Recenze: FIALOVÁ (Anna Šuláková)

Nadpřirozené schopnosti jako dar, či prokletí?

Postapokalyptický román Fialová (Anna Šuláková, Pointa)

Za recenzní výtisk děkuji autorce Anně Šulákové.

Pro autorku Annu Šulákovou byla návštěva knihovny v jejích dvanácti letech osudovou. Ač do té doby přečetla jen dvě knihy, následovala čtecí smršť a první spisovatelské pokusy. Dobrodružnou duši, kterou využívá na svých cestách do ciziny, začala promítat i do svých příběhů. Napsané počiny jsou docela pestré a ve své paletě má povídky, novely, romány i básně. Jaké to je, pokud máme v moci vylepšit lidské vlastnosti, se čtenáři dočetli v jejím titulu Vězení. Její nejnovější román Fialová vyšel u nakladatelství Pointa a je volným pokračováním knihy Vězení.

Skoro sto let uplynulo od doby, kdy se většina lidstva uložila ke spánku do inkubátorů a jen pár vyvolených odlétlo do vesmíru. Nyní nastala chvíle Zemi znovu prozkoumat a zjistit, jaké jsou možnosti jejího obývání.

Svaly byly atrofované a nepohyblivé. Vzpomněl si teď na tu chvíli, kdy ji viděl poprvé. Děvče s jiskřivýma očima plnýma radosti, uvězněné v nefunkčním těle. Ta jiskra v jejích očích nezmizela, zařízení pomáhající s pohybem však ano. Její tělo bylo teď plně funkční, ovšem doktorovi ustaraná vráska mezi očima zůstala. Viktorii se díky třinácti cyklům v Labyrintu podařilo být naprosto normální. Obyčejnou. A byla doslova jediným obyčejným člověkem na celé vesmírné stanici. Svého hendikepu se zbavila jen naoko. Protože umět chodit, když jiní již dovedou létat... (str. 15–16)

Začátek našeho vyprávění se odehrává v roce 2159 na vesmírné stanici Olympos. Skoro by se dalo říct, že zde probíhá normální život, pouze v podmínkách vesmíru. Některé věci jsou omezené kvůli nedostatku místa. Jednou z nich je svatba a možnost mít děti, protože díky využívání inkubátorů lidé prakticky nestárnou. Viktorii ani jedna z těchto věcí nevadí. Labyrint jí umožnil srovnat její fyzické hendikepy, to byl i primární cíl jejího otce – vytvořit přístroj, který zlepšuje fyzické a duševní schopnosti jedince, a dát své malé holčičce možnost být normální. Po čem ale opravdu touží, je dostat se znovu na Zemi. Jako malá si život na ní pamatuje a veškerý vesmírný výdobytek by vyměnila za možnost znovu zažít procházku po pevné půdě. Když se stane součástí týmu, který má podmínky na Zemi prozkoumat, šílí nadšením.

Poté se  příběh přesouvá na Zemi, kde můžeme sledovat dvě hlavní linky. První tvoří Viktorie a tým z vesmíru, který na vlastní kůži zažívá, co vše se mezitím na Zemi odehrálo, a zvyká si na tamní podmínky. Druhá linka patří Ase, jedné z mála původních obyvatel lidí, jež se probudila z inkubátoru. Patří do skupiny fialookých lidí – lidí, jimž labyrint propůjčil nadpřirozené schopnosti, jejich síla se demonstruje intenzitou barvy očí a ty její jsou velmi výrazně fialové. Tito lidé mají své vlastní město, kde panuje pevný řád a kde obyvatele bez schopností mají jako své otroky. Asi nikoho nepřekvapí, že nekorunovaným vládcem tohoto města, a velkého zla, je August. Ano, ten August, kterého můžeme znát z Vězení, ostatně jako i Gabrielu, jež tvoří jeho protipól, a i když má schopnosti, rozhodla se žít mimo město a být vůdčí osobou lidí.

Jednotlivé linky a osudy se vzájemně proplétají. Jsme součástí světa, který má své vlastní zákonitosti a nebezpečí, ať už jde o agresivní zvířata, nebo nadpřirozené schopnosti. Prostředí nám dílčími věcmi může připomínat historický středověk, samozřejmě hodně obalen v hávu magie. Kniha je rozdělena na tři velké části – Probuzení, Nový svět a Fialová. Vyprávěcí pohledy jsou svěřeny do rukou Asy a Viktorie, podle nichž jsou pojmenované i jednotlivé kapitoly. Mezivstupy (intermezza) nastavují pohled Augusta.

Celý titul je velmi dynamický a obsahuje velké množství soubojů, jež odhalují spektrum nadpřirozených schopností (přeměna ve zvíře, použití ohně, elektrického proudu aj.) Docela dost prostoru je věnováno i určitému politikaření a nastolenému režimu, nechybí ani rozbroje v otázce milostného popichování.

Koncept, který vychází z původního Vězení a je více rozpracován, není vůbec špatný. Motiv, kdy si lidé musí projít labyrintem, jenž je duševně a tělesně obohatí. Z mého pohledu je však nastíněno příliš mnoho linek, kdy většina z nich není dále propracována a působí rozplizle do ztracena. I když je hlavní objektiv zaměřen na Viktorii a Asu, dočkáme se řady dalších postav, jejichž osud je použit jako most k dalšímu ději než pro nějaký větší smysl.

Svět je vystavěn trochu horkou jehlou a některé technické aspekty je třeba brát hodně vlažně. Z mého pohledu se jedná o čtení pro čtenáře do pětadvaceti let, kteří mají rádi svižné příběhy a úplně neřeší zbytek. Plusovým bodem je, že se autorka vyhnula standardnímu milostnému trojúhelníku, který je v tomto žánru už stálicí. Práce s jazykem je příjemná, věty jsou plynulé a pohodlně vyvážené dialogy a popisy. Velmi se mi líbil zakomponovaný archetyp kotvy. Mít někoho, s kým se vaše kladné a záporné stránky vyvažují.

Prostředí na Zemi není nějak detailně zpracováno a více se dozvídáme pouze o vymezených částech. Co přesně se na Zemi předtím dělo nebo nějaký detailnější vývoj, nevíme, můžeme pouze odhadovat. Hlavní problém vidím v určitém zamrznutí na linkách, které mohly být popsané méně, a málo prostoru nebo žádný těm, které by si to zasloužily. Klouzání spíše po povrchu je i v rámci vztahů mezi postavami, jejichž jednání mi v kontextu s jejich popsaným charakterem úplně nekoresponduje. Pokud bych věděla, že je Fialová prvním dílem plánované série a brala ji jako úvod, možná bych to chápala více. Ostatně i konec nasvědčuje tomu, že poslední tečka ještě nebyla udělána.

Vězení, které Fialové předchází, i když není nutností ho mít předem přečtené, nastavilo laťku velmi vysoko. Fialová ji dle mého nepřekonala. Možná je to tím, že se autorka orientovala na mladší čtenáře, příběh není tolik ucelený a sevřený a zdaleka nemá tak syrový výhružný podtón. Nicméně i tak se jedná o čtení zajímavé, s příjemným dobrodružným nádechem, jež vás zavede do zajímavého světa.

Titul doporučuji těm, kterým je kolem dvaceti let, ti budou nadšeni, pokud vám je více, budete se také bavit, ale už tam budete mít více ale...

Píše se rok 2159. Téměř před sto lety se část lidí uložila ke spánku, aby přečkali ekologickou krizi, která na Zemi zavládla. Zařízení jménem Labyrint i během spánku jejich mozkovou aktivitu stimuluje tak, aby se dále vyvíjeli, a kdesi pod zemí tak vzniká úplně nový lidský druh. Čas nastavený na jejich inkubátorech se však pomalu blíží ke konci a lidé se začínají probouzet do světa, který je jiný, než jak si ho představovali.

Žánr: dobrodružný, young adult, sci–fi
Počet stran: 328