Recenze: TEN DRUHÝ (Jiří Pešaut)

Každý hřích vás jednou dostihne

Ten druhý (Jiří Pešaut, nakladatelství Talent Pro Art

Za recenzní výtisk děkuji autorovi Jiřímu Pešautovi.

Jiří Pešaut vystudoval strojírenský obor, cestu k literatuře si stejně našel. Nejprve trochu oklikou jako zaměstnanec městské knihovny, později už jako autor povídek a básní. Své pokusy publikoval na literárních serverech i časopisecky. Ve volném čase se zajímá o divadlo, film, lukostřelbu a rybaření. V roce 2020 vydal u nakladatelství Talent Pro ART psychologický román s kriminální zápletkou Ten druhý, který si blíže rozebereme.

Příběh nás zavádí do života Bernarda, kterému nikdo neřekne jinak než Ben. Svou vitalitu pomalu zabíjí nenaplněným životem a zdroj obživy má v drobných podvodech. Při jednom takovém podvodu mu osud přivede do cesty prostitutku Katku, která také nemá na růžích ustláno. Jak kdyby se v tu chvíli jejich problémy začaly vzájemně potencovat. Cítí v sobě spřízněné duše, ale nepředvídatelné okolnosti jejich cesty rozdělí. Dovede je osud opět k sobě?

Vyprávění se odehrává v současné České republice na území Prahy a malé samoty s názvem Zapomnění. Jedná se o místo, kam se Ben rozhodne ukrýt před světem, protože jeho hříchy mu začínají přerůstat přes hlavu a doufá, že na místě, kam rád jezdil za svým dědou, najde vnitřní zklidnění a zároveň objeví sám sebe. Retrospektivní střípky nám dokreslují okolnosti, kterými si Ben a Katka prošli a jež formovaly jejich osobnosti. Nabízí se nám prostředí prostituce, squatu, ale i tajuplné přírody.

Sedl jsem si na zem, s rukama opřenýma o ohoblované dřevo, s čistou myslí. Měl jsem dojem, že mě olše k sobě volá. Její vůně skrze mne prostupovala a já se té kráse naplno oddával. Dech se mi zpomalil, srdce se ztišilo. Připadalo mi, že mé ruce, můj dech, prkna a vše kolem jedno jsme. Znovu jsem se propadal do dávné minulosti. Do času letních prázdnin, slunka, borůvek a malin. (str. 56)

Autor nám prostým vyprávěním a jednoduchou stylistikou odhaluje vnitřní sílu hrdinů a zkouší, jak obstojí jejich charaktery. Nicméně svědomí se neošálí a může začít dělat velké problémy, na což brzy přijde i Ben. Nahlížíme do jeho nitra a myšlenkových pochodů, což vytváří psychologickou linii knihy. V druhé rovině můžeme na příběh pohlížet jako na kriminální.

Velký problém začíná v okamžiku představování postav. Může být obtížné ztotožnit se s hrdiny, pokud nám jsou jejich problémy naservírovány hned v začátku. Konkrétním případem je Katka, u které se hned v úvodu dočkáme klišé, kdy holka s vyznamenáním, ale těžkým rodinným zázemím žila ve squatu a dobrý pasák ji z tohoto marasmu dostal. Nejdříve mu stačil sex jednou měsíčně, ale postupně to přerostlo v regulérní prostituci za byt a stravu. Rozhodně nepopírám, že se tyto věci dějí, jen způsob podání čtenáři činí text velmi povrchním, neuvěřitelným a nedůvěryhodným.

Celý počin je prošpikován velkou melodramatičností, důrazem na srdceryvné scény a okořeněn sebezpytujícími myšlenkami vlastního pokání. Dramatičnost je posunována osudovými větami typu „jenže to netušil(a), co ji čeká...“ a přemírou interpunkčních znamének. Kniha obsahuje řadu gramatických chyb, namátkou blíská (str. 198), tak s jim zdrhnul (str. 203), na vždy (str. 201).

Ten druhý má reflektovat, jak naše neuvážené činy dovedou zamotat přítomností a jak nevhodné rodinné zázemí do určité míry determinuje naše další směřování. Ezotericky laděný čtenář si přijde na své s objevováním vlastního já a silou přírody.

Nemohu se ubránit pocitu velké plytkosti s uměle našroubovanými dialogy a zvláštním vývojem hrdinů. Nepřirozeně zakomponované náhody všeho druhu a vypravěčský trysk nedají prostor pro rezonanci ve čtenáři. Vadila mi řada „prorockých“ sdělení a mysteriózních prožitků. Věřím, že kniha může zaujmout svou kriminální zápletkou, ale pro čtenáře náročnější literatury, případně ty, kteří oceňují literárně dobře zvládnuté texty, dojde k velkému zklamání.

Objektivně nedokážu vyzdvihnout možné klady tohoto románu, avšak nepopírám, že své čtenáře může mít. Zvolený jazyk je opravdu jednoduchý a děj plyne rychle. Za sebe tuto knihu nemohu doporučit, protože se nedomnívám, že by měla nějaké literární kvality, o které byste byli jinak ochuceni.

Hlavní hrdinou knihy je Ben, drobný zlodějíček, kterému záhy vstupuje do života mladá prostitutka. Oba chtějí zásadně změnit své dosavadní životy, ale okolnosti je donutí se neustále skrývat před minulostí. Od té chvíle čtenáře čeká příběh plný akce a dějových zvratů. Ben odjede do osady Zapomnění, do míst, kde občas trávil šťastné chvíle dětství u svého dědy. Retrospektivní návraty odkrývají Benovi cestu k sebepoznání a určitému souznění s přírodou. Ale zdá se, že ani to nemusí stačit k vyrovnání se s rozporuplnou minulostí. Tím spíš, když se na scéně objeví Ten druhý…

Nakladatelství: Talent Pro ART
Žánr: psychologický román
Počet stran: 210