Recenze: TANEC V SRDCI (Petra Martišková)

Jiskrná romance pro dívky i ženy!

Tanec v srdci (Petra Martišková, nakladatelství Alpress)

Za recenzní výtisk děkuji autorce Petře Martiškové.

Populární spisovatelka dívčích románů Petra Martišková, také známá jako „novodobá Lenka Lanczová“, se rozhodla pro nové vydání románu Tanec v srdci, a to v modernějším pojetí. Kniha vyšla poprvé u nakladatelství Petra v roce 2006 a nyní se čtenářky mohou těšit titulem z nakladatelství Alpress!

My už jsme měli možnost představit vám několik působivých autorčiných děl, která se nejen vyrovnají zahraničním young adult a new adult, ale dokonce je i předčí. Mezi námi doporučovanými naleznete knihu Sázka na lásku, Léto s frajerem, Útěk za láskou, Léto v síti, ale také pohádky O nezbedné čertici, Hejkalka, Hastrmanka Evelínka a zlatá rybka

Vypravování je jednoduché, svižné a přesně takové, jaké od new adultky očekáváte. Autorka má obsáhlou slovní zásobu, umí pracovat s textem a snadno navodí atmosféru i vzrušující napětí, které čtenářky udrží při čtení. Příběh v ich-formě vypráví ústřední hrdinka Lucka, která působí o něco starším dojmem díky poutavé mluvě či použitým frazémům, které jsou známější spíše starší generaci než té netflixové. Ač se Petra Martišková snažila dnešním teenagerům přiblížit, není to natolik autentické, což ale vůbec nevadí, protože styl psaní naopak přitáhne starší osazenstvo, a tak má kniha širší záběr čtenářů.

Premiantka Lucka má nejlepší průměr na celém gymnáziu, což je asi jediné minus, které jí lze vyčíst, jelikož je to už takové klišé, jak působí dokonale. Čtenáře si získá především svou prořízlou pusou. Na to, že vypadá jako lesní žínka s blond vlasy, zelenýma očima a sto padesáti osmi centimetry, tak se rozhodně nikoho a ničeho nezalekne a dokáže říct svůj názor, někdy až pěkně zostra! Nepotkáváte se jen s Luckou, ale celou její rodinou. Rodiče jsou zaneprázdnění workoholici, kteří na ni příliš nedbají, a starší sestra má dva malé čerty, kteří jsou opravdu temperamentní a občas je toho na ni moc. Na Lucku tedy nezbývá nikomu čas, ale tahle holka už je zvyklá a poradí si sama.

Její život se změní ve chvíli, kdy ji sestřina kamarádka přemluví, aby tančila s její taneční skupinou. Talentovaná Lucka to ale nebude mít jednoduché. Ve třetím ročníku na gymnáziu to není žádný med, zvlášť když má v zádech arogantní spolužačku, a navíc jí leze na nervy jeden čtvrťák. Ten kluk ji neskutečně vytáčí, ač zřejmě patří mezi ty nejhezčí na škole a možná v celém městě. Radost pohledět, jaký je to fešák, jenže od prvních chvil se tihle dva mohou sežrat... Jejich hádky a vtipné urážky jsou pořádným zpestřením po celý román!

Lucka není jediná zajímavá postava. Hrdinů je požehnaně, ale jelikož jsou snadno rozlišení a jejich charaktery vystupují do popředí, vůbec jsem se neztrácela a předpokládám, že ani vy nebudete mít žádný problém je rozeznat. Petra Martišková umí vytvářet živé a upřímné charaktery, věříte jim jejich osud a jsem si jistá, že stejně jako já jim budete držet pěsti.

Milostná linie ve stylu new adult se tedy nezaměřuje pouze na nevinné polibky, ale dočkáte se i něčeho mnohem více intimního. Máte se tedy nač těšit, jelikož hrdiny čeká ještě mnoho překážek, pádů a eskapád, než najdou to pravé. Romantika a láska nejsou tím pravým hnacím motorem, tím je právě napětí, vzrušení, a dokonce hašteření, které bývá hodně zábavné. Humor je kvalitní součástí a věřím, že stejně jako já se budete při čtení usmívat. Dokonce se jedná o víc než jeden milostný příběh, ač ten druhý je spíše skrytý a upozaděný, tak určité tušení mít budete a nakonec pravda najevo přece jen vyjde.

Jediné, co vám může vrtat hlavou, jsou některé prvky zobrazující spíše komunistickou dobu. Jedná se o bramborové brigády, které v dnešní době již nejsou aktuální, ale přitom o nich hrdinka hovoří. Takových maličkostí je tam několik. Pokud knihu čtete jako oddechovku, prostě je přejdete, náročnější čtenář se nad nimi zamyslí, ale vlastně děj nikterak nekazí. Spíše jen dávají pocit, že autorka smíchala román z tehdejší doby s nynější. Zmiňují se i moderní elementy, jako například Netflix, některé filmy či seriály, mobilní telefony, ale beztak mám pocit, že první vydání bylo v jiném, avšak neméně kvalitním pojetí.

Tanec v srdci, onen název se netýká jen romance, ale také taneční skupiny a jejího snažení. Magika Pavlov má totiž v úmyslu všem vytřít zrak. Povede se jim to? Jelikož příběh není jen o romantice, líbilo se mi, jak bylo sepsané i samotné taneční zkoušení či soutěže. Byla jsem poměrně zainteresovaná a zajímalo mě, jak to všechno dopadne. Což jak mi ozřejmila spisovatelka se můžete dočíst v románu Léto s frajerem! Na táboře se právě objevuje Lucka a Rob a všichni jsou jejich společností opravdu okouzlení. Určitě doporučuju, jakmile dočtete Tanec v srdci, sáhnout také po již zmíněné romanci a užít si ji naplno. Nejedná se sice o pokračování, ale rozhodně si příběh vychutnáte.

Na závěr vám nemohu říct nic. Snad jen, že by se hodilo pokračování, protože mám pocit, že by si nejen romance, ale i taneční skupina sama zasloužily ještě nějakou dohru. Čekalo je něco velkého a nám zbývá polemizovat, jak to všechno dopadlo...

Knihu bych doporučila všem čtenářkám, a to nejen cílovým, ale klidně i starším generacím, které zřejmě některým hláškám porozumí více než mladší dívky a více je pobaví. Romantika, humor i síla tance zaujmou široké publikum a věřím, že budete spokojeny jako já!

Co na titul říká Chensie? Já jsem si Lucku oblíbila. Sice na mě působila hodně dokonale, ale nevadilo mi to. A to obvykle hrdinky moc v oblibě nemám. Lucce jsem za její prostořekost držela pěsti. Navíc Rob byl prostě k sežrání, nešlo odolat. A jak jsem říkala, opravdu mě zajímalo, jak taneční skupina dopadne a co všechno zvládne či nezvládne.

Lucie je pohybově nadaná, a když proslulá taneční skupina Magika vyhlásí konkurz, neváhá a okamžitě se přihlásí. Shodou šťastných okolností Lucka konkurz vyhraje a to jí zajistí místo po boku Roba, skvělého tanečníka a lamače dívčích srdcí. Je tu ale problém, protože Lucie ho nemůže ani vystát, a tak netrvá dlouho a mezi oběma to začne pořádně jiskřit.

Nakladatelství: Alpress
Žánr: dívčí romány
Počet stran: 256