Recenze: PŘÍBĚH O ZTRACENÉ CESTĚ (Olga Chmurovičová)

A co když tu nejsme sami?

Příběh o ztracené cestě (Olga Chmurovičová, nakladatelství KKnihy)

Za recenzní e-knihu děkuji nakladatelství KKnihy.cz

Příběh o ztracené cestě je debutem české spisovatelky Olgy Chmurovičové. Autorka přichází s nápadem, že vedle lidské populace přeci od pradávna musí žít nějaké další bytosti. Kde jinak by se vzaly všechny ty legendy, báje a mýty?

Kniha přináší dobrodružné vyprávění o životě mladého elfa, který se z bezpečného útočiště v hloubi oceánu poprvé vydává na souš mezi lidi. Lidi, před kterými se svět elfů snaží celé generace ukrýt. Lidi, kteří elfům ještě nikdy nepřinesli nic dobrého. Bude to tentokrát jiné, nebo se potvrdí jen to, co elfové už dávno vědí, že lidé jsou sebestředná a nespolehlivá stvoření?

Daerr je mladý elf, který právě ukončuje svůj teoretický výcvik a je na čase, aby se pustil společně se svými vrstevníky do praxe. Niamo jim předal všechny své bohaté zkušenosti, nastal čas se postavit reálnému světu. Daerr je navíc se svým kamarádem Skaanem vybrán pro plánovanou výpravu na souš. A tak sledujeme výpravu až do Vlčích hor, kde se elfové žijící na souši snaží už dlouhá léta najít ztracenou cestu do Zeleného dolu, kde těží pro ně nezbytné měsíční kameny.

Dobrodružství elfů je psáno v er-formě a je rozděleno do čtyřech částí. Vyprávění není monotónní a čte se velice dobře. Nenásilně se v něm střídají úhly pohledu více postav, takže díky tomu má čtenář vždy ucelenější představu o dané situaci. První polovina knihy má sice pomalejší tempo, avšak druhá polovina to čtenáři vynahradí, jelikož má opravdu rychlý spád a je o mnoho akčnější. Nicméně některé čtenáře by mohl pomalejší rozjezd odradit.

Styl psaní je velice příjemný, obzvláště skvěle je vykresleno prostředí a celkově stavba světa je zvládnutá na jedničku. Je to sice na úkor akce a větší rozvětvenosti děje, nicméně ve druhé polovině se vyprávění opravdu zrychlí a společně s tím i stoupne napětí. Postavy jsou uvěřitelné, barvité, jako čtenář jim prostě fandíte a nejraději byste se na cestu za dobrodružstvím vydali s nimi.

Daerr je elf, který touží po poznávání a nemůže se dočkat velkého světa, o kterém doposud jen slyšel. Je milé pozorovat kontrast mezi Daerrem a jeho učiteli, kteří už o světě něco vědí a mladším elfům s respektem předávají zkušenosti. Postupně tak čtenář může sledovat, jak mladík během událostí, které ho na souši potkají, dospěje. Zbrklost, nadšení a naivita se proměňují ve větší rozvahu a poznání, že věci nejsou černobílé.

Na chvíli se odmlčela a pak dodala: „Jenže, Daerre, děti to mají jednodušší. Provedou něco, dospělí je vyplísní nebo jsou potrestané, a tím to skončí. Ty už se trestu bát nemusíš… ale za všechno své jednání, za všechny své chyby – a jejich důsledky – poneseš odpovědnost. Ty chyby poneseš v sobě, budou s tebou až do smrti… a nikdy tě neopustí – to vědomí, žes byl možná příčinou něčího neštěstí.“ (str. 25)

Bavilo mě, jak si autorka pohrála s vytvářením světa a jeho fungováním. Stejně tak mě bavily postavy a jejich přirozenost. Jediné, co bych vytkla, je rozložení akce během vyprávění. Začátek byl pomalejší a konec naopak trochu překotný, ale jako celek se mi dobrodružství elfů a lidí opravdu moc líbilo.

Na příběh se dá jistým způsobem nahlížet i jako na zrcadlo nastavené lidem. Jedná se o vyprávění s poměrně jednoduchou dějovou linkou, ale díky postavám a moudrosti, která je tu ukrytá, si ho užije každý, kdo rád tráví čas na dobrodružných výpravách a má chuť na nějakou méně náročnou, avšak skvěle zpracovanou fantasy. Vhodná je tak kniha pro všechny, kteří s fantasy začínají, nebo pro ty, kteří hledají v rámci žánru nějakou oddechovější četbu.

„Svět kolem nezměníš. Můžeš změnit jen sebe. Jen nad sebou máš moc. O sobě můžeš rozhodnout, čím budeš, čím se staneš, co po sobě zanecháš.“ (str. 343)

Co se týče knižní obálky, tak ta zaujme na první pohled. Les s nádechem tajemna k příběhu skvěle sedí a celý ho krásně dokresluje.

Recenzentka: Veronika Nováková

Napadlo vás někdy, proč se v lidských bájích všech civilizací a dob objevují postavy víl, čarodějů, nymf a vodníků? Kam se poděli všichni ti skřítci a permoníci, kteří našim prapředkům tu a tam zkřížili cestu? Kde jsou obři a trollové, draci a mořští hadi? Žili snad kdysi nebo fantazie lidí všech kultur jednoduše nemá hranic? Proč jsou si ty příběhy ale tak podobné?

Pojďme se vydat do světa oněch prastarých bytostí, do světa úzkostlivě skrývaného lidským zrakům. Podívejme se na jejich tajuplný život očima mladého elfa, prožijme s ním jeho nelehký výcvik a vydejme se s ním na strastiplnou cestu, kterou stejně jako tisíce jiných před ním musel podstoupit ve snaze zachránit svůj rod. Na cestu, na konci které se bude muset chtě nechtě spojit s tím, koho se nejvíc obává. S člověkem.

Nakladatelství: KKnihy.cz
Počet stran: 351