Recenze: KHAAR VZDORUJÍCÍ (Roman Turčany)

Warhammer po česku?

Khaar vzdorující (Roman Turčany, nakladatelství Fantom Print), fantasy

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Fantom Print.

Roman Turčany psával povídky již během studia na střední škole, ale jeho texty se zatím hromadily v šuplíku. Tvorbě se naplno odevzdal až po ukončení základní vojenské služby, kdy se účastnil nejrůznějších literárních soutěží, výrazněji se však neprosadil. Aby načerpal inspiraci, procestoval polovinu Evropy s batohem na zádech – a úspěch se dostavil, v roce 2009 obsadil v Ceně Karla Čapka druhé místo právě s románem Khaar vzdorující! Nebo alespoň s jeho první verzí, kterou posléze upravil, rozšířil a s níž v roce 2016 debutoval.

Chaos je v nás všech. Stále nás pokouší. Nutí nás nebo si nás uplácí, jen ať přejdeme na jeho stranu. Když by nás získal, donutil by nás páchat zlo a šířit zkázu. Ale nikdo mu naslouchat nemusí. Záleží na každém zvlášť, jak mu bude vzdorovat.“ (str. 263)

Království čekají těžké časy. Na severu se shromažďují divošské hordy, okolními lesy se prohánějí bestie. Schyluje se snad k dalšímu krvavému střetu v neutuchající válce lidí proti silám Chaosu? To má zjistit Khaar, velitel Jestřábů. Spolu se svým vojskem elitních bojovníků byl vyslán na misi... ze které se neměl nikdy vrátit.

V hrdinově nepřítomnosti se trůnu skrze vraždu krále a sňatek s princeznou Eleanor chopil hrabě Kruber. Učinil tak zaslepen touhou po moci a stále přehlíží nitky, co z něj dělají pouhou loutku svého komplice Rowngirda, šamana spřáhnutého s Chaosem. Když se Khaar konečně dostává domů, nic už není jako dřív. Všechno mu vzali, zbývá jediné – pomsta. A bestie v jeho nitru, kterou doposud zvládal jakž takž držet na uzdě, nezadržitelně přebírá kontrolu...

„Téměř celé vojsko v království přísahalo věrnost králi. Téměř celé…“ nechal Khaar vyznít nedokončenou větu.

„Jen jestřábi chrání tuto zem,“ dokončil větu Melk.

,,I proti samotnému králi, bude-li třeba.“ (str. 54)

Vyprávění se odehrává v er-formě minulého času a kromě hlavní linie zaměřující se na Khaara dostáváme i několik střípků z bojovníkova mládí (tzv. flashbacků), klíčových událostí formujících jej v to, čím je nyní. Prostor se rovněž najde pro vsuvky antagonistů plánujících zkázu světa či vzpouru vedlejší postavy, intrikánského sluhy starého krále. Pakliže se však sejde více důležitých charakterů ve stejné pasáži, vypravěč nezastává úhel pohledu jedné z nich, nýbrž líčí myšlenky a pocity všech zúčastněných, což může spolu s občasnou retrospektivou vést ke zmatení čtenáře. Obzvlášť v ději ženoucím se rychlostí rozzuřeného monstra, které právě zavětřilo pach čerstvého masa...

Po jazykové stránce je text veskrze jednoduchý a přímočarý. Sem tam praští do očí nějaké to opakující se slovo nebo chyba, jež proklouzla sítem korektury (jsi se, pohl atd.), přesto se jedná o čtivou záležitost plnou zvratů a akce. Originality kniha bohužel příliš nepobrala a spíše než k vysoké fantasy má blíže k brakové literatuře, to ale nutně neznamená, že by byla špatná.

Turčany se netají obdivem k odkazu R. E. Howarda a Khaar si s legendárním Conanem vskutku mnoho nezadá. Tělo samý sval, se zbraněmi v rukou tančí se smrtí a představuje spíše antihrdinu než dokonalého protagonistu bez jediného šrámu na cti. Temnota, jíž se vytrvale vzpírá, ho činí zajímavou a plastickou postavou, umožňuje vývoj jeho charakteru.

Jakkoliv komicky působí trio záporáků, nelze jim upřít osobitost a těžko soudit, který z nich je vlastně ten nejhorší. Hrabě, protože zradil krále i svou zemi? Šaman, jenž to celé zosnoval? Nebo snad chudák princezna, jíž pokřivil mysl nátlak nepřítele a proměnil ji v šílenou, krutou zrůdu? Proti nim každopádně Khaar nestojí sám, ještě se kolem ochomýtá Bič Spravedlnosti, břitmistr (cosi mezi špehem a zabijákem). Kdysi byl vyslán, aby bývalého vládce zabil, leč nakonec vstoupil do jeho služeb. A nový pán se mu ani krapet nezamlouvá...

Sečtělým fantastům neunikne, že román jako by vypadl z Warhammer univerza – ještě štěstí, že na Chaos a bestie nemá společnost Games Workshop copyright. Autor při tvorbě nicméně využívá pouze pár opěrných bodů, jinak si razí vlastní cestu. Připravte se na přehlídku nestvůr, od starých známých upírů přes animální mutanty až po nemrtvé v sedlech démonických ořů... Krev teče proudem a do stran odletují vyvržená střeva, takže nic pro slabší povahy.

Khaar se zapojil do krvavé řeže na jednom konci tábora, kde nebylo mnoho Jestřábů, a širočinami utínal bez milosti hlavy, údy, páral břicha a přetínal páteře. Cákance jasně rudé krve létaly na všechny strany a Bestie se radovala. Byla ve svém živlu, škubala Khaarovi každým nervem, ovládala jeho mysl a potlačila zdravý rozum. (str. 20)

Navzdory zběsilému tempu a mírné překombinovanosti mě titul bavil a jako oddychové čtení funguje velice dobře. Dokáže vtáhnout do děje, ale nějaký hlubší dojem pravděpodobně nezanechá.

Svěží vítr na scénu Khaar vzdorující možná přinesl v době svého vydání, dnes však už tento směr poněkud vyčpěl. Jestli ale máte rádi Conana, Warhammer, Warcaft, Joea Abercrombieho nebo se vám třebas líbili Fletcherovi Nespasitelní, mohla by se vám do vkusu trefit i Turčanyho prvotina.

Khaar je velitelem té nejelitnější jednotky království – obávaných Jestřábů. Jeho odvaha a síla jsou legendární, láska k mladé princezně dojemná a věrnost zemi neochvějná. Proto musí zemřít. Protože spiklenci chtějí celou zemi ponořit do stínu a přivést její obyvatele na oltář temných bohů.

Ovšem zbavit se Khaara není tak jednoduché. Tam, kde ostatní umírají a ztrácejí naději, Khaar se teprve probouzí. Protože i on v sobě má prastaré zlo; Bestii, která si žádá krvavé oběti nevinných a před kterou se budou muset sklonit barbarští Seveřané i civilizovaní zrádci. Jim všem – a také řadě bestií a démonů – se Khaar hrdě postaví. Jenže dost možná bude právě jeho vítězství znamenat větší temnotu než smrt…

S Khaarem přichází do české fantasy nový svěží vítr – nebo také krvavá bouře, protože Khaar nezná kompromisy ani slitování. Jeho nepřátelé možná slouží zlu, ale ani oni nejsou připravení na ničivou sílu, kterou vypustili do světa.

Nakladatelství: Fantom Print
Rok vydání: 2016
Počet stran: 304