Recenze: PROBLÉMY NA ŠUMAVĚ A JINÉ PŘÍBĚHY (Karel Sychra)

Pohádkové příběhy motivované starými povídačkami

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Pointa.

Karel Sychra se živí jako strojní mechanik, ale kromě rodiny, hudby, astrofyziky, filozofie a historie je jeho velkým koníčkem psaní. Doposud samonákladem vydal již několik povídkových sbírek, pohádky a jednu sbírku poezie. Problémy na Šumavě a jiné příběhy ilustrovala Nikola Tilgnerová, která spolupracuje s nakladatelstvím Pointa, jež tento počin autorovi vydalo.

Kniha Problémy na Šumavě a jiné příběhy je sepsána na základě povídaček nejen ze Šumavy. Prvních deset stránek plní anekdoty a po nich následuje šest pohádek obohacených o naučné prvky. V jednotlivých vyprávěních se objevují tradiční pohádkové postavy: zvířátka, loupežníci, duch, čaroděj a víla. Setkáváme se ale i s netradiční postavou, jako je traktůrek.

Počáteční anekdoty jsou různě dlouhé a přizpůsobené dětské mentalitě. Dospělý čtenář se většině z nich nezasměje, ale dětem se jednoduchý humor bude líbit. Jednoduchost bohužel chybí v pohádkách, které vyplňují zbylé stránky. Dílčí vyprávění mají sice nenáročný děj, který je ale mnohdy složitě a zdlouhavě popisován. Dětského čtenáře nezaujme ani květnatý jazyk, který autor v některých z pohádek použil. Nejednou se bude muset ptát svých rodičů, co která slova znamenají. Na druhou stranu, v případě této knížky, která má být pro malé čtenáře naučná, není zvolený složitější jazyk až tolik na škodu.

Mnozí se domnívají, že jakýsi Šumavous, jak mu začali říkat, je vlastně duch nebo přízrak jednoho toulavého mnicha z řádu johanitů, co se ve středověku usídlili v okolí Kvildy a snažili se z potoka rýžovat zlato. Mniši se tam usadili na celá desetiletí s vidinou ve zlaté horečce. Ale Šumavous nebyl pokrytecký mnich, to je omyl! Jiní zase hloupě rozhlašují, že se jedná o šumavského obra Rankla Seppa. Ten však stále chodí po svých stezkách a nemá zapotřebí na sebe upoutávat pozornost. V některých scestných případech se o Šumavousovi hovoří také jako o hejkalovi, co přeběhl od Černého jezera. Všichni jsou však na velkém omylu! (str. 53)

Již podle názvu se můžeme těšit na prostředí Šumavy
, kam autor většinu z příběhů situoval. Ocitneme se nejen v šumavských lesích, ale i v obcích Sušice, Kvilda, Pňovany a v dalších. Škoda jen, že do této krásné oblasti nejsou zasazeny všechny pohádky. V prvním vyprávění se podíváme do Ameriky a v posledním do Egypta, ba dokonce i do vesmíru. Věřím, že dětskému čtenáři toto vybočení nebude vadit, možná si toho ani nevšimne, ale dospělým se může zdát, že jsou v knize tyto dvě pohádky tak trochu navíc. V případě té poslední se skoro zdá, že ji autor použil jen proto, aby dílo bylo delší.

Při čtení se naše ratolesti poučí nejen o součástech traktůrku, ale zejména o tom, že je v životě důležité být poctivý a že své chyby můžeme vždy napravit. Autor také poukazuje na sílu lásky. Naučnost je v knize nenásilná a pojatá velmi šikovně. Dětem se tyto základní hodnoty vštěpují zábavnou formou a jsou mnohdy ukazovány na postavách, která mají z jiných pohádek zaškatulkovány mezi záporné postavy, například na loupežnících.

Ilustrace, které celé dílo doplňují, jsou velmi originální. Místy působí velmi umělecky, jindy zase až dětsky. Myslím si, že spolupráce s Nikolou Tilgnerovou byla šťastná volba.

Titul je řazen mezi naučnou dětskou literaturu, čímž je nasměrován spíše starším dětem. Dle mého se knížka bude líbit nejvíce čtenářům ve věku šest až osm let, kdy sami ještě nečtou, ale rádi poslouchají své rodiče, když jim předčítají.

Povídačky nejen pro děti a nejen ze Šumavy. Anekdoty, pohádky a staré příběhy, které se předávají z generace na generaci. Třeba o tom, jak prasátko a orel putovali přes velkou vodu. O arogantním berním úředníkovi nebo o návštěvníkovi z vesmíru. O třech loupežnících a jejich soutěži, která se stala předzvěstí konce loupežnického řemesla na Šumavě. Nebo o naštvaném duchovi Jetřichovi, kterak chtěl zmařit lásku mezi vílou a mladým myslivcem z Bezdružic, a taky o tom, jestli se mu to podařilo.

Ilustrátorka: Nikola Tilgnerová
Žánr: naučná beletrie pro děti
Počet stran: 104