Recenze: VÍŘIVKA (Lucie Konečná)

Vířivka symbolem svobody

Za poskytnutí recenzní e-knihy děkuji portálu Palmknihy.

Vířivka je první knihou scenáristky a blogerky Lucie Konečné. Její parketou jsou zejména scénáře českých televizních seriálů. Je zakládající autorkou seriálu Ordinace v růžové zahradě (první řada), spoluautorkou seriálu Svatby v Benátkách, ale pracovala i na mnoha dalších. Příběh sepsaný v prvotině nabízela autorka producentům a televizi přes deset let. Nakonec své snahy vzdala a vydala ho v knižní podobě. Kniha měla pravděpodobně u čtenářů úspěch, protože letos v lednu vyšla autorce její druhá kniha Houpačky (taktéž vydalo nakladatelství Motto).

Pokud se chcete o Lucii Konečné dozvědět více, doporučuji k pročtení její blog …Zase ta Lucie!

Děj příběhu je zpracován na 136 stranách, a proto si vystačí s jednou dějovou linkou zasazenou do přítomnosti, nicméně minulost hlavní hrdinky Heleny je pro příběh velmi důležitá. Hned v úvodu knihy se Helena ocitá po dvanácti letech vězení na svobodě a vybírá s mladičkou kurátorkou Soňou své nové bydlení. Naskytne se jí příležitost pronajmout si jednopokojový byt, který má uprostřed hlavní místnosti vířivku. Helenu tento neobvyklý prvek a výhled na Letenské sady zaujme natolik, že na nabídku kývne a brzy se do těžko dostupného bytu v podkroví nastěhuje.

Navzdory vysokoškolskému vzdělání si najde manuální práci na poště, která jí společně s bezprostřední kolegyní Ančou pomáhá překonat první týdny a měsíce na svobodě. Když si Helena zvykne na pracovní rutinu, začne vzpomínat na dceru Báru, kterou při odchodu do vězení opustila v jejích dvanácti letech. Mateřské pudy jí velí porušit soudní zákaz a ujistit se, že je Bára v pořádku. Helenin do té doby poklidný život nabere vyšší obrátky a minulost si najde cestu zpět.

Žánrově se jedná o společenskou prózu s přesahem do tématu domácího násilí. Kniha místy popisuje fyzické násilí tak podrobně, až čtenáře mrazí. Násilné scény nejsou základními kameny příběhu, tím je Helena a její každodenní strasti a myšlenky. Mají však v příběhu jasnou funkci, a to vyvolat silnou emoci, ať už soucit s obětí, nebo zlost na pachatele, pomáhají zvýšit napětí a prohloubit zážitek ze čtení.

Helena je inteligentní, tvrdohlavou a někdy paradoxně naivní postavou. Naivita přichází na scénu v momentech, kdy se rozhoduje spíše srdcem nežli rozumem. Z vnitřních rozhovorů, které se sebou Helena vede, je zřejmé, že si jasně uvědomuje, že volba srdcem nemusí být vždy tou nejlepší. Neústupnost a vysoké nároky sama na sebe jsou vlastnosti, které mi na její postavě, s přihlédnutím k její minulosti, dávají smysl. Paralelou Helenina života je fíkus benjamin, který Helena najde v nepěkném stavu odhozený u popelnic. Pomocí benjamina autorka upozorňuje nejen na uplynulý čas, ale i na to, jak se zrovna vede hlavní hrdince. Tady je malá ukázka:

Fíkus benjamin už má třicet centimetrů, a kdyby Helena chtěla, mohla by ho klidně ozdobit miniaturními zvonečky, které koupila už v listopadu. Jenže teď na to nemá ani pomyšlení, zvonečky zůstaly ve skříni. (citace z 49% knihy)

Mladá kurátorka Soňa je v některých ohledech protikladem Heleny, ale vzájemně se obě postavy dobře doplňují a vyvažují příběh. Soňa je tak trochu snílek a chybí jí životní a pracovní zkušenosti a nadhled. Vše rozhoduje srdcem, empaticky vnímá Helenin osud a stojí za ní v každé situaci. Kolegyně z práce Anča je impulzivní koketa, která svou bezprostředností přiroste Heleně k srdci. Díky její povaze a prostořekosti vznikne na poště nejedno úsměvné faux pas. Po boku Heleny, Soni a Anči se objeví ještě několik dalších postav, ale mají v ději méně prostoru než zmíněné tři hrdinky, což jim neubírá na důležitosti pro vývoj příběhu. Já je na tomto místě zmiňovat nebudu, protože vám nechci kazit případné překvapení.

Celý příběh je vyprávěn er-formou, která je přerušovaná přímou řečí jednotlivých postav. Použitý jazyk je neformální a zapadá do konceptu vyprávění o běžných událostech. Kniha je rozdělena do čtyř částí, avšak první část pojme více než polovinu jejího celkového objemu. Když byla potřeba v rámci jedné části změnit téma či prostředí, použila autorka pro oddělení textu grafický symbol kapky. V knize nenaleznete předmluvu ani doslov. Na místě předmluvy je jedna věta, která je předzvěstí příběhu, který nebude černobílý:

„Nikdy neexistuje jen jedna pravda, záleží na úhlu pohledu.“ (citace z úvodu knihy)

Já osobně knihu hodnotím velmi kladně. Od počátku si Helenin příběh chytil mou pozornost a nepustil ji do samého konce. Knihu jsem přečetla téměř jedním dechem a v závěrečných pasážích se mi dech tajil napětím. Helena, jako hlavní postava, mi byla sympatická a jejím naivním rozhodnutím pod vlivem mateřských pudů rozumím. Právě postavy, se kterými souzním, a napínavý (místy šokující) příběh je pro mě správnou kombinací pro čtení dlouho do noci. Dalším pozitivem je nestereotypní zasazení domácího násilí do rodiny dvou vysokoškoláků se slibně rozjetými kariérami. Domácí násilí je jev objevující se napříč sociálními vrstvami a často se s ním v knihách setkáme právě v prostředí nižších vrstev.

Vířivka je kniha, kterou bych jednoznačně doporučila příznivcům současné české společenské prózy. V případě, že se vám líbila kniha Vrány autorky Petry Dvořákové, neváhejte se pustit do Vířivky. Pokud vám čtení násilných scén činí problémy, tak Vířivka nebude pro vás.

Grafické zpracování obálky má na svědomí ilustrátorka Andrea Tachezy, která stojí za ilustracemi mnoha českých dětských knih. Před přečtením knihy mě obálka nenadchla, ale zároveň neurazila. Po přečtení ji vnímám jinak, protože jsem na ni našla přesně to, co jsem našla v knize. Svobodnou Helenu v podkrovním bytě společně se zachráněným fíkusem benjaminem.

Jaké to je začít OPRAVDU znovu?
Helena se vrací po dvanácti letech z vězení. Začíná znovu od nuly a žije ze dne na den. Pronajme si garsonku s vířivkou uprostřed pokoje, najde si práci, přítele… Postupně zjišťuje, že se zase dokáže radovat. Nicméně minulost, kterou pečlivě skrývá, na ni zaútočí…

Nakladatelství: Motto
Žánr: román ze života
Počet stran: 136