Recenze: JAK PŘEŽÍT SVÉHO MUŽE (Jana Bernášková)

O Lucii a Šedivce aneb záletník všude, kam se podíváš

Za poskytnutí recenzní e-knihy děkuji portálu Palmknihy.

Jana Bernášková je česká divadelní a filmová herečka. V roce 2020 vstoupila na knižní trh se svým debutem Jak přežít svého muže, což nebyla její první zkušenost se psaním. Několik let zpět přispívala svými fejetony do časopisu Žena a život a velmi ji to bavilo. Samotná kniha vznikla náhodou. Texty, jež si herečka psala pro sebe, si přečetl její manžel scenárista a ten ji následně v psaní začal podporovat, z čehož vzniklo toto dílo.

Setkáváme se s Lucií, mladou herečkou vracející se z mateřské dovolené. Ta se vydává na poněkud kostrbatou cestu za hledáním lásky a znovunastartováním herecké kariéry. Ani jedno však není jednoduchý úkol. Castingy, kam je Lucie zvaná, jsou spíše noční můrou. Z většiny případů se jedná o reklamy, kde roli nedostane a po nichž se těžko vzpamatovává ona i její sebevědomí.

Letíme s Kiki do castingovky a ještě před vstupem dovnitř se uklidňuju, že přece říkala, že chtějí jen herečky. Takže žádné modelky tam na mě v konkurenci nečekají, všechny budeme normální ženské krev a mlíko. (citace z 18% knihy)

To, že nedávno odešla od přítele, se kterým má tříletou dceru Kiki, situaci moc nepomáhá. S dcerou se její bývalý nestýká dostatečně na to, aby si dala život dohromady. Tráví čas hlavně s novou přítelkyní a ta, jak už mnohým nejspíš došlo, byla jedním z důvodů, proč byl rozchod nevyhnutelný. I přes všechny starosti svobodné matky se Lucie zamiluje. A nejednou.

Příběh je napsán zvláštním a dalo by se říci i osobitým stylem. První, nad čím se čtenář pozastaví, je absence značení přímé řeči. Dialogy, které se objevují, nejsou dány do uvozovek, což leckdy působí chaoticky a alespoň ze začátku je potřeba vyvinout větší úsilí k porozumění tomu, co kdo říká.

Tak co? Mám jít k němu domů? Nebo to mám dát na neutrální místo? Co mu mám napsat?
Luci, to se musíš rozhodnout ty… Ale doma bude chtít prcat… Myslíš? (citace z 23% knihy)

Děj zasazený do roku 2009 je vyprávěn v ich-formě. V průběhu se pomocí retrospektivy, označené slovem flashback, vrací do Luciiny minulosti. Tyto skoky zpět se objevují i několikrát během jedné kapitoly a zpravidla nezabírají více než jednu stranu. Ze začátku bývaly k věci, později děj svou krátkostí narušovaly a daly by se nahradit pouhou zmínkou v textu.

Kapitoly jsou krátké a jazyk jednoduchý, na můj vkus někdy až příliš. Budilo to ve mně dojem, jako kdyby autorka napsala první věc, která ji v ten moment přišla na mysl. Tomuto pocitu nepomáhá ani nemalé množství interpunkčních znamének, jimiž rozhodně nešetřila.

Hlavní hrdinka je vtipná a sympatická. Svobodné matky se jistě v situacích, v nichž se ocitá, uvidí. Jana Bernášková byla před lety také na jejich místě, takže čerpala ze své vlastní zkušenosti. Nicméně mě mrzí, že se rozhodla vydat cestou „všichni muži jsou záletníci“. Většina mužů totiž byla tohoto typu. Vztahy Lucie poté vypadaly všechny stejně a je smutné, že se z nich nepoučila. Co se dalších postav týče, ocenila bych, kdyby se u nich šlo hlouběji. S jejich sexuálním životem budete dopodrobna seznámeni, ale osobitější charakteristiku najdete jen stěží.

Rozporuplnou věcí této knihy bude dle mého názoru Šedivka. Ta je vnitřním hlasem Lucie, jež na ni často mluví a funguje jakožto intuice či nápověda. Lucii často nazývá Lu či Lulinou a dochází u nich opětovně k dosti komickým hádkám. Je pravda, že podobné rozhovory odehrávající se mezi Šedivkou a Lucií vede v hlavě každá žena. V tomto případě mi většina takovýchto rozhovorů připadala přehnaná a neuškodilo by na nich částečně ubrat. Hlavní hrdinka kvůli nim naprosto zbytečně působila pubertálním dojmem.

Abych nekončila negativně, chtěla bych vyzdvihnout herecké prostředí a autorčin humor. Nevěděla jsem, jak probíhají castingy a Luciiny zkušenosti mi vše zajímavým a vtipným způsobem přiblížily. Kladně hodnotím také obálku. Ta má díky svému modernímu zpracování velký potenciál zaujmout.

Tento titul rozhodně nebude pro každého. Právě z toho důvodu bych jej doporučila hlavně těm, kteří mají rádi v románech humor, nebojí se erotických scén a poněkud jednoduchých vět. Jestliže nejste fanoušky vulgarismů a nekončících monologů, raději se poohlédněte po jiném čtení.

Mladá herečka Lucie se po mateřské dovolené snaží vrátit ke své herecké kariéře, ale setkává se s běžnými strastmi svobodných matek a zamotává se do bláznivých situací při hledání lásky. Svérázně a s vtipem řeší a komentuje různé životní situace, které by někteří označili za tabu a při nichž by leckdo raději přivíral obě oči. Hrdinku na její nelehké životní cestě nedoprovázejí pouze její extrovertní a tak trochu potrhlé kamarádky, ale i Šedivka, její vnitřní hlas, se kterým má komplikovaný vztah. Skrze příběh čtenář nahlédne do světa mateřství, filmu a sexuality. Román nejen pobaví, ale zároveň nutí se zamyslet a klást si stejné nebo podobné klíčové životní otázky jako Lucie. Kolik mužů a žen musíme v životě přežít, než potkáme toho pravého?

Nakladatelství: Ikar
Díl ze série: (1.)
Žánr: román pro ženy, humor