eskapádami s Ans než těmi společnými. Jejich vztah tak nějak začíná spíše na vlně okouzlení a náročnější čtenář jim sílu lásky nemusí plně věřit.

Co se týče námětu fantasy, tak svět není plně představený. Zřejmě proto, že se jedná o první díl, nám toho autorka mnoho nepředvedla a informace jsou spíše kusé. Námět není nijak originální, protože knih ve stylu démoni a jejich lovci jsou v zahraničí běžné a i k nám, pokud se nepletu, jich několik v rámci překladové literatury v rámci žánru pro dospívající dorazilo. Nápad s obsidiánem se mi velice líbil, jelikož mám ke kamenům slabost, i jeho účel byl poutavý.

Tajemství obsidiánu bych doporučila spíše nenáročným cílovým čtenářkám. Ač román Tanec v srdci, který nedávno vyšel ve druhém, modernějším vydání, byl schopný uspokojit i touhy náročnějších a starších čtenářů, tak tohle není ten případ. Chcete-li fantasy, romantiku a prostě teenagery, kteří v závěru zažívají akční fantasy, tak věřím, že zážitek bude zajímavý.

Jak autorka exceluje, co se týče reálných dívčích romancí, tak tady mám dojem, že snad dílo psal někdo jiný. Mám od Petry Martiškové načteno už několik knih, které jsou výborné a moc jsem si je užila, ale o této nevím, co si myslet. Překvapivě jde spíše po povrchu a obsahuje hodně účelových berliček, ke kterým se spisovatelka běžně neuchyluje. Je to změnou žánru, nebo jsem od počinu očekávala něco víc? Netuším, ale i žánr mám načtený, a bohužel dílo hodnotím skoro jako slabší průměr. Nejsem sice cílová čtenářka, takže to také může hrát roli, ale young adult fantasy a paranormal romance jsou mým nejoblíbenějším čtením. Od autorky jsem zkrátka po báječném Tanci v srdci očekávala mnohem víc.

Soukromá elitní škola v Praze. Dívka, která nemá tušení o svém předurčení. Kluk ze starého královského rodu démonů. Osud, kterému se nedá vyhnout… První díl české fantasy, který si nemůžete nechat ujít!

Sedmnáctiletá Anna žije se svým poněkud podivínským dědečkem vcelku normální život. Právě vstupuje do závěrečného ročníku střední školy a jediné, po čem touží, je zdárně udělat maturitu. O temném světě, jehož je řízením osudu součástí, nemá nejmenší tušení, dokud se jí na zádech neobjeví podivné znamení. Damien pochází ze starého královského rodu démonů a ani trošku se mu nelíbí otcův příkaz – má předstírat, že je středoškolským studentem, aby našel nebezpečného zaklínače. Dosud nezasvěcený nepřítel zatím nemá o svém osudu tušení a jako jediný dokáže démony zabít. Navíc se prý ukrývá mezi studenty prestižní školy v Praze. Damien ho touží rychle najít, zlikvidovat a zmizet. Věci se však zkomplikují. Dokáže se postavit své rodině i zažitým tradicím? A tuší vůbec, kdo je ta dívka, do které se zamiloval? Tajemství obsidiánu je první díl plánované young adult fantasy trilogie zkušené české autorky.

Nakladatelství: CooBoo
Série: Tajemství obsidiánu (1.)
Žánr: fantasy pro dospívající