Recenze: ELIÁŠ MEZI PIRÁTY (Veronika Krištofová)

Pirátské dobrodružství s dávkou mytologie pro holky i kluky!

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Epocha.

Počin vznikl jako společný projekt spisovatelky Veroniky Krištofové a ilustrátorky Jany Moskito neboli Jany Komárkové, které vás odkazují na své stránky Besedárium.cz. Dozvíte se, že se zabývají interaktivními a hravými programy pro žáky mateřských, základních a středních škol. Mají pedagogické zkušenosti, ale vychází i z dramatického a literárního umění. Podle autorek kniha představuje půvabný a bohatě ilustrovaný příběh plný dobrodružství na moři, ke kterému si můžete pořídit i pexeso se stejnými motivy. Co vlastně dílo nabízí?

Eliáš mezi piráty (Veronika Krištofová, ilustrace Jana Moskito, nakladatelství epocha), knížka pro děti

Grafické zpracování je už na první pohled opravdu působivé. Ilustrace jsou ve stejně malebném stylu jako titulka. Kam dětské oko pohlédne, takřka všude jsou kresby. Někdy následují dvě strany pouze s textem, ale za nimi opět děti uvítá velké kreslené vyobrazení děje. Aby byly pro cílové čtenáře přehlednější postavy, jsou formou ikon zobrazené na předních i zadních stranách publikace. Ke všemu některé kresby obsahují také popisky, takže malí čtenáři přímo vědí, oč se jedná, a je jim to snadno vysvětleno. Ilustrátorka Jana Moskito má opravdu talent a dokáže se vžít do dětského světa a pirátský svět jim nápaditě a zajímavě předvést ve vší parádě. Věřím, že stejně jako mě, i dospělé její um okouzlí.

Vypravování v er-formě je již od prvních vět čtivé, lehce květnaté a působivě popisuje nejen děj, ale také prostředí, emoce či myšlenky. Silně je vnímána také atmosféra a Eliášova touha patřit mezi piráty. Někdy děj prolíná text v odlišném fontu písma, poukazující na píseň či dopis.

Zdroj. archiv recenzentky

„To dá rozum, že před sny se neutíká. A já si jdu za svým.“ (str. 12)

Dílo čítá osmnáct kapitol a epilog, které cílové čtenáře zavedou do míst, která jsou působivá a stejně tak i nebezpečná! Ústředním hrdinou je sympatický a odvážný Eliáš, který se vbrzku stane tím správným přítelem na cestě za dobrodružstvím. Hned zkraje se k němu přidává také Angelika, jejíž tatínek je samotný kapitán Flint. Jenže se mu ztratila, a tak spolu s Eliášem vyráží na cestu, aby svého otce našla. Povede se jí to? A co mezitím všechno zažijí?

Angelika a Eliáš nemají ani tušení, co všechno na ně ještě čeká. Třeba setkání se žralokem či Sirénou! Dokonce i dospělý pirát jménem Kreveta, který na děti tak nějak dohlíží, má namále. A co když je čeká návštěva ve světě samotného Neptuna pod vodou, kde se bude závodit na mořských koních? Když se na moři rozpoutá bouře, je třeba jí také čelit. Jestli mají vaše děti chuť na napínavé dobrodružství s mytologickými prvky a zaujaly je takové literární zážitky, budou naprosto nadšené.

Je vidět, že autorka Veronika Krištofová ví, kam až v takovém dobrodružství může zajít a jak zaujmout a stimulovat dětskou mysl. Její příběh je zábavný, vábivý a opravdu nápaditý, takže se děti rozhodně nudit nebudou. I já jako dospělá čtenářka jsem byla pobavená a překvapená, kam jednotlivé kroky směřovaly.

Pestrou a návykovou dětskou publikaci mohu doporučit dětem od osmi let, které láká pirátský život a mořské dobrodružství. Touží-li setkat se s vodními příšerami a objevovat tajemné krásy i naději na dně moří, určitě se budou skvěle bavit. Dokonce kniha skrývá nejen zábavu, ale i poučení.

Eliáš má velký sen. Chce se stát námořníkem.

Jenomže hubenému klukovi ze sirotčince, který ještě ke všemu nemá pravou ruku, práci na lodi nikdo dát nechce. Když ale v přístavu potká Angeliku, dceru obávaného piráta, neváhá ani vteřinu. To je přece ono! Zkusí to u pirátů! Spolu s Angelikou, kuchařem Krevetou a s „domácím mazlíčkem“ Sultánem se vydá na dobrodružnou mořeplavbu. Mají za cíl jediné – najít Angeličina otce, kapitána Flinta, který před časem zmizel během hrůzostrašné bouře.

Vydejte se na nebezpečnou výpravu plnou zrádných hlubin, kde vám do cesty vstoupí nejedna mořská nestvůra, která všechno pořádně zašmodrchá. Podaří se Eliášovi překonat všechny překážky a kapitána Flinta zachránit?

Napínavý příběh pro všechny holky a kluky od 8 let.

Ilustrátorka: Jana Moskito
Žánr: pro děti a mládež